Annons:

Blåst på 57 598 kronor av Booking.com

Det skulle bli den perfekta skidresan. De hade bokat ett hus där alla elva resenärerna skulle kunna bo. På bilderna såg den öppna spisen lockande ut. ”Om du vill upptäcka la dolce vita, det ljuva livet, samtidigt som du åker skidor så är Livigno orten för dig”, presenterades det. Text: Janne Sundling

”Jag vill att ni varnar potentiella resenärer om att Booking.com inte har något ansvar för vad som presenterar och marknadsför på deras web”

Betalningen på 57 598 kronor för boendet i Spaziosa Casa Molin Livigno gjordes på förhand. Sju dagars skidåkning och god italiensk mat delat på elva – inte så farligt ändå. Och huset med sex sovrum skulle ge bra med plats åt alla elva.

På plats var det bara ett problem: Spaziosa Casa Molin Livigno fanns inte.

Rickard som samordnat det hela och tio vänner fick återvända hemåt. Och skrev genast en anmälan till ARN, Allmänna reklamationsnämnden.

”Jag kräver hela summan tillbaka som förskottsbetalats efter inrådan av Booking.com. Jag anser också att Booking marknadsföring strider mot lagen om MFL då boendet som vi bokat aldrig har funnits”, skrev Rickard.

Glenn Fogel, vd Booking lyder inte under svensk lag…

Och klagade till Bookings, och fick svaret:

”Hej Rickard, Tyvärr kan vi inte hjälpa dig mer i detta ärende. För vidare assistans rekommenderar vi att du kontaktar din bank.

Vi har sett avvikande information i dem uppgifter du lämnat, som gör att vi inte kan ta ditt ärende vidare”.

Men ARN skulle väl kunna ge dem rätt? Svaret kom: Avvisas. Med förklaringen:

”Nämnden tillämpar bara svensk lag.  Av de allmänna villkoren, som är del i avtalet, framgår att tvisten ska prövas enligt nederländsk lag. Nämnden anser att parterna är bundna av detta. Ärendet kan därför inte prövas (26 § 1 st 3 p förordningen med instruktion för Allmänna reklamationsnämnden)”. 

Booking.com är registrerade i Amsterdam och lyder alltså under nederländsk lag.

”Jag vill att ni varnar potentiella resenärer om att Booking.com inte har något ansvar för vad som presenterar och marknadsför på deras  web. Har skickat in ett klagomål till ARN som tagit upp ärendet men inte kan besluta då Booking lyder under holländsk lag, lite märkligt av ARN  kan jag tycka då de marknadsför sig i Sverige och ska följa svensk marknadsföringslag”, skriver Rickard.

Tilläggas kan att Spaziosa Casa Molin Livigno fortfarande finns kvar på söksajter för boende i Livigno.

4 kommentarer

  1. Sven Johansson: https://www.arn.se/om-arn/tvist-med-foretag-i-annat-eu-land/
  2. Peter Hellman: Boka via en svensk resebyrå medlem i SRF som lyder under svensk lag o har garrantier till kammarkollegiet alternativt med anläggningen direkt via ett betalkort som har försäkring i fall det blir problem leveransen. Flera internationella digitala aktörer är bara digitala plattformar som inte äger anläggningar bara tjänar pengar på transaktioner o syns högt via exponering på flera sökmotorer. När det blir problem, avbokningar är det problem med support o service o att få rätt o snabb info. Har själv ex... Peter
  3. Terje Dahl: https://ec.europa.eu/consumers/odr/main/index.cfm?event=main.home2.show&lng=SV
  4. Jan Wigsten: Det finns motsvarande institutioner i NL som ARN. Det är inom EU som har relativt synkade konsumentköplagar. Jag har alltid undrat om krav på tydlighet, för OTA, i vilken jurisdiktion ett konsumentköp görs. Oftast har de väl en virtuell hemvist. Jämför krav på fakturor skall ha tydlig avsändare och mottagare. Borde vars en självklarhet.