Annons:

Lär av ungdomars nätbeteende

På nätet är det vuxna som härmar ungdomarnas beteende. Därför är det den yngre generationen som visar vägen för hur vi närmar oss resenärerna på sociala medier i den nära framtiden.

I djupintervjuer vill inte ungdomar riktigt kännas vid att de använder Facebook trots att de går in på nätverket dagligen. Istället är det bilddelningsappar som Instagram och chattappar som Snapchat och Kik som gäller, enligt föreläsaren och konsulten Anders Hallgren, tidigare på analysföretaget Ungdomsbarometern. Och när ungdomarna vill hitta relevant information går de hellre till sociala medier än till nyhetssajter till skillnad mot deras föräldrar.
– Det finns ingen radiomast att sända ifrån för att nå de unga och även om företag vet att ungdomarna finns på Facebook och Snapchat så vet de inte hur de ska nå dem, säger han.
Men att fundera på hur varumärket ska få spridning på Facebook, Instagram, Snapchat eller Twitter är att börja i fel ända.
– Reseföretagen måste förstå vad deras varumärke betyder för kunderna och deras vänner. Sedan måste de producera fantastiskt innehåll som är värt att spridas vidare, säger Hallgren.
De äldre går fortfarande att nå via utbudsannonsering i tv, tidningar och på nätet. Men för att nå dem som lever under den nya medielogiken gäller det att få kunderna själva att sprida reseföretagens budskap.
– Det finns en stor potential med den nya medielogiken. Det spelar egentligen ingen roll på vilka sociala medier konsumenterna befinners sig så länge de vill förknippas med ditt varumärke.
Idag skapar ungdomar sin identitet utifrån vilka varumärken de konsumerar. Vi vet också att dagens konsumenter inte har några problem med att exempelvis gilla varumärken de vill förknippas med. Vägen till framgång är att analysera och förstå sitt varumärke.
– Man måste göra sin hemläxa. Och det ställer också höga krav på vilket innehåll varumärket producerar säger Anders Hallgren.

Kommentarer är stängda.