“Vi ska vara den mest lönsamma researrangören och ha den högsta kundnöjdheten. Det hänger ihop”
Vi ses i det stora konferensrummet. på våning fyra. Varje måndag eftermiddag ses ledningsgruppen här för att gå igenom allt från veckans försäljning till vad som händer på Vings sociala medier via konjunkturen och framtiden.
Magnus Wikner har efter många år i Mariefred lämnat vischan och bosatt sig på Skånegatan på Södermalm. Han verkar uppskatta den korta cykelturen på femton minuter till kontoret i DN-skrapan på Marieberg och saknar inte pendlingen. Barnen är utflugna och sedan fyra månader kan Wikner titulera sig farfar.
– Det är en smula ovant, säger han.
Vi börjar att prata om det faktum att Ving behåller sin ställning som den största researrangören i Sverige sett utifrån garantibelopp hos Kammarkollegiet: 1 083 miljoner kronor. Tvåa är TUI med 872 miljoner. Apollo är på plats tre med 530 miljoner. De tre elefanterna utmanas av fyran Rolf Flyg och Buss på 202 miljoner.
– Det är inget självändamål att vara etta, men självfallet är det bra att ha störst volym. Vi ska vara den mest lönsamma researrangören och ha den högsta kundnöjdheten. Det hänger ihop. Alla kan sälja en resa en gång, att få kunderna att återvända och bli lojala är utmaningen och det har vi klarat av, säger Magnus Wikner.
I år kommer minst 1,3 miljoner nordbor att resa på semester med NLTG. Knappt hälften av dem är svenskar. Ving eller mer korrekt Nordic Leisure Group räkenskapsår går ut den sista september och Wikner verkar nöjd med resultatet.
“Sedan 2019 har Ving höjt priserna mot kund med 30 procent”
Jag ber honom summera året.
– Det var tufft i slutet på förra året. Det var många saker som skrämde resenärerna. Elpriserna var en faktor som gjorde att många avstod från att köpa en resa. Men vecka 52 vände det. Vi såg en stark efterfrågan ända fram till maj. I juni fick vi fantastiskt väder i Sverige och då vände det neråt. Vi fick inte panik för vi vet hur väderberoende vi är. I juli blev det sämre väder och då började människor köpa resor igen, säger Magnus Wikner.
Han är nästan ikapp 2019 års siffror före pandemin.
Den stora utmaning operationellt under 2023 har varit flygets problem. Det saknas flygplan på grund av försenade leveranser från Airbus och Boeing. Vidare är bränslepriserna på väg upp, samtidigt som många av dem som blev av med jobbet under Covid inte har kommit tillbaka till flygbranschen. Att hitta sub charterplan har varit både svårt och dyrt, speciellt om man säljer något i svenska kronor och måste betala med euro och dollar.
Sedan 2019 har Ving höjt priserna mot kund med 30 procent för att få täckning för sina kostnadsökningar och behålla sin lönsamhet. Prissättningen är som nästan allt annat i reseindustrin dynamisk, det är alltså efterfrågan och kapacitet som styr.
– I år har vi inte hedgat bränsle och valutor så det måste vi också ha beredskap för när vi tar betalt, förklarar Magnus Wikner.
Några större problem att förklara sin stegrande prissättning på produkten: “de bästa veckorna på året” har inte Vings vd varken för kunder i den offentliga debatten. Till skillnad från exempelvis Skistars vd som får kritik både på Aftonbladets och Svenska Dagbladets ledarsida för höga priser på liftkort och stugor.
Magnus håller förstås inte med i denna tankebana som jämställer skidturism med charterresor.
– Det är stor skillnad, vi har allt från väldigt billiga resor till ganska dyra med Ocean Beach Club på Gran Canaria under vintern. Vårt uppdrag är att sälja resor till de många människorna, som Ingvar Kamprad brukade säga, förklarar Magnus Wikner.
Hans viktigaste nyckeltal är NPS = alltså kundnöjdhet.
– Det märktes speciellt när vi gick i konkurs med Thomas Cook. Hade vi inte haft vår kundnöjdhet så hade vi aldrig klarat det. Folk hade så många goda minnen med oss att de stod ut med allt strul under några veckor. Vi har byggt upp ett förtroende, säger Magnus Wikner.
Ving klarade sig ur Thomas Cooks-konkurs och ägs idag av Petter Stordalens Strawberry (39,5 procent) och riskkapitalbolagen Altor (39,5 procent) och TDR Capital (19,5 procent). Ett antal nyckelpersoner i Sverige, Norge, Danmark och Finland har också fått köpa en tårtbit om 1,25 procent.
Värsta konkurrenten, globala TUI, har presenterat en ny strategi. De vill sälja alla sorters reseprodukter från flygresor, hotellrum till charterresor och skidresor via weekendresor till storstäder. Till skillnad från TUI som dragit ner sin kapacitet något på klassisk charter så ökar Ving i denna kategori. Men man satsar också, precis som konkurrenterna, på dynamisk paketering. Alltså att kunden plockar ihop sin paketresa själv på Vings sajt. Men att gå så långt som TUI och skapa en OTA för hotellbokningar som ska konkurrera med Booking.com vill Wikner inte. I alla fall inte just nu. Då finns det andra frukter som är mer attraktiva att plocka ner. Premiumresor till Mauritius och Maldiverna är ett segment som är ganska opåverkat av den stundande lågkonjunkturen. Många små researrangörer slåss i detta fält, även här är Ving störst.
