Annons:

Premium

Bottenbetyg för British Airways och Lufthansa

När 20 europeiska flygbolag under en sexmånadersperiod jämförts gällande tillförlitlighet, betalningsbeteende och kunduppfattning hamnar de brittiska respektive tyska nationella flygbolagen i botten.

Det är det danska bolaget Flightright som sammanställt Flighright Index 2024. Flightright – som även går under namnet Flyhjælp i hemlandet och kallas för Flyghjälp på den svenska marknaden – arbetar för passagerares rätt till ekonomisk kompensation. 

Bedömningen är genomförd mellan 1 december 2023 och 31 maj 2024. Den utgår från tre nyckelfaktorer: mängden förseningar och inställda flyg, viljan att betala ut kompensation och den allmänna kunduppfattningen. 

I de tre kategorierna rankas flygbolagen på en skala från 1 till 5; 1 representerar den sämsta bedömningen och 5 den bästa. Sammantaget menar Flightright att det ger en omfattande bild av hur väl flygbolagen presterar när det gäller att hantera just förseningar, kompensation och kundservice.

I botten vad gäller ekonomisk kompensationsvilja hittas British Airways och Lufthansa, Tysklands respektive Storbritanniens nationella flygbolag. I Flighright Index 2024 ger även resenärerna dem låga betyg vad gäller pålitlighet.

Näst högst poäng för just pålitlighet får Ryanair. Men det irländska lågprisbolaget ligger också i botten vad gäller vilja att ekonomiskt ersätta sina kunder.

Benedikte Bolvig Lund, som är advokat och juridisk direktör på Flyhjælp, menar att flygbolagen bör hållas ansvariga när de orsakar problem för resenärer. 

– Vi tycker att det är viktigt att göra denna typ av information tillgänglig för flygresenärer, så att de kan boka sin nästa semester på en informerad grund. Vi hoppas dessutom att det kommer att förplikta flygbolagen att förbättra sin service mot kunderna, säger hon.