Idag har 92 procent av de svenska internetanvändarna en smartmobil, enligt en ny undersökning av marknadsföringsföretaget Buzzador. Det gör smartmobilen till den mest spridda internetplattformen i Sverige. Dessutom har 57 procent av smartmobilägarna mobilen i sin närhet 20 timmar om dygnet, enligt Buzzador. Det gör att gränserna mellan offline och online försvinner.
Samtidigt gör mångfalden av skärmar det allt svårare för företagen att förstå och hantera de digitala kanalerna. Det är svårt att följa resenärerna när de rör sig mellan skärmar för att komma med rätt erbjudande vid rätt tidpunkt.
– Webbanalys är nyckeln för att förstå vad kunderna efterfrågar för erbjudanden på olika skärmstorlekar. Alla företag måste bli bättre på webbanalys, säger Martin Edenström, marknadschef på webbyrån Nansen.
Svenska företag väljer i första hand att göra sina webbplatser responsiva – att webbsidornas layout anpassar sig efter skärmstorleken. I år är 38 procent av företagens webbplatser responsiva, enligt analysföretaget Web Service Award. Det är en ökning med 22 procentenheter sedan 2013. Allt färre företag vill spendera pengar på både nya webbplatser och mobilappar.
– 95 procent av alla nya projekt är responsiva, säger Martin Edenström.
Frågan är var smartmobilen hamnar i bokningsprocessen i resebranschen? Vi vet att ingen onlineaktivitet är knuten till en särskild skärmstorlek. Drygt hälften av resenärerna har gjort research inför en privatresa på smartmobilen. Nio av tio har gjort research på en vanlig dator, medan 70 procent gjort det på en surfplatta, enligt Google Travel Study 2013.
Research inför resan görs i stor utsträckning på fler skärmar. Medan själva bokningen av flygbiljetter och boende främst sker på en dator. Det gör smartmobilen till en plattform för inspiration, men inte transaktion.