I flygbranschen finns olika anställningsformer. Personen vid spakarna kan vara anställd av en entreprenör, bemanningsuthyrd, ”wetleasad” eller fastanställd. Lön och anställningsvillkor varierar och anställningsformen kan få stor betydelse om ett bolag går i konkurs eller genomgår rekonstruktion.
BRA är inget undantag. Moderbolaget Braathens Regional Airlines har ett antal dotterbolag bland annat:
Braathens International flyger Airbus A320 åt charterarrangörer och vissa inrikeslinjer, men flygningarna utförs av:
Braathens Support AB enligt ett entreprenadavtal med piloter från:
Braathens Crew AB som hyr ut piloter.
Så fungerar det enligt BRA, som inte har något kollektivavtal.
Men fem piloter i International har vänt sig till sin fackförening Svensk Pilotförening då de anser sig anställda i det bolag de jobbar. Med hjälp av LO-TCO Rättskydd stämmer de nu BRA i Arbetsdomstolen.
Juristen Annett Olofsson har påkallat förhandling med International, som vägrat med hänvisning till att de inte har några anställda. Hon kräver BRA på 50 000 i skadestånd för brott mot medbestämmandelagen och vill att Arbetsdomstolen ska fastställa att piloterna är arbetstagare i International.
Hon anför bland annat följande:
International är innehavare av drifttillståndet från Transportstyrelsen, planerar flygningarna, schemalägger piloternas arbete och ansvarar för arbetsledningen.
Annett Olofsson skriver i stämningsansökan: ”Arrangemanget är upprättat i syfte att kringgå lagstiftning till skydd av arbetstagare” och anser att det saknas företagsekonomiskt rimliga skäl att ha ett bolag som bara fungerar som arbetsgivare på papperet.
Fakta BRA, Braathens Regional Airlines
BRA, Braahens Regional Airlines, är ett svenskt inrikesflygbolag som före pandemins utbrott flög cirka 2 miljoner årliga passagerare på 27 flyglinjer med Stockholm Bromma Airport som huvudflygplats. Det utgör runt 30 procent av svenskt inrikesflyg.
Man säljer resor ombord på nya moderna propellerflyg av typen ATR 72-600, världens mest klimateffektiva regionalflygplan. BRA klimatkompenserar som enda kommersiella flygbolag i världen för mer än alla sina CO2-utsläpp utan extra kostnad för resenärerna. BRA erbjuder dessutom sedan 2018 sina kunder att välja fossilfritt biobränsle vid bokning av flygresan och redan år 2009 miljöcertifierades bolaget som världens första passagerarflygbolag.
Bolagets flyg-DNA sträcker sig samtidigt tillbaka till 1940-talets Braathens S.A.F.E.
2022 hade bolaget en omsättning på 822 miljoner kronor och gjorde en förlust på 213 miljoner. Eivora värderar bolaget till en dryg miljard. Man har tagit 200 Mkr i kapital. AMF Pension äger 19,5 procent av bolaget, resten ägs av Braganza som ägs av den norska finansmannen Per G. Braathen.