Annons:

Premium

Wizz Air har blivit starkare under pandemin

Travel News fick en exklusiv intervju med Wizz Airs HR- och hållbarhetschef svensken Johan Eidhagen. Han har varit i bolaget sedan januari 2015 och började som marknadschef. Han är en av tolv i flygbolagets ledningsgrupp. Innan dess var han på Nokia. Intervjun görs på videolänk från bolagets huvudkontor i Geneve. Wizz Air har totalt 41 baser i 18 länder, de tre viktigaste är i Budapest, London och Abu Dhabi. Av: Viggo Cavling

Wizz Air är Europas tredje största lågprisflygbolag bakom ettan Ryanair och tvåan Easyjet. Affärsidén är den samma som konkurrenterna, flyg inom Europa, resor mellan 50 minuter och fyra timmar med en enhetsflotta. I Wizz Airs fall heter leverantören av flygplan Airbus och man gillar A320, A321 och A321Neo.

Före pandemin hade man drygt 110 plan, nu har man 145 och målet är att fortsätta växa. 

I Sverige flyger man från Sturup, Landvetter och Skavsta. Den sista flygplatsen har enligt Johan Eidhagen tjänat bolaget väl och man har i dagsläget inga planer på att flytta trafiken till Arlanda som Ryanair nyligen gjort. 

– Det är förstås en kostnadsfråga. Men Skavsta har ett mycket bra upptagningsområde, säger Johan Eidhagen.

Några planer på att öppna kontor eller ha en bas i Sverige med plan och personal finns inte. Besättningarna ombord arbetar långa skift. Ibland upp till tolv timmar, men Wizz Airs pressavdelning är noga med att påpeka att man följer alla regler vad det gäller flygtimmar och förstås vila. Dock ska personalen ut och hem på en arbetsdag om bolaget ska kunna hålla låga biljettpriser. 

Wizz Airs ursprungliga affärsidé var att transportera människor som bodde på ett ställe och arbetade på ett annat. Bolaget föddes när Östeuropa blev en del av EU och människor i exempelvis Rumänien och Bulgarien fick arbete i London och Paris. I takt med att länderna i Östeuropa har fått bättre ekonomi har Wizz Air även börjat med sol- och badresor till Medelhavet och weekendresor. Men traditionellt affärsresande har aldrig varit fokus. Ej heller inrikestrafik. Men under pandemin har man kört inrikestrafik i Norge. 

– Vi såg att det fanns ett behov och vi hade kapacitet. Man visste inte om Norwegian skulle gå i konkurs eller inte. Nu gjorde man det, men de har kört vidare ändå, säger Johan Eidhagen och ser lite uppgiven ut.

Men några ytterligare planer på inrikestrafik i Norden verkar det inte finnas. 

– Vi kör en del i inrikestrafik i Italien. Det är ett långsmalt land med mycket befolkning i södra delen och många arbetstillfällen i norra delen. Det är perfekt för oss som sysslar med att transportera arbetskraft. Vår typiska kund är en sjuksköterska eller läkare en byggarbetare. De kan vara någon som bor och arbetar på ett ställe, men har en familj och nära anknytning på ett annat. Men inrikestrafik är en mycket liten del av vår verksamhet, säger Johan Eidhagen. 

I Sverige kommer man alltså inte att börja med inrikestrafik. 

– Det finns bra infrastruktur mellan de stora städerna,exempelvis tåg. Det är inte alls samma sak i Norge. 

Efter pandemin är det många som tror att det traditionella affärsflyget kommer att få det tufft. Men det berör inte Wizz Air. En affärsresa sker ofta över dagen. En vanlig Wizz Air-kund flyger hem till familjen fyra gånger om året.

Vad händer nu efter pandemin? Många flygbolag kämpar med lövtunna marginaler. 

– Vår kostnadsstruktur är en helt annan, vi tror att vi kommer ta ännu fler marknadsandelar nu efter pandemin när människor vill resa billigt. Utvecklingen gynnar vår process. När väl restriktionerna släpper kommer många att vilja resa på semester och träffa familjen, säger Johan Eidhagen.

Från den första december kommer det att vara ett krav för att arbeta ombord på Wizz Air att man antingen är vaccinerad eller nytestad. Detta gäller redan på bolagets huvudkontor. 

– Det är ett bra sätt att skydda oss själva, men förstås i första hand för att skydda våra passagerare och kunder, förklarar Johan Eidhagen.

Abu Dhabi Foto: Istock.

Wizz Airs plan för tillväxt går genom Abu Dhabi. Där har man skapat ett dotterbolag med Emiratet som delägare. För närvarande har man två flygplan på den nya basen och man har precis fått en ICO, alltså en licens att flyga i Emiratet. Man har tidigare flugit till Dubai från Östeuropa, men nu är det alltså Förenade Arabemiratens huvudstad som gäller för vidare expansion. Förutom resor till Europa siktar man också på att flyga till Saudiarabien, Indien och Nordafrika. 

Men räckvidden för en A321 är högst sex timmars flygning, följaktligen har man inga planer på att börja med transatlantisk trafik till USA. Men 2023 får man Airbus nya plan XLR 321 som kan flyga upp till sju och en halv timme. Då kommer man till New York från London, men detta är aktuellt. Målet med de nya flygplanen är att arbeta utifrån de baser man har i dag och knyta ihop de som ligger långt ifrån varandra exempelvis Abu Dhabi.

– Pandemin har skyndat på många processer, e-handel har exempelvis fått en skjuts. Fler har arbetat hemifrån. Det är samma sak för oss. Vi har blivit starkare under pandemin, säger Johan Eidhagen.

Mot denna utveckling talar förstås att många stater har hällt in miljarder i sina nationella flygbolag. Det snedvrider konkurrensen menar många, bland annat Johan Eidhagen. 

– Jag tror att norska staten har lagt 8 miljarder på arton månader i ett bolag som fortfarande inte kan stå på egna ben. Det skapar artificiellt liv i en affärsmodell som ändå inte kommer att fungera. De borde ha gått i konkurs på riktigt, säger Johan Eidhagen. 

De senaste veckorna har det ryktas om en fusion mellan Easyjet och Wizz Air för att kunna stå upp bättre mot Ryanair. Johan Eidhagen vill överhuvudtaget inte kommentera dessa rykten. Enligt honom står bolaget mycket starkt finansiellt.