Annons:

Torborgs flygande start

Som en virvelvind drar koncernchefen Torborg Chetkovich fram genom Swedavia. Hon räds varken arga flygbolag eller personliga hot när hon rör om i grytan. Nu stundar hennes viktigaste strid – om Arlandas miljötillstånd. Misslyckas hon riskerar Arlandas trafik att halveras.

Det är minus 30 grader. Det lilla torget i Korpilombolo är inbäddat i ett kompakt vintermörker och de enda som är ute i kylan är en liten klunga ungdomar som kurar vid busshållplatsen. I sista sekunden kommer Torborg Chetkovich inspringande på torget med andan i halsen. Det gäller att hinna med bussen till gymnasiet fem mil bort, det går bara en buss per dag från byn.  
– Jag missade aldrig bussen, men det var nog just där på torget jag fick förståelse för hur viktigt det är med kommunikationer, säger Torborg Chetkovich, när vi träffas 25 år senare i flygledartornet på Arlanda.
Sedan dess har hon arbetat sig igenom alla delar av transportnäringen: regionaltåg, spårvagnar, tunnelbana, bussar och kommersiell båttrafik.  För drygt ett år sedan gick hon från ett komplext transportsystem till ett annat – från tjänsten som vd för tunnelbanan på MTR till koncernchef på Swedavia.  Då hade bolaget precis skiljts av från Luftfartsverket och bolagiserats.
– Det finns så många fördelar med att vara bolag. Vi har betydligt snabbare beslutsprocesser och tydliga krav från ägarna, att ge avkastning på eget kapital på nio procent och att stötta tillväxten i Sverige.
Ägarnas tydliga krav underlättar för Torborg Chetkovich, både internt och externt.
– Nu slipper jag diskutera med alla som undrar om det är optimalt att driva verksamheten med vinstintresse. Att göra något annat är inget option.
Torborg Chetkovich började med en rivstart på Swedavia.  På 15 månader har hon bland annat byggt ett nytt hotell, beslutat om flygplatsinvesteringar på 1,5 miljarder, initierat ett åtgärdsprogram för att få rent och snyggt på flygplatserna, satsat på tester på förnybara bränslen och satt hela personalen på skolbänken i medarbetar- och ledarskapsutbildningar.
– Vi har haft en stark förändringstakt och jag får hela tiden feedback från medarbetare som tycker att det går för snabbt. Det ser jag som ett tecken på att det måste ha gått väldigt långsamt förut, säger hon rappt. 
Det tar inte många minuter att konstatera att bilden som medarbetare och branschkollegor gett kan stämma: Swedavias nya vd är tydlig, resultatinriktad och snabb, ibland alltför snabb. Och orädd. Kanske för att hon är van att ha utsatta jobb. Som när Revolutionära Fronten sprayade hennes garageport med texten ”Nolltaxa nu” när hon basade över tunnelbanan. Eller när hon tvingades sparka fackordföranden på grund av arbetsmiljöskäl. Trots att hon fick rätt i arbetsdomstolen fick hon ta emot personliga hot.
– Jag är bra på att skilja på min roll och mig som privatperson.  Jag var inte rädd, men det är inte helt lätt att förklara för sina små barn varför de inte får svara i telefon.
Även beslut i Swedavia har fått starka reaktioner. Flygbolag som SAS, Malmö Aviation och Gotlandsflyg ryar över vad de tycker är orättvisa avgifter (se artikel bredvid). Flygplatsdirektörer kallar det nya samarbetet mellan de elva flygplatserna toppstyrning. När Swedavias reklamfilmer visas i tv häcklas bolaget av branschkollegor som tycker att Swedavia kastar pengarna i sjön när de marknadsför sig mot konsumenterna. Det kostar energi och mod att röra om i grytan.
– Vi kan aldrig få alla att tycka att vi gör rätt. Det är viktigt att vara konsekventa, även om det ibland innebär att folk känner sig trampade på tårna. 
Inte ens Swedavias nya kundfokus – en av Torborg Chetkovichs hjärtefrågor – är en helt okontroversiell fråga. Bland flygbolagen muttras det att en flygplats utan flygbolag inte är mycket att ha och de ifrågasätter Swedavias fokus på resenärerna. Personalen, som varit väldigt starkt påverkade av flygbolagen, blev oroliga när deras vd plötsligt sa att slutkunden var resenären.
– Visst är flygbolagen också otroligt viktiga, men om vi inte får med oss resenärerna kan vi inte växa vår gemensamma business.
Därför ska kundnöjdheten hos resenärerna upp till 72 procent i år. Basta. Med små och stora medel, allt från miljardsatsningar för att utveckla Arlanda till bättre städning på flygplatserna. 
– Förut var det rent ut sagt skitigt på våra flygplatser, för att inte tala om toaletterna.  Bemötande är en annan viktig fråga och därför satsar vi nu stort på medarbetarutbildningar och ledarskapsutbildningar för alla.
 
