Metasök är glödhett. Etraveli tog det säkra före det osäkra och köpte metasökmotorn Flygresor.se i januari. Förra året köpte nätresekoncernen Priceline, som bland annat äger Booking.com, metasökmotorn Kayak för 11,7 miljarder kronor och konkurrenten Expedia inc köpte 61 procent av metasökmotorn Trivago för 3,67 miljarder kronor. När riskkapitalisterna Sequoia Capital investerade i Skyscanner förra året värderade de metasökmotorn till 5,2 miljarder kronor.
Momondo som har sitt huvudkontor i Köpenhamn har haft ett stort fokus på den svenska marknaden det senaste året. Varumärket har varit synligt både i tv och på nätet. Deras omsättning i Sverige ökade med 249 procent förra året, enligt Momondo.
– Sverige är en av våra fokusmarknader och vi fördubblade antalet besökare från Sverige förra året, säger Robin Eriksson, marknadschef för Momondo i Sverige.
Svenska Flygresor.se är fortfarande betydligt större än sina internationella konkurrenter i Sverige, men i längden var nog ett uppköp nödvändigt. När de största internationella konkurrenterna räknar sin omsättning miljarder kronor globalt slutade Svenska Resenätverkets, som driver Flygresor.se, omsättning på 48 miljoner kronor förra året.
Användarna gillar att jaga låga priser med metasökmotorerna, men nätresebyråerna utanför Etravelis hägn är inte lika roade.
– Vi kämpade emot länge, men vi är tvungna att anpassa oss till vad kunderna vill ha, säger Linda Bjernstål, vd på nätresebyrån Flygstolen.
Det är inte främst provisionen till metasökmotorerna som är problemet utan kravet att hålla mycket låga priser för att kunna konkurrera med andra i sökmotorerna.
– Vi har koll på våra affärer och kan konkurrera. Det är merförsäljning utöver flygresan som gör att affären går ihop, säger hon.