Vid sidan om detaljhandeln finns de största möjligheterna med Ibeacon inom resebranschen.
– Det skapar möjligheter att hitta passagerare i transportsystemet. Är de på fel plats fem minuter innan boarding kan man hämta dem till rätt gate. Man kan också pusha ut information om när gaten öppnar, säger Henrik Littorin, analytiker på Swedavia.
Ibeacon är en energisnål Bluetoothteknik som kan kommunicera med mobilappar exakt var en resenär befinner sig. Små radiosändare för drygt 200 kronor styck gör det möjligt att positionera individer inomhus där gps normalt fungerar dåligt. Vid sidan om passagerarlogistiken och bagagelogistik finns lukrativa möjligheter att skicka reklam till resenärerna i exakt rätt ögonblick.
– Det är många aktörer inblandade på en flygplats. Därför tror jag att det kan ta några år innan tekniken eventuellt införs på flygplatserna. Vi vill ju helst att det ska fungera lika över hela världen, säger Littorin.
Flygbolaget Virgin Atlantic testar Ibeaconsändare i sin Upper Class lounge på Heathrow för att ge passagerarna uppdaterad flyginformation och erbjudanden. Teknikleverantören Sita Lab har också testat Ibeacon på flygplatser. I flygplatsmiljö fungerar sändarna upp till 70 meter och de lyckas pricka in resenärer med en precision om ± 5 meter. Tekniken är också enkel att installera. Men den viktigaste slutsatsen är att tekniken bör betraktas som allmän infrastruktur och installeras gemensamt för alla flygbolag.