Kvasten, Tigerhägnet och Piratön. Det är tre kittlande nytillskott som ska göra Gröna Lund, Kolmården och Skara Sommarland ännu mer attraktiva för sommarens turister.
Men i Park & Resorts koncernchef Ulf Larssons värd är mjukvaran viktigare än hårdvaran.
– Utan omtanke och ett positivt möte med gästen får man ingen bra upplevelse. Om man är arg på den som satte en i Jetline då blir det inget kul att åka där, säger han.
Han återkommer till fyra ord under intervjun. Säkerhet, omtanke, upplevelse och effektivitet. Det är mantrat för Parks & Resorts Scandinavia, Sveriges största spelare i nöjesparksbranschen. Förutom Gröna Lund, Kolmården och Skara Sommarland äger koncernen också Vildmarkshotellet i Kolmården och förvärvade nyligen vattenmuseet Aquaria intill Grönan.
– När jag tog det här jobbet funderade jag mycket på hur man skulle få de olika enheterna att känna att de hör ihop. Jag kom fram till att vår minsta gemensamma nämnare är att möta gästen på rätt sätt. Vi ska alla kunna se en gäst i ögonen och leverera en bra och skön känsla. Först sedan kommer karuseller, tigrar, bad och plask och allt det där.
Vi möts i hans arbetsrum på Gröna Lund. Samtalet ackompanjeras av gälla skrik från de modiga Grönan-besökare som har vågat sig upp i Fritt Fall och nu handlöst faller i 110 kilometers hastighet från 80 meters höjd. Gröna Lund är hjärtat i Parks & Resorts och därför var det självklart att Ulf Larsson inte bara utnämndes till koncernens vd sommaren 2006 utan också tog över som högste ansvarig på det 125 år gamla nöjesfältet.
För Ulf Larsson var det som att komma hem. Gröna Lund var hans arbetsplats i elva års tid, här började han som finanschef och vice vd 1990 och avancerade till vd sju år senare. 2001 försvann han till Globenarenorna, där han var vd i fem år.
– Jag hade aldrig gått tillbaka och tagit samma jobb. Men nu är jag även chef för koncernen. Det är fler dimensioner som inte fanns förut. Nu kan jag säga att detta verkligen är mitt drömjobb. Det finns inget jobb i världen jag hellre skulle vilja ha!
En annan viktig skillnad jämfört med tidigare är att Parks & Resorts sedan början av 2006 har nya ägare. Koncernen ägs numera av Clas Ohlson-arvtagarna Johan Tidstrand och hans syster Helena. Ulf Larsson talar entusiastiskt om hur bra det känns att ingå i ett familjeföretag där det finns intresse, kunnande och framför allt ekonomiska resurser att satsa långsiktigt på framtiden.
– De anställda är väldigt glada i dag. De har fått en ägare som inte är ute efter att plocka ut utdelningar eller sälja företaget. De här ägarna vill behålla det i generationer. Kassaflödena går tillbaka till investeringar, det skjuts även till mer för att vi ska kunna göra det vi vill göra.
Det låter nästan som en utopi, hur många sådana ägare finns det i branschen i dag?
– Jag undrar om det finns så många, ibland blir man nästan förtvivlad när man ser fler och fler genuint sköna familjeföretag med en jättelång historia säljas till utlandet eller styckas upp. Med tidigare ägare hade Gröna Lund lika gärna kunnat hamna hos en spansk investerare, säger Ulf Larsson.
Johan Tidstrand är genuint intresserad av attraktionsutvecklingen inom koncernen. Han sitter med i gruppen för strategisk utveckling och agerar aktivt för inköp av nya attraktioner till upplevelseparkerna. I det jobbet ingår självklart testturer med alla de nya hisnande bergochdalbanor och karuseller som introduceras världen runt.
– Det är jätteskönt för då slipper jag åka i de där fantastiska maskinerna, erkänner Ulf Larsson.
Han visar på ett av de skräckinjagande underverken i boken ”Jakten på den heliga G-kraften” av Helena Csarmann, en volym som lägligt ligger på bordet i arbetsrummet:
– Här kan du se en som går 169 meter upp i luften, man skjuts upp så här och sedan åker man ner i en spiral så här, med huvudet neråt. Jag vågar inte åka i den i alla fall. Jag har åkt en hel del konstiga grejor i mina dagar, men nu känner jag att jag inte orkar. Jag har blivit lite höjdrädd med åren.
Arbetet med att vara vd för Gröna Lund tar 60-70 procent av hans tid. Resten ägnas åt de övriga delarna i koncernen. Minst en gång i månaden reser han till Vildmarkshotellet, Kolmården och Skara Sommarland för att själv bilda sig en uppfattning om läget. Ännu är han inte fullärd, men han ser redan stora möjligheter att utveckla de olika enheterna. När det gäller Kolmården vill han satsa på destinationstänket och möjligheten till flerdagarsbesök. Där handlar det framför allt om att hitta nya boendeformer, eftersom Vildmarkshotellet och campingen oftast är helt fullbokade.
