”Vi växer organiskt. Det finns inga planer på att ta in riskkapital just nu”
Grundaren och delägaren Richard Öhman tar emot i Point 65 Swedens lokaler vid Klara sjö i Solna precis vid Karlbergskanalen. Det är lite rörig stämning i den före detta butikslokalen. En man pratar spanska i telefon. Någon fyller år och det bjuds på tårta. En vithårig hund går omkring. I taket hänger en vacker träkajak. På andra sidan en glasvägg finns ett lager med röda och gula kajaker inpackade i plast.
Sedan 1997 har företaget sålt kajaker. Affärsidén från början var att sälja kajaker som gick att dela.
– Jag upptäckte att en hel kajak var svår att transportera i en bil och förvara i en vanlig lägenhet, säger Richard Öhman, samtidigt som han fixar en kopp kaffe till Travel News utsända.
”Google gillar oss eftersom vi har ett bra innehåll och stor geografisk spridning”
Att tillverka delbara kajaker visade sig inte vara så svårt och man ansökte och fick patent. Bolaget fick namnet Point 65 Sweden eftersom en kick off hölls på en ö utanför Sundsvall på denna breddgrad.
Richard driver verksamheten med sin bror Tomas. De beskriver sig som en Stockholmsfamilj.
– Men vi växte upp utomlands. Min pappa arbetade i Svenska exportindustrin.
Förutom att sälja kajaker började man redan för tjugo år sedan även att hyra ut dem via en sajt. Detta skedde vid 15 bemannade stationer. 2021 startade man även lika många obemannade uthyrningar.
– Att hitta utvecklare och skapa ett system för onlinebokningar var extremt svårt. Till slut hittade ett amerikanskt bolag, de som tillverkar vårt lås, en väg fram.
Nu kan man alltså boka en kajak på sajten och få en kod på SMS som gör att man kan öppna låset och paddla iväg. I kajaken finns allt utrustning man behöver plus en vattentät förvaring där man förvara telefon och plånbok.
– Det avgörande för mig – jag förstod att vi var på rätt väg – var när vi gjorde en kundenkät. Förr sa människor att det var läget som gjorde att de bokade via oss. Nu sa människor att det var smidigt och enkelt och att de slapp träffa någon, säger Richard Öhman och ler.
”I år har man redan nått 10 000 bokningar. Säsongen är långt ifrån slut och Richard Öhman tror på 17 000 bokningar innan årets slut”
Han säger att bemannade stationer är väldigt personalintensiva.
– De som paddlar vill komma tidigt och åka hem sent. Ingen vill arbeta så.
Under covid exploderade intresset för de nya kayakomaterna. När vi ses finns 87 stationer i Sverige. 34 ska öppna inom kort och snart har man 150 stationer bara i Sverige. De drivs med hjälp av franchisetagare. Deras ansvar är att hålla stationerna snygga och rena och förstås ha koll på utrustningen. Point 65 står för support och marknadsföring mot en abonnemangsavgift.
Kunderna i slutledet är ofta turister eller folk som bor i närheten.
– Google gillar oss eftersom vi har ett bra innehåll och stor geografisk spridning. En enskild station skulle aldrig få så mycket uppmärksamhet som vår bokningssida.
I år har man redan nått 10 000 bokningar. Säsongen är långt ifrån slut och Richard Öhman tror på 17 000 bokningar innan årets slut. Något som gör honom till världens största kajakuthyrare.
De flesta kunder hyr 2-3 timmar. Men det finns också personer som är ute en hel vecka.
Och skulle man ta med sig kajaken hem så dras 15 000 kronor på kontokortet.
I år kommer omsättningen att sluta på 72 miljoner. En radikal ökning sen förra året då man slutade på 47 miljoner.
– Vi växer organiskt. Det finns inga planer på att ta in riskkapital just nu.
Inom kort ska bolaget öppna i Frankrike. Man finns redan i Danmark, Spanien, Schweiz, Tyskland och Kanada.
I Sverige bedömer Richard Öhman att det finns utrymme 3-400 stationer. En station innehåller 12 kajaker och SUP, stand up paddle. De senare är en sommarprodukt. Dagens kajaker är långt från de instabila farkoster som Travel News utsända minns från 80-talet.
– Idag är 1 procent ranka tävlingskajaker och 99 procent rejäla som våra. Det finns instruktioner på vår hemsida hur du ska paddla, men du kan lära dig och göra det helt organiskt. Alla kan paddla och det är ingen som snurrar runt.
Richard Öhman vill nu att bolaget ska växa och även nå marknaden för kick-off och företagsevents. Idag är de flesta kunder privatpersoner och familjer.
– Att åka ut och paddla är en enkel och billigt aktivitet om du är en grupp på tio personer.
Enligt Richard Öhman borde man inte behöva bygglov för kayakomat, eftersom en människa inte kan vara inne i en station. Men många kommuner i Sverige håller inte med och kräver ändå tillstånd. Värst av alla i Sverige är Stockholms stad som ytterst sällan vill släppa till mark till kommersiella företag oavsett om de säljer glass eller hyr ut kajaker.
Vi avslutar med frågan var bolaget är om fem år.
– Då har vi öppnat 200 nya stationer om året i fem år.
Än så länge tycks logistiken med tillverkning av kajaker i Kina och själva stationerna i Göteborg funka bra. Följaktligen kommer bolaget då att omsätta en miljard och troligen vara värt ännu mer.