Vi börjar med Ulrich Johns bakgrund. Berätta.
– Jag är sprungen ur den västgöta myllan. Född och uppvuxen i Borås. Jag har pysslat mycket med sport. Fotboll och alpint. Jag gick på skidgymnasiet i Malung. Har en reservofficersutbildning på I15,I16 och I17. Jag är ekonomi agronom från Ultuna. Jag har jobbat på SEB-banken i Stockholm och i Frankfurt. Jag slutade där 1996 och satte upp ett finansbolag med PEAB, BPA, Byggnadsförbundet, Kommunal och Metall. Jag hjälpte till att strukturera om och gjorde fastighetsaffärer. Jag arbetade med att anskaffa lånekapital, seniora och juniora fastighetskapital från Tyskland. 1999 sålde vi av finansbolaget, hälften till Swedbank och hälften till LB Kiel.
Vad hette det?
– LB Kiel. Tyskarna har i sina bundesländer en mini-riksbank. De har till uppgift att refinansiera sparbankssystemen. Men gör också nationella affärer. De förmedlade seniora lånefaciliteter under nittiotalet när vi i Sverige strukturerade om vår kvaddade fastighets- och finansmarknad. Jag satt som vd för Landesbank Kiel Nordic Finance mellan 1991-2001. Sen hoppade jag av igen och tog på mig avvecklingen av resterande fastigheter som Kommunal, Byggnad och Metall ägde. Det tog fram till 2005. Den här fastigheten som vi sitter i var den sista då direktägda fastigheter i den konstellationen.
Ägde facket denna fastigheten?
– Ja, facket ägde ju BPA. När finanskrisen kom på nittiotalet var man både aktiv rörelseidkare och ägde en hel del fastigheter. Man hade folkparker, utbildningscentrum, konferensanläggningar och äldreboende etc. 2005 förvärvade jag tillsammans med Lars Roswall, en kollega från Skåne bolaget Ateneum. Under tvåtusentalet har jag gjort många samhällsrelaterade fastighetsaffärer. Jag förvärvade militära anläggningar i Ystad, Kristianstad, Härnösand och Skellefteå och gjorde om dem.
Du köpte och gjorde om dem till det de är i dag alltså?
– Ja, det kan man säga. De blev hubbar precis som det vi håller på med här just nu. Vi byggde Pro Novum som är universitetet i Norrköping och Linköping. Jag har gjort mycket sånt. Högskolan i Malmö, har jag finansierat och byggt nyckelfärdigt.
”Lite otajmat med Lehman-Brothers och annat köpte jag Storlien och Almåsaberget.”
Den gröna klumpen i Malmö, har du byggt den?
– Ja, vi var finansiär och ägde fastigheten. Det var en fastighets-renting-affär. Långa hyreskontrakt med stat och kommun. Jag köpte också en stor portfölj med vårdfastigheter från Locum. De förvärvade Rikshem 2016.
Sen har jag haft en filantropisk era. Jag har fortsatt att åka mycket skidor alpint och engagerat mig i sporten. I samarbete med regionerna har jag drivit Akademi Alpint fram till 2012-13. Då började jag köpa och investera i skidanläggningar. Vi startade två skidgymnasium inom vår akademi. Ett i samarbete med Tibble i Täby och ett med Celsiusskolan i Uppsala. Lite otajmat med Lehman-Brothers och annat köpte jag Storlien och Almåsaberget. Det är två gamla STF-anläggningar.
De äger du inte längre eller?
– Nej, Gesundaberget äger jag fortfarande. Det ligger mellan Mora och Leksand på Siljans västra strand. Jag har gjort mycket destinationsutveckling. Jag har alltid haft ett ben kvar i finansvärlden. Jag var länge delägare i en stor bank i Estland fram till 2013-14. Det var tillsammans med grekiska delägare och partners. De gick i konkurs 2010 i kölvattnet av finanskrisen i Grekland. De köpte grekiska statsobligationer och försvann…
Du äger den fastighet vi sitter i och driver hotellet?
– Jag äger fastigheten och sen 2016 också hotelloperatörsbolaget. Detta är Radissons första anläggning i Skandinavien. När jag köpte operatörsbolaget, som var min hyresgäst i många år, så valde vi att behålla franchisen. Vi är nu i 2020 och har vi en ny framtid framför oss. Det finns 206 rum här och byggrätter och planer på att bygga ut till 300 rum. Åtminstone före covid-19. Målet var att skapa en hotelldestination som attraherade alla segment: leisure, business, resenärer, konferens och möten. Detta är ett stort och inarbetat mötes- och konferenshotell. Miljön och läget bäddar för att det finns fler segment att bearbeta.
Sen tio år tillbaka har jag varit väldigt engagerad i miljöfrågor. Jag tycker det är för jävligt med massproduktion och användandet av miljögifter. Det är negativt för alla. Jag vill använda hospitality-branschen för att skapa nytt innehåll. I en lyxanläggning borde man kunna förvänta sig clean food, inspiration och att inhämta kunskap. Det har vi gjort de senaste fem-sex åren, även internationellt. Jag är engagerad internationellt i bland annat amerikanska kopplingar. I januari var jag i Davos i en paneldebatt tillsammans med bland annat Johan Rockström och en del amerikaner. Då presenterade vi framtidens hospitality.
