En genomgång av resebranschens mobila närvaro visar att flera stora aktörer inte hänger med i resenärernas nya beteende. Online- resebyråerna ligger längst framme med mobilanpassade webbplatser och appar. Även de större hotellkedjorna är väl positionerade. Flygbolagen har normalt appar och deras vanliga webbplatser fungerar ofta bra i mobilen. Men charterbolagen har hamnat på efterkälken. Ving och Fritidsresor har inte mobilanpassade webbplatser, men Ving har en inspirationsapp och Fritidsresor har en sistaminutenapp. Apollo har en responsiv förstasida, som anpassar layouten för mindre skärmar, men ett steg fram i bokningsprocessen är det tillbaka till desktopdesign.
Nätresebyrån Mr Jet är en av de aktörer som kommit längst i sin mobila ambition. Deras vd Lisa Farrar tänker ”mobilen först:”
– Våra mobila kunder är mer lojala än desktopkunderna. De som har laddat ner vår app har ett starkare förhållande till oss. Det är också mer sena bokningar via de mobila kanalerna.
Hos Mr Jet är det fortfarande fler män än kvinnor som bokar mobilt, medan kvinnorna är mer aktiva på deras Facebooksida. Men kvinnorna lägger mer tid på mobilt internet (7,1 timmar veckan) än männen (5,8 timmar i veckan), enligt Svenskarna och internet 2013.
Användandet av surfplattor har ökat långsammare än vad många trodde när Apple lanserade sin Ipad för tre år sedan. I år har var tredje svensk en surfplatta. Det är främst unga internetvana föräldrar som tagit surfplattan till sina hjärtan. Av föräldrar i åldrarna 36-45 år med barn i åldrarna 3-11 år har 63 procent en surfplatta.