Grattis till jobbet som vd på Ellery Beach House. Varför valde de dig?
Första mötet som vi hade när jag träffade gänget var snabbt, roligt, lite lurigt men med mycket värme. Jag kände direkt att synsättet på affären, branschen, data, gäster, idéer och människor passade mig väldigt mycket. Att de sen väljer mig tror jag handlar om att deras paradigm inte är hotellbransch utan att det handlar om övriga världen. Och i den har jag ju gjort mycket roliga saker i med tanke på Marshall, NIKE och Unilever bland annat.
Det sista ESS gör är en klassisk hotellkedja. Snarare så handlar det om flera destinationer med unika upplevelser, där varje destinationen har sin egna berättelse. Jag har under nästan hela mina karriär arbetat med att just bygga varumärken, alltid ha örat och ögat mot konsumenten och se till att den produktupplevelse som vi vill att våra konsumenter skall uppleva genomsyrar allt vi gör.
Det korta svaret är nog att ESS vill fortsätta göra något annorlunda, erbjuda en upplevelse utan dess like, på ett sätt som bryter mot den klassiska hotell normen.
Vad är Ellery Beach House?
Ellery Beach House Stockholm är en ny destination. 120 rum men det är ju det sista vi tänker på när vi tänker Ellery. Vi kommer fylla Elfviks udde med människor som liksom vi gillar pooler, utsikter, barer, retreat club, padel, biljard, möten och mötesrum och en riktigt bra matupplevelse. ESS har med Steam, Hotel Pigalle, Falkenberg Strandbad, Yastad Saltsjöbad, Bellora och inte minst MJ’S i Malmö visat att allt kommer ner till värdsskap, att se gästen och att varje dag fortsätta utveckla detaljer. Det vi ska försöka göra är att ta allt det där fantastiska och leverera nåt riktigt speciellt på Ellery. Mr Flint kommer också finnas där men hen är lite work in progress.
Du jobbar med ESS Group, Sveriges coolaste hotellkoncern, hur känns det?
Nu har jag bara jobbat med gänget här i tre veckor, men det jag lärt mig är att vi sällan använder de två orden. Hotell och koncern. Men jag bugar naturligtvis för att du känner att ESS gör spännande saker.
Den största anledningen till att jag började inom ESS är deras genuina ambitioner att skapa upplevelser med hjärtat och själen. För mig var det verkligen kärlek vid första ögonkastet när jag träffade ESS ledningsgrupp för första gången.
De är otroligt duktiga på vad de gör och jag har otroligt stor respekt för deras erfarenheter och expertis.
Man skulle också kunna säga att ni är att SoHo House för fattiga människor. Vad tycker du?
Hahahaha…. 😊 Förstår frågan, men skulle väl säga att vi kommer att välkomna alla som vill komma på besök, våra dörrar kommer alltid att stå öppna och vi kommer att välkomna alla med öppna armar. SoHo House gör riktigt bra upplevelser, det vill jag också leverera.
Affärsidé är att sälja mysiga helgpaket till par, när börjar ni med parterapi?
Hahaha…. Sjukt bra idé! Eller ett riktigt bra samarbete med Tinder kanske? Den lägger jag på minnet 😊 Förhoppningen är ju att alla som kommer på besök får en så himla bra upplevelse att de inte kommer att behöva någon parterapi när de lämnar.
En mening om varför Steam har blivit en superhit?
Medarbetarna. Alla dagar i veckan. Fokuset som teamet där har på NPS, detaljer och att hela tiden se gästen är otroligt. Sen finns det fantastiska konferenslokaler, otroligt fin Voltage lounge, pingis, biljard, actionbad, musik, doft, mat, dryck, inredning och rum. Och en berättelse.
Du är ny i branschen, vem ska lära dig allt?
Ja du, där finns en hel del att lära sig och jag är extremt ödmjuk för faktumet att jag är ny i branschen och har mycket nytt att lära mig. Riktigt bra intro hittills där jag träffat och redan suttit ner med över 35 medarbetare inom ESS. Det är många som är bra på mycket här. Samtidigt kanske grejen är att inte alls lära sig allt om branschen? Att det är just därför jag är här, att jag ska komma med nytt och inte kunna allt som alla andra kan.
Hotellet öppnar för 2020, vad ska du göra fram tills dess?