Vad är det?
– Bygger lokala communities, undviker förödande distributionsapparater och bygger långsiktiga värden. De bygger på kvalitet och fler parametrar än kvartalsrapporter, kronor och ören.
Skolan som du vill göra här. Berätta mer hur den ska fungera. Det ska bli en samarbete med Hyper Island.
– Ja. Jag är engagerad i Waldorfskolorna och är huvudman i Hagaskolan, Waldorfskolan i Hagaparken. Den är från förskolan upp till nian, 250 elever. Jag har alltid sett att det finns ett visst kunskapsbehov, inte bara bland barn, utan även bland vuxna som är anställda i hospitalitybranschen. Det var en av käpphästarna i konceptet Conscious Luxury Group.
Den 16 mars kom jag tillbaka till New York efter tre veckor Upstate New York. Då insåg jag att corona skulle få en omfattande påverkan på vad vi håller på med i besöksnäringen. Parallellt med att vi blev tvungna att ta tag i allt när man blir av med 99 procent top line intäkt så sa jag att det här behovet av utbildning kommer att bli ännu större. Vi påskyndade tillskapandet av en innovationshub. En utbildningsplats där vi kan samla besöksnäringen, alla kategorier och alla parter. Vi kan vara innovativa över alla gränser och ansvarsområden. Vi har jobbat hårt i fem-sex veckor med detta. Vi har en fått en fantastisk respons. Vi har muntliga acceptans med Visita, HRF och flera näringsidkare i branschen. Internationellt har vi diskussioner med professorer och företrädare för universitet runt om i världen. Vi har ett speciellt samarbete mellan oss och Hawaii Islands. Sustainable tourism, hur bygger man upp en självförsörjande turismnäring. Där kan vi göra verkligt gränsöverskridande samarbeten. Vi har också kopplingar till Cornell University, Harvard och ett schweizisk hospitality universitet. Syftet är att tillhandahålla adekvat utbildning online, men också fysiskt. Det ska vara både yrkesinriktade utbildningar och akademiska bachelor- och masterutbildningar.
När ska detta starta?
– Ganska fort. Vi samarbetar med Region Norrland och Gotland och har initierat dialog med Visita och HRF. Vi har alla lämnat in ansökningar om medel. Vi vill kunna erbjuda online utbildningar på kort sikt till de som har blivit varslade. Det är ungefär 200 000 människor. Bollen av offentliga medel kommer att börja rulla och bli tillgängliga. Vi ska bli duktiga på att kanalisera rätt pengar till rätt saker tillsammans med näringen. Det kan vara i samarbete med universiteten, Hyper Island eller Frans Schartau.
”Corona-krisen kan bli en positiv utveckling”
Vad är din prognos för framtiden?
– Jag tror det kommer att ta ganska lång tid innan Sverige har återanställt alla som tyvärr har blivit av med sina jobb. Detta är top down. I bästa fall kanske vi har en efterfrågan… efterfrågan när det gäller hotell i Norden är ganska lokal. Det är inte helt nattsvart, men vi har en överkapacitet. Vi kommer att få mycket business/leisure och lite stora event. Det är det sista som har skapat dagens struktur i Stockholm, Göteborg och Malmö. Man är beroende av att det får ske stora möten och idrottsevenemang. Operatörerna kommer inte vilja dra på sig stora kostnader vilket kommer att skapa ett stort behov av utbildning. Man kommer inte få återanställning om man bara kan stå i front desk eller om man bara kan arbeta i köket. Jobbrotation och bredare kunskaper kommer att bli nödvändigt. Det gäller även management. De måste bli entreprenörer. De kan inte bara förlita sig på bokningsmotorer. I förlängningen tror jag att detta är en positiv utveckling. Produkterna kommer att bli vassare och medvetenheten större. Vi kommer att få en mer långsiktig och hållbar näring. Och även mer lönsam.
Var ska den lönsamheten komma från? Är det bättre marginaler…
– Det är framför allt långsiktigheten. När du tvingas att öka kunskapsnivån och ditt engagemang har du redan där skapat nya värden. De sista tio åren har vi gått igenom en enorm utveckling av distributionen. OTA:er och dot.com-bokningsplattformar har skett på bekostnad av varumärkeslojalitet.
Men varför valde du att behålla Radisson-varumärket här, om du skulle följt tangentens riktning skulle du kunna gjort något mer unikt här.
– Allt har sin tid. Jag har all respekt för kunskapen om hur man driver ett hotell. Att behålla Radisson var ett medvetet beslut för att lära, identifiera och se. Det har vi verkligen gjort. Jag vet i dag var marginalerna och effektiviseringen finns för att nå en hållbar utveckling.
Lycka till.
– Tack!