”Jag vill att ni varnar potentiella resenärer om att Booking.com inte har något ansvar för vad som presenterar och marknadsför på deras web”
Betalningen på 57 598 kronor för boendet i Spaziosa Casa Molin Livigno gjordes på förhand. Sju dagars skidåkning och god italiensk mat delat på elva – inte så farligt ändå. Och huset med sex sovrum skulle ge bra med plats åt alla elva.
På plats var det bara ett problem: Spaziosa Casa Molin Livigno fanns inte.
Rickard som samordnat det hela och tio vänner fick återvända hemåt. Och skrev genast en anmälan till ARN, Allmänna reklamationsnämnden.
”Jag kräver hela summan tillbaka som förskottsbetalats efter inrådan av Booking.com. Jag anser också att Booking marknadsföring strider mot lagen om MFL då boendet som vi bokat aldrig har funnits”, skrev Rickard.
Och klagade till Bookings, och fick svaret:
”Hej Rickard, Tyvärr kan vi inte hjälpa dig mer i detta ärende. För vidare assistans rekommenderar vi att du kontaktar din bank.
Vi har sett avvikande information i dem uppgifter du lämnat, som gör att vi inte kan ta ditt ärende vidare”.
Men ARN skulle väl kunna ge dem rätt? Svaret kom: Avvisas. Med förklaringen:
”Nämnden tillämpar bara svensk lag. Av de allmänna villkoren, som är del i avtalet, framgår att tvisten ska prövas enligt nederländsk lag. Nämnden anser att parterna är bundna av detta. Ärendet kan därför inte prövas (26 § 1 st 3 p förordningen med instruktion för Allmänna reklamationsnämnden)”.
Booking.com är registrerade i Amsterdam och lyder alltså under nederländsk lag.
”Jag vill att ni varnar potentiella resenärer om att Booking.com inte har något ansvar för vad som presenterar och marknadsför på deras web. Har skickat in ett klagomål till ARN som tagit upp ärendet men inte kan besluta då Booking lyder under holländsk lag, lite märkligt av ARN kan jag tycka då de marknadsför sig i Sverige och ska följa svensk marknadsföringslag”, skriver Rickard.
Tilläggas kan att Spaziosa Casa Molin Livigno fortfarande finns kvar på söksajter för boende i Livigno.
4 kommentarer