Det här året kommer att ge mig den tid jag behöver för att bygga organisationen som jag kommer att behöva runt omkring mig. Min ledningsgrupp kommer att vara mina eldsjälar och jag kommer att göra allt för dem och alla andra som arbetar på Ellerys så att vi skapar en positiv och utvecklande arbetsplats och alltid arbetar mot samma mål.
Jag kommer även jobba nära teamet på ESS med upplevelsen, maten, inredning, aktiviteterna, tonaliteten och guest survey för Ellery. Vi vill alla nu skapa något vi är stolta över och det känns extra kul att jag får vara med om ESS första resort och upplevelse i Stockholm.
Ni ska sälja Lidingö. Varför ska man åka till Sveriges tråkigaste ö?
Va?! Nej Viggo, där har du fel. Det är en av de vackraste platserna i hela Sverige i mitt tycke! Ju närmare man kommer Ellery, desto mer grönska omges man av och lukten av vattnet börjar nå ens sinnen. Ellery kommer att ligga längst ut på Elfsviks Udde, en naturskön oas med vattenutsikt så långt ögat kan nå. Just därför borde man komma och besöka oss nästa år. Det och för värdskapet som teamet här kommer leverera.
Vad gör dig till en bra chef?
Jag har alltid trott på självledarskap, med det menar jag att de jag anställer, litar jag på från dag 1. De har mitt fulla förtroende från första början och jag kommer att ge dem ägandeskap över sina områden och låta dem ta ansvar. Jag förväntar mig att de testar sig fram och jag är extremt tolerant när det kommer till att göra misstag, det är det enda sättet man kan prova sig fram och till slut göra rätt.
Som ledare är det min uppgift att se till att alla förstår vad vi försöker åstadkomma. Alla ska förstå sin roll i hela verksamheten och hur viktiga de är. Titlar är inget jag bryr mig särskilt mycket om, jag kunde inte bry mig mindre faktiskt. Varje människa har ett otroligt stort värde och jag kommer alltid att lägga extra energi på att se dem och stötta dem när det behövs.
Jag är otroligt ödmjuk, älskar människor och gör alltid allt jag kan för att personalen mår bra, känner sig utmanade och går till jobbet med ett leende varje dag.
Vad kan du om service? Vad har du för erfarenhet från arbete ute i linjen?
Service kan man tolka på många sätt, men i slutändan handlar det om att kunna ta hand om sin gäst eller kund så att de kommer tillbaka. Man skall aldrig ge dem en anledning att inte återkomma, för då har man gjort något väldigt fel.
Personlig erfarenhet från just den här branschen skaffade jag mig under mina studieår då jag jobbade extra som servitör för att få ekonomin att gå ihop. Kommer säkert få möjlighet att möta gästerna som servitör också tänker jag.
Hur börjar du din arbetsdag?
Jag brukar sätta igång ganska tidigt, gärna innan 7, men oftast efter att jag lämnat mina barn på skola och dagis.
Hinner jag så kör jag ett yogapass, sen en stor stor kopp kaffe, Dagens Nyheter, en lätt frukost och sedan tar man tag i dagen.
Din viktigaste KPI?
VfM och att hitta en bra balans i livspusslet och leva som jag lär.
Vad skulle få dig att byta arbetsgivare?
Helt orimlig fråga just nu. Mitt sikte är helt inställt på detta just nu och det finns inget som kommer att distrahera mig.
Besöksnäringens största utmaning?
Att få fler människor att upptäcka hur jäkla rolig den är. Och att det visst går att växa i den.
Namn: Joel Singer
Titel: CEO Ellery Beach House Stockholm
Familj: Jepp, fru och tre barn (8,6 och 4 år)+ två katter
Ålder: 39, 40 runt hörnet…☹
Bor: Liljeholmen
Senaste resa: Toscana
Favorithotell: Skulle kunna vara Gramercy Park Hotel, men tittar vi lokalt så tycker jag att MJ´s i Malmö är ett sjukt coolt ställe
Favoritreseapp: Waze (!!!!!), jag har noll lokalsinne
Flygbolag som jag åker helst med: SAS
Favoritdestination: Hawaii
Min drömresa: Tokyo
Detta vet vi inte om dig: Jag har en katt som heter Snus som går på antidepressiva.