Några planer på att sälja skidsresor till Alperna finns inte heller just nu, trots att Ving hade ett Sunwing hotell i Åre, back in the days. Alltså när Magnus Wikner var marknadsdirektör på Ving innan han gick till McDonalds för samma jobb.
När det kommer till affärsresor så är fokuset grupp- och konferensresor off season. Det finns gott om lediga rum på Vings stora hotell, tidig vår och senhöst. I samma härad finns också träningsresor som förlänger vår- och höstsäsongen när barnfamiljerna är hemma i Sverige.
I somras lanserade Vings storägare Petter Stordalens Strawberry en ny bonusklubb tillsammans med flygbolaget Norwegian. Många trodde att Ving omedelbart skulle hoppa in i denna förening, men svaret från Wikner är nej.
– Vi ägdes av SAS när de lanserade Star Alliance. Då fick vi frågan om att vara med, men det funkade inte för oss, säger Magnus Wikner.
En bonusklubb bygger på att det finns osålda hotellrum och flygbiljetter, men Vings 12 flygplan har ofta en beläggningsgrad på runt 99 procent. Strawberrys poängklubb är dessutom en så kallad cashback-verksamhet, poängen ska helt enkelt kunna användas till vad som helst. Petter Stordalen har lovat att det ska funka 365 dagar om året.
SAS Eurobonus bygger på en annan dynamik, systemet ska skapa lojalitet och sälja osålt utrymme i lågsäsong. För de flesta Eurobonus-medlemmar är det omöjligt att åka förstaklass över Atlanten eftersom de reser alldeles för lite. De kan på sin höjd få ett lite finare hotellrum om de kommer i början på veckan. Det skapar en frustration, men samtidigt en vilja att resa mer med SAS.
Ving har en produkt som är gångbar när man ska åka på semester, resten av året längtar kunderna till de bästa veckorna på året. Men få människor har råd att åka på semester varje månad…
– Vi måste ju tänka på vad som är det bästa för Ving, Spies och Tjäreborg. Men samtidigt så har vi historiskt sett haft ett samarbete, på kampanjbasis, med Strawberrys lojalitetsklubb. Så om det i framtiden visar sig gagna NLTG så är vi självklart öppna för att vara med i programmet.
“På vår senaste stora konferens hade jag med en av våra flitigaste kunder på scen som gav feedback till alla medarbetare”
Lojaliteten med Vings kunder byggs genom att leverera en bra produkt och ha mycket kontakt med kunderna. Går man in på Vings hemsida så finns det mejladresser till alla i ledningen och enligt presschefen Claes Pellvik är det många som mejlar både honom och vd Magnus Wikner.
– Vi vill vara transparenta. På vår senaste stora konferens hade jag med en av våra flitigaste kunder på scen som gav feedback till alla medarbetare. Det är det bästa sättet att visa vad vi är för ett företag, säger Magnus Wikner och ser nöjd ut.
Han har gärna samarbete med Strawberry när det kommer till Vings maskotar Lollo och Bernie. De dyker då och då upp på några av Petter Stordalens 280 hotell. På Quality Friends har man byggt upp ett Solens Land med de två maskotarna i centrum som funkar ungefär som lekland för barn.
“Det är högtravande, men vi bidrar till att höja levnadsstandarden i världen”
Och så är vi framme vid en stor käpphäst för Travel News: reseindustrins status. Magnus Wikner tycker att idén att skapa reseindustrins Timbro för att höja näringens status i Sverige är utmärkt. Och han jämför gärna med reseindustrins status i Danmark som är högre och där är politikerna mer intresserade.
– Det var helt annorlunda under pandemin. Politikerna lyssnade på oss innan de kom med åtgärder. Vi upplevs som viktigare i Danmark och att vi bidrar på ett annat sätt än i Sverige. Vart tionde nya jobb som skapas i världen sker i turistsektorn. Vi skapar välstånd och arbetstillfällen, inte bara här hemma utan i hela världen. Det är högtravande, men vi bidrar till att höja levnadsstandarden i världen.
Magnus Wikner uppskattar inte ordet besöksnäringen eftersom det i första hand handlar om incoming tourism till Sverige.
– Det är löjligt att skilja på in och out coming tourism. Det är ingen konkurrens utan del av samma mynt. Vi kan lära av varandra och utvecklas.
Avslutningsvis kan Travel News inte låta bli att undra hur länge Magnus Wikner, 61 år, ska stanna på Ving. Några planer på att sluta har han inte. Och han jämför sig med Biden och Trump som vid 80 och 78 år gärna vill leda världen i fyra år till.
– Jag tänker inte så mycket på detta. Visst är det tufft och tungt ibland, men samtidigt är det mycket stimulerande. Jag tycker fortfarande att jag har världens viktigaste jobb.