Annons:

Premium

TUI vill utmana Booking och Hotels.com – startar egen OTA

Travel News fick en lång intervju med TUI:s kommersiella chef Tommy Serban och kommunikationschefen Adam Györki. Läs om det nya systemet med snart 30 000 hotell. Darför ratar TUI ordet charter. Och avslutningsvis hit reser svenskarna i sommar och då bokar de. Text: Viggo Cavling

”Vi ska finnas över hela världen, Europa, USA, Asien och förstås Maldiverna. Vi kommer att vara stora i lyxsegmentet”

Travel News träffar TUI:s kommersiella chef Tommy Serban och kommunikationschefen Adam Györki på bolagets huvudkontor i Munchenbryggeriet. Här har det globala reseföretaget haft sitt nordiska huvudkontor i mer än 30 år. Fast då för länge sedan hette man Fritidsresor. Norden är dock bara en liten del av den stora TUI-koncernen. Bolaget ett av världens största reseföretag med 61 000 anställda i 130 länder och cirka 20 miljoner kunder.

I Stockholm arbetar ungefär 380 personer i det öppna kontorslandskapet som för tankarna till ett loungeområde på en finare TUI Blue resort. Det är ljust och fräscht med magisk utsikt över Riddarfjärdens glittrande vatten.

Dagens stora nyhet är att TUI har byggt en OTA eller digital plattform som har tillgång till 10 000 hotell världen över. Men detta är bara början, inom kort kommer man att lägga till ytterligare 10 000 hotell. 

– Sen är nästa steg 30 000 hotell. Vi ska finnas över hela världen, Europa, USA, Asien och förstås Maldiverna. Vi kommer att vara stora i lyxsegmentet, säger Tommy Serban.

Och målet är att utmana elefanterna på OTA-marknaden Booking och Expedia. Men inte på deras USP: garanterat lägsta pris.

– Vi har inte det argumentet utan att vår service och trygghet är mycket bättre. Om det händer något på vistelsen så tar vi hand om dig 24 timmar om dygnet. Och bokar du dessutom flyg så omfattas du av paketreselagen, säger Tommy Serban.

”Vi är frontrunners. Vi har byggt på detta i 1,5 år”

Och här är vi nära satsningens kärna. TUI vill alltså fortsätta att sälja paketresor. Det är kärnverksamheten, men parallellt vill man växa inom dynamisk paketering, alltså att resenären själv plockar ihop och köper sin resa: flyg och hotell på TUI:s hemsida. Det kan handlar om allt från en weekendresa till London till en två veckors vistelse i Thailand. Att växa på denna marknad är ett beslut av TUIs nordiska ledning som fått fullt stöd  TUI:s högsta ledning med VD Sebastian Ebel i spetsen. Att han valt ut Sverige och kontoret på Södermalm för att vara först med att  genomföra det nya är Tommy Serban och Adam Györki förstås mycket nöjda med. 

– Vi är frontrunners. Vi har byggt på detta i 1,5 år. Projektet leds härifrån, men självfallet har vi fått hjälp av våra kollegor i England och Tyskland, säger Tommy Serban. 

För närvarande finns tjänsten bara på TUI:s svenska hemsida, men den ska snart rullas ut i våra nordiska grannländer och sedermera förstås i hela TUI:s system över hela världen. England står på tur sommaren 2023. 

Man har byggt ett öppet API så de hotell som vill kan ansluta sig. Skulle gästerna ge dåliga betyg kastas hotellet ut. Men att kvalitetssäkra 30 000 hotell över hela världen kommer att bli en utmaning. Vi vet alla att hotellbilder på nätet och verkligheten ibland inte riktigt korrelerar. 

Travel News Market 2022 studio

I höstas på en hearing på Travel News Market ställde undertecknad frågan om det är tid att omfamna ordet charter 50 år efter premiären på Sällskapsresan. Det blev tummen upp hos Ving, men på TUI gillar man inte ordet charter. Man säljer paketresor och vill bredda sitt varumärke och bli stället där man köper alla möjliga resor inte bara charter- förlåt paketresor. För några år sedan köpte man en plattform där TUI kan köpa upplevelser. Och man har ett digitalt verktyg där du kan köpa biljetter till shower i London och New York. Allt i bolagets strävan att ta hand om resenärens alla behov. 

Men vi pratar fortfarande leisure, alltså fritidsresor. Affärsresorna låter man än så länge vara i fred. 

Hur den nya plattformen ska marknadsföras vill man inte avslöja i detalj, men lovar att det blir kampanjer med tiden. 

Hur mycket denna investering har kostat är ännu mer hemligt. Men man kallar det en massiv IT-investering. Det bör rimligen innebära minst 50 miljoner. 

”Alla behöver jobba med det långsiktigt, inte på ett aktivistiskt sätt”

Varför gör då TUI denna investering? En förklaring är att man dragit ner 15 procent på sin kapacitet när det gäller traditionella paketresor jämfört med 2019. Ett smart sätt att hålla uppe priserna och sälja ut det som finns lager i god tid före sommaren 2023. Förutsatt att efterfrågan på trygga paketresor fortsätter att vara högt. De kunder som ändå vill resa med TUI trots att det är slutsålt ska alltså plocka ihop sin resa själv.   

– Vi ser att det finns en stor potential  den totala marknaden för semesterresor som vi traditionellt varit dåliga att göra anspråk på när vi endast erbjudit charterresor, där ska vi nu in och ta marknadsandelar, säger Adam Györki

Efter pandemin ser Tommy Serban och Adam Györki flera nya kundbeteenden. Den första är att många bokar sin semester senare. Och inför 2023 års sommarsemester kommer detta att ske ännu senare. Många väntar på julens elräkning och vårens räntehöjning innan man gör något. Den andra tydliga trenden är att kunderna som resor med TUI är mer nöjda än någonsin. NPS-score har aldrig varit högre. Samtidigt fortsätter processen mot ett hållbart resande. 

– Alla behöver jobba med det långsiktigt, inte på ett aktivistiskt sätt, säger Adam Györki. 

Det handlar om allt från att få fram SAF-bränsle till att bygga ett forskningscenter på Rhodos för hållbar turism. Det sista gör TUI tillsammans med den grekiska staten.

– Vi vill skapa en blueprint som vi kommer att dela med oss till alla i reseindustrin, lovar Adam Györki. 

Vi avslutar med att spekulera lite var svenskar kommer att resa på semester nästa år. Grekland lyfts fram och speciellt TUI:s nya destination Karpathos. En genuin destination för dig som vill ha lite mindre hotell och resorts. Turkiet förstås om du vill ha mycket semester för rimlig peng. Egypten kan komma tillbaka än mer. Thailand är redan tillbaka och ser just nu i vinter en massiv turistinvasion efter två års stentuff pandemirecession.

– Vi har alltid brytt oss mycket om Thailand, vi var där långt före tsunamin och vi var med och byggde upp landet efter tsunamin.  

Och ja vill du ha en lyxsemester så tycker Adam Györki att du ska åka till TUI Blue på Maldiverna. 

Men vill du boka detta hotell via dynamisk paketering på TUI:s hemsida så får du vänta för man har ännu inte lagt in sina egna hotell i sin OTA, men det lär vara på gång.