Att ha nöjda kunder betyder också att ha ett bra utbud av butiker, restauranger och service på flygplatsen. Sedan ett år tillbaka har Swedavia jobbat intensivt med ett investeringsprogram för flygplatserna och satsar 1 miljard på Arlanda, 105 miljoner på Luleå, 16 miljoner i Kiruna och ett ännu okänt antal miljoner på Bromma. Först ut är Arlandas terminal två.
– Det kommersiella utbudet är alldeles för dåligt och måste utvecklas. Dessutom måste vi komma tillrätta med trängseln i peaktid och kunna ta emot fler resenärer i säkerhetskontrollen så att det blir acceptabla väntetider. Både i terminal två och fem åtgärdar vi bagagesystemen och höjer även kapaciteten på terminal fem. 
Nu när flygplatsbolaget fått kontrakt till 2038 på Bromma i stället för det tidigare ”rivningskontraktet” är det hög tid för storsatsningar.
 – I somras började vi med att lägga ett 34 centimeter lager av asfalt på en gång. Nu jobbar vi med detaljplaner för att få fram en ny effektiv terminal. Att tvärbanan kommer att stanna i den blir ett lyft för Bromma, i dag kan flygningen från Visby gå snabbare än transporten in till city.
Torborg Chetkovich blickar ut genom fönstret. Där håller byggnadsarbetarna på med en bågformad konstruktion i betong och stål som ska bli Clarion Hotel Arlanda om ett år.
– Man kan ju fråga sig varför vi ska bygga och äga hotellfastigheter. Det beror på vår strävan att hålla så konkurrenskraftiga priser som det bara är möjligt i förhållande till flygbolagen, så att de ska tycka att det är attraktivt att komma hit.
I dag går inte flygbolagsdelen med vinst och utan satsningar på det kommersiella skulle Torborg Chetkovich aldrig nå sina avkastningskrav. 
Det är dags för fotografering och vi åker 14 trappor upp i flygledartornet. Genom panoramafönstren ser vi plan lyfta och landa.  En kollega utropar glatt att det varit full aktivitet på banorna hela morgonen.
– Vi har ingen kris inom flygbranschen, det vet du väl, svarar Torborg Chetkovich med ett nöjt leende.
Fjolårets trafikökningar bidrog till att Swedavia i fjol gjorde en vinst på 420 miljoner kronor och i år har antalet resenärer fortsatt upp med 14 procent.   
– Vi har ökat antalet resenärer med double digets varje månad utan att behöva anställa. Det gör gott för resultatet, säger Torborg Chetkovich och rättar till det leopardfärgade skärpet.
I matchade leopardfärgade pumps och kort klänning kliver hon fram och tillbaka medan blixtarna smattrar. Så elegant är hon inte alltid, avslöjar hon. När hon kommer hem kastar hon av sig jobbkläderna och går för det mesta omkring i trädgårdsstövlar och snickarbyxor  – fast av kvinnligt snitt. En sida av denna effektiva affärskvinna skulle nämligen lika gärna kunna tänka sig att vara trädgårdsmästare. Och det är också bland blommorna eller i stugan vid havet som Torborg Chetkovich hämtar energi efter långa arbetsdagar. 
– Jag jobbar mycket, men är bra på att prioritera. Jag går upp halv sex och springer eller promenerar – så är det gjort. Jag umgås mycket med familjevänner, men prioriterar nästan helt bort mina tjejkompisar. Barnen har prio ett, två och tre när jag är ledig.
   
Fotografen har nya planer för plåtningen. Vi blir hämtade i en bil och åker ut på bana tre. Den högt stående solen får Torborg Chetkovichs Desigual-kappa att glänsa. Det är kyligt och hon är upprymd, det är första gången hon är ute på bana tre.  Ändå är just bana tre Swedavias absolut största huvudbry. Lyckas inte Arlanda få ett nytt miljötillstånd innebär det att inga flygplan får landa på bana tre söderifrån över Upplands Väsby tätort från 2018. 
– Om villkoret inte tas bort finns det risk för att vi måste halvera vår kapacitet på Arlanda. Det vore ett dråpslag för Sverige, både för näringsliv och turistnäring.
Ännu ett villkor vilar som en våt filt över Arlanda. Trafiken till och från flygplatsen räknas in i flygplatsens totala koldioxidutsläpp, vilket gör att flygplatsen snart slår i utsläppstaket. Sådana regler är Arlanda ensamma om i världen.  
Torborg Chetkovichs hopp står till att regeringen ska nyttja sin möjlighet att lyfta bort de två villkoren så att mark- och miljödomstolen kan göra en fri prövning av Swedavias nya miljötillståndsansökan.  
– Det handlar inte om att vi vill smita undan vårt miljöansvar. Vår nya ansökan vilar på dagens miljölagstiftning som är betydligt mer strikt och krävande än den som fanns 1991. Tar vi inte frågorna på allvar blir det svårt att överleva, inte bara för bolaget utan för hela planeten.
Hon menar att tiden talar för flyget ur miljöperspektiv. SAS, Norwegian och Malmö Avaition har lagt flygplatsbeställningar på 50 miljarder med plan som drar mindre bränsle och bullrar mindre. De drar ett viktigt strå till stacken.
Vad är oddsen för att ni lyckas?
– Vi måste lyckas. Allt annat vore en katastrof för Sverige.
 
FAKTA
Namn: Torborg Margareta Chetkovich
Familj: Man och två barn
Bor: Nacka
Utbildning: Civilekonom, Uppsala Universitet samt MBA, IMD Lausanne
Karriär: Koncernchef, Swedavia 2010, VD, MTR Scandinavia 2008–2010, Vice VD samt divisionsdirektör, Veolia Transport Sweden AB 2003–2008,
Kommersiell direktör, Connex Tunnelbanan 1999–2003, SJ, 1991–1999
Ogillar: Oärlighet
Favoritresmål: Stugan i Siknäs
Reser jag inte utan: En varm sjal
Dold sida: En väldigt bra vedhuggare

Kommentarer är stängda.