– Skara Sommarland har däremot Sveriges största camping. Men där tycker jag att vi har en del att göra med att marknadsföra att vi har nya ägare och en ny inriktning. Det är många som säger till mig att det är ju Bert Karlsson som äger det – så är det inte och har inte varit på 15 år!
Köpet av Aquaria ger en ny möjlighet att utveckla Gröna Lund som alltid har varit synnerligen trångbott, Ulf Larsson konstaterar att det knappast finns något annat tivoli i världen som har så tätt mellan åkattraktionerna. Här trängs 30 attraktioner på 34 000 kvadratmeter. Mellan Aquaria och Gröna Lund finns en parkeringsplats på 8 000 kvadratmeter som i framtiden ska bebyggas med nya hisnande nöjesupplevelser. Drömmen är att skapa något i världsklass.
– Vi vill hemskt gärna bygga en till bergochdalbana som kan fungera som ett riktigt landmärke. Sedan vill vi göra fler saker som fungerar året runt. Det finns darkrides som du kan köra året om, där du till exempel åker båt i en värld där du förflyttas tillbaka till Stockholm år 1000.
Framtidsplanerna är många, men Ulf Larsson är en handlingens man, så några nya attraktioner har redan invigts i koncernen. Gröna Lund har begåvats med den nya bergochdalbanan Kvasten, där besökarna hänger och dinglar med benen i 55 km/h. Det var en investering på 55 miljoner kronor – men han är övertygad om att den kommer att betala sig. Tanken är att den nya åkattraktionen ska öka besöksantalet med 100 000 personer i år. Det skulle i så fall innebära en besökssiffra på 1,1 miljoner. Det kan låta som en önskedröm, men Parks & Resorts vd är noga med att upplysa om att målet inte alls är ouppnåeligt.
– Vi har tappat mycket besök på de fem åren jag varit borta, från 1 250 000 till förra årets 1 miljon. Jag tror att det beror på att man inte har investerat någonting, det finns inga nya attraktioner.
Skara Sommarland har utökat sitt vattenland med en piratö, där barnen kan leka sjörövare á la ”Pirates of the Caribbean”. Och Kolmården invigde nyligen sitt omtalade tigerhägn, där besökarna får gå in i en buss som sänkts ner i marken. Mellan människa och djur finns endast en rad stålrör – en anordning som visade sig vara något riskabel när tigerungarna kom på att det gick att sträcka in tassarna mellan rören.
– Ja, det var lite för glest mellan stolparna där. Sådant ska egentligen upptäckas på ett tidigare stadium. Vi har en guide inne i bussen som ska stoppa folk om de försöker sticka in händerna i hägnet, för då blir de definitivt uppätna. Men vi var inte medvetna om att tigerungarna hade så smala tassar att de kunde sticka in dem.
Säkerheten är A och O i nöjesparksbranschen, något som inpräntas i alla de tusentals säsongsarbetare som jobbar för Parks & Resorts. Många återkommer år efter år, men det finns ett behov av en gemensam utbildning i koncernen. Därför vill Larsson skapa Parks & Resorts Academy, en nätbaserad serviceskola för de anställda. Förebilden här, liksom på andra områden, är givetvis Disney.
– Om de kan klara av 55 000 anställda så kan vi klara av 3 000. Men vi har en tuffare match eftersom vi har högre omsättning på folk. De har öppet året runt och inga säsonger.
Men det gäller att föregå med gott exempel. Inne på Ulf Larssons tjänsterum ligger en hög skinande nya skräpplockare. De ska delas ut till cheferna på Gröna Lund, som en påminnelse om att alla måste dra sitt strå till stacken för att teamkänslan ska bli fullständig.
Ulf Larsson lämnar inte gärna något åt slumpen. Men det finns en sak som vare sig han eller hans medarbetare rår på. Vädrets makter spelar en avgörande roll för Parks & Resorts omsättning.
– Jag är vädernarkoman, men det hjälper inte. Nu har de sagt att det ska regna i tre dagar, men det har det inte gjort. Verksamheten är inte helt och hållet väderstyrd, men det påverkar mycket i marginalen i och med att vi har så höga fasta kostnader.
Vilken är den ultimata väderleken för Gröna Lund?
Svaret kommer blixtsnabbt:
– Det är växlande molnighet och mellan 14 och 22 grader. Jag har kollat det tio år bakåt i tiden. Går det under 14 blir det för kallt och blir det över 22 då är det för varmt.