Det var inte alls tanken att Ulf Hansen skulle landa i reseindustrin. Planen när han gick på Handels i Göteborg var istället att hjälpa svenska företag att etablera sig i Sydostasien. Men på loven fixade han skidresor till svenskmetropolen Bad Gastein i Österrike för 50 till 100 personer. Det ledde till att han knöts till STS resor under Lars Magnusson. Där startade Ulf Hansen och byggde upp avdelningen som hanterade konferensresor. Efter några år på STS lämnade Ulf Sverige för att lära känna Sydostasien och att jobba i Australien.
Ulf Hansen är en lång smal sticka efter många triathlonlopp och swimrun-lopp i kroppen. Det krävs ett rejält pannben och en rejäl dos träning för att klara dessa tävlingar.
Några år senare kom han tillbaka till Sverige och började bygga upp Hansen. Bolaget blev med tiden ett Sveriges ledande inom den då nya industrin för event och stora möten. Hansen nådde en omsättning på en halv miljard innan affärsverksamheten såldes till Via Travel (numera AMEX GBT) och eventverksamheten till Moment Group.
Efter denna försäljning blev det en ny vistelse utomlands. Denna gång i Sydafrika där Ulf Hansen skapade Cape Town Pass, ett kort som gav fri entré till olika besöksmål och så blev han delägare i en safarilodge. Kortet såldes med tiden vidare till den svenska entreprenören Stephan Ekbergh som äger miljardbolaget Travelstart, Afrikas ledande OTA. Ulf hann även med att ta flygcertifikat, utbilda sig till guide och köpa en bok ”100 hikes on Table Mountain” och beta av drygt 80 av dessa.
Efter några år återvände han ännu en gång till rikets andra stad och nu blev det styrelseuppdrag och passiva investeringar i turistbranschen.
– Men det var så tråkigt att inte vara operativ så jag blev tvungen att hitta på något nytt, säger Ulf Hansen och ser glad ut.
Det ledde fram till att han startade Intoit 2007. Bolaget fyller alltså 17 år i år. Omsättningen i Intoit-bolagen landade senaste bokslutet på 400 miljoner. På hemsidan står följande: “Intoit är en hybrid av inkubator och investmentbolag. Vi startar och förvärvar nischade rese-, event och upplevelsearrangörer. Vårt mission är att utveckla bolagen så att kunder, medarbetare och ägare alla får en bättre upplevelse.”
Och förstås tjäna mer pengar.
I genomsnitt tiodubblar resebolagen sin omsättning tillsammans med Intoit.
Hur är detta möjligt? Jo, företagen drivs ofta av passionerade entusiaster som älskar sin nisch, som kan vara golf, flugfiske på Grönland, safari i Afrika eller något annat specifikt.
Men de är ofta inte lika bra på IT, HR, juridik, marknad och försäljningsprocessen. Detta kan Intoit på sina fem fingrar och när entreprenören inte behöver tänka på back office kan de fokusera på att utveckla produkten och sina kunder.
– Just nu har vi 9 verksamheter i 11 bolag. För tillfället är alla bolagsinnehaven utom Hummingbird Meetings & Events inriktade mot konsument. Många av dem har sina kunder i det övre prissegmentet. Men vi är absolut öppna för bolag som jobbar även mot andra segment, säger Ulf Hansen.
Senaste bolaget under Intoits stora hatt är Tour Pacific. Lars Jönssons researrangör i Helsingborg som nyligen fyllde 30 år, ska nu växa till en omsättning på 75-150 miljoner. Sen är tanken att sälja bolaget vidare till antingen en industriell spelare eller ett investmentbolag. Det var det senare som hände med More Saling som nyligen sålde till Red Six.
Nu ska More Sailing som idag omsätter 160 miljoner i Norden lanseras internationellt. Någon köpesumma är inte kommunicerad, men prislappen ligger troligen nära omsättningen på 160 miljoner.
– När bolagen växt till sig hos Intoit så växer de till slut ur vår infrastruktur. Det är som med äldre tonåringar. Det är dags att hitta ett nytt hem där de kan utvecklas vidare, förklarar Ulf Hansen.
– Det är så många saker idag som tar fokus från entreprenören som hindrar dem från att växa. Alla pratar om AI, men hur ska en liten företagare veta var han ska börja. Vi plockar bort och stöttar så att det blir fokus på kunden.
Idag är cirka 50 personer via de olika förvärven knutna till Intoit. Alla entreprenörer arbetar under samma tak och många problem löses bara av att bolagen pratar med varandra. Att dela best praxis i gruppen upplevs förstås som positivt och vitaliserande.
– Samtidigt är det viktigt att företagen har kvar sin frihet. De ska behålla sin egen identitet, lovar Ulf Hansen.
Han är arbetande styrelseordförande, vd är Niklas Engstrand, han kan du höra en intervju med här.
Vd har sagt följande om Ulf Hansen:
– Han har varit en mentor och ett bollplank för mig. Han har startat 17 bolaget utan att något har gått i konkurs. Allt har inte blivit succé, men väl stabila bolag.
Intoit har nu pengar i kassan och planen är att förvärva ytterligare tre bolag de närmaste sex till tolv månaderna. Intoit träffar ett till två bolag i månaden, häften fortsätter man att prata med och sen är det några få som köps.
Intoit köper aldrig mindre än 51 procent.
– Vi har tillväxt i vårt DNA och fokus på bottom line. Vinsten ska ligga på mellan 5-10 procent. Bolagen ska växa och sen blir det en exit, säger Ulf Hansen.
Här skiljer sig Intoit från exempelvis Unlimited Travel Group som också köper upp mindre reseföretag, men sedan ska de inte säljas vidare utan finnas kvar i koncernen. En annan konkurrent till Intoit är Magic Carpet som nyligen köpte Q-travel. Där är strategin uttalad, Magic Carpet vill bli ett nytt Intoit.
Men måste verkligen alla entusiaster i reseindustrin in i ett större system?
– Självfallet inte, lovar Ulf Hansen.
Men det blir allt tuffare för de små båtarna på det stora stormiga havet. Före internet hade researrangören två stora fördelar som försvunnit. Dels ett informationsövertag jämfört med kunden. Den andra var möjlighet till förmånliga leveransavtal. De sista är nu borta om du är liten.
Och när det gäller kunskap kan resenären googla sig fram till mycket.
Men inte allt.
– När vårt bolag, Outside Travels, arrangerar fiskeresor till vår egen camp på Grönland så vet våra fiskeguider var och när du ska fiska och vilken fluga du ska använda för att få fisk. Den resan och kunskapen kan du inte köpa någon annanstans, lovar Ulf Hansen och fortsätter:
– Det är samma sak när Hummingbird Lifestyel Travel arrangerar resor till Maldiverna. Där finns mängder av resorts, vi har besökt de flesta av dem och av 100 stycken så vet vi vilka 10-15 som är värda att bo på. De andra 85 skulle inte leverera nöjda kunder. Så här levererar vi value for money och är tydligt nischade på en marknad.
Vad händer mer i framtiden?
– De som inte levererar mervärde kommer att försvinna. Återvändande nöjda kunder är avgörande för att bli framgångsrik. Det är entreprenörer som förstår detta som vi satsar på.