Annons:

Premium

“Sturup är ett starkt komplement till Kastrup”

Travel News har fått en intervju med Sturups flygplats chef Karin Öhrström. Här berättar hon om konkurrensen med Nordens bästa flygplats Kastrup, hur en flygplats överlever en pandemi och varför ingenjör utan servicevana ska leda det viktigaste publika navet i södra Sverige. - Jag är inte en person som letade efter ett lätt jobb. Jag tycker om när det är utmanande och man kan göra verklig skillnad.

Grattis Karin Öhrström till drygt ett år på jobbet som flygplatschef på Sturup. Varför valde de dig?
– Tack så mycket. Det känns givetvis mycket roligt att ha fått förtroendet att leda Malmö Airport, inte minst i den här utmanande tiden med en pågående pandemi som påverkat flygresandet dramatiskt. Det passar mig som person bra att kliva in som ledare i en tid där stark förändring pågår.  

– I mitt tidigare yrkesliv har jag en bred erfarenhet från flera olika affärsområden och ledande positioner, bland annat från många år i olika roller på E.ON. Även i det här jobbet tror jag att jag kommer att ha stor nytta av den bredd jag haft i min tidigare karriär, som har inneburit att jag både fått arbeta med såväl samhällskritisk som infrastrukturtung verksamhet och även med regulatoriska- och de helt avgörande hållbarhetsfrågorna. 

– Igenkänningen kring arbetet på flygplatsen är rätt stor för mig givet min bakgrund även om innehållet förstås skiljer sig åt. 

Vem är du egentligen?
– Jag är en social person med mycket energi och driv. Jag gillar utmaningar och problemlösning och att kastas mellan det strategiska, framtidsorienterade blandat med att jobba med de operationella dagliga som är här och nu. 

– Jag försöker möta både kollegor och utmaningar med nyfikenhet och öppenhet. När jag inte jobbar tycker jag bland annat om att gå ut i skogen och promenera.  

Hur mycket på din ett år gamla to-do-lista är gjort?
– Min prioritet som ny flygplatschef var att snabbt försöka sätta mig in i verksamheten och lära mig branschens karakteristik och förutsättningar, eftersom flygbranschen var en ny bransch för mig. Det var givetvis också viktigt för mig att snabbt knyta kontakter med kollegor runt om i Swedavia och med flygplatsens många intressenter. 

– På grund av pandemin har jag, som många andra som bytt jobb under den här speciella perioden, fått lära känna de flesta av mina kollegor digitalt och det är jätteroligt att jag nu äntligen får börja träffa mina ny kollegor också via fysiska möten. Swedavia har ju tio flygplatser, så jag har förmånen att ha kollegor runtom i hela landet. 

– En rolig sak är att vi under våren hade möjligheten att kunna återstarta Flygråget för Malmö Airport. I Flygråget möter jag både våra kunder, politiker på lokal-, regional- och riksnivå och även företrädare från näringslivet och besöksnäringen. Flygrådet kommer fortsatt att vara ett viktigt forum för att säkerställa att flygplatsens utveckling stödjer regionens mål om hållbar utveckling.  

Vad är kvar?
– Så här i efterhand kan jag konstatera att mycket av det jag planerade har jag också åstadkommit, om än i digitalt format. Jag ser givetvis fram emot att delta i många fler fysiska möten nu när de flesta restriktionerna släppt och det blir enklare att mötas. 

– Jag kommer också att fortsätta det viktiga arbetet med det lokala näringslivet och politiker här i Skåne via Flygrådet. Ett helt nödvändigt fokus för mig och alla våra samarbetspartners på flygplatsen är fortsatt flygets omställning för att nå ett hållbart flygresande för framtidens resande. Det är helt nödvändigt för att vi ska kunna möjliggöra för människor att fortsätta mötas både i Sverige och internationellt.

– På kort sikt kommer ökat flyg på hållbart biobränsle att spela en viktig roll och på lite längre sikt kommer elflyg och även ny teknik, exempelvis vätgasflyg så småningom att vara viktiga förutsättningar för ett hållbart flygresande. 

Från elbolaget E.ON till Malmö Airport. Man måste ju vara smått vansinnig för att lämna ett tryggt jobb till världens mest krisdrabbade bransch, eller?
– Kanske det, men för mig var det ett helt rätt beslut. Jag har haft en fantastisk tid på E.ON men jag tycker också att det är oerhört inspirerande att byta bransch och sätta sig in i nya frågor. Även om flygbranschen har det bistert just nu känns det bra att vara med även under krisen eftersom jag tror att det vi genomlever nu kommer att prägla branschen för lång tid framöver. 

– Det hade inte känts lika rätt att komma in när stormen bedarrat och inte kunna relatera till krisen så som jag kan göra nu. Sen är jag inte heller en person som letade efter ett lätt jobb. Jag tycker om när det är utmanande och man kan göra verklig skillnad.

Vad gör en flygplatschef på Malmö Airport hela dagarna?
– Det är ett jobb med väldigt många olika inslag, vilket gör det extra roligt. Det innebär allt från möten med regionala politiker, våra flygbolag och andra verksamhetsutövare till internt arbete som på vilket bolag som helst. 

– Frågorna kan praktiskt taget röra allt mellan himmel och jord, från linjeutveckling, regional samverkan, etableringar i flygplatsterminalen till snöröjning och samarbeten med flygbolagen.
Det senaste året har det naturligtvis varit mycket fokus på ett tryggt och säkert resande och att förbereda flygplatsen på en trafikökning, i takt med att samhällen öppnar upp. 

Vad gör en ingenjör på en arbetsplats som mest handlar om att ta hand om människor?
– Min ingenjörskompetens har på senare år framför allt använts till problemlösning, för sådana utmaningar uppstår överallt och kanske särskilt där människor möts, vilket också är Swedavias uppdrag. Att möjliggöra för människor att mötas på våra flygplatser.

– Mitt jobb är i praktiken att säkerställa att vi kan leverera de tjänster våra kunder behöver, exakt när de behöver det. Vår verksamhet är minutoperativ och det är mycket som ska klaffa samtidigt och på ett säkert sätt för att våra kunder ska kunna flyga in och ut resenärer såväl som frakt under rätt tid, dygnet runt, årets alla dagar.

Din bästa egenskaper som chef?
– Jag brukar få höra att jag är bra på att skapa engagemang och på att få människor att öppna upp och börja samarbeta. Jag brukar också få höra att jag är vänlig och tillgänglig, vilket gör mig glad.

Och vad kan du bli ännu bättre på?
– Jag har jobbat på mitt tålamod men det kan nog fortfarande bli bättre. 

Hur ska Malmö Airport överleva när Nordens bästa flygplats ligger 30 minuter bort?
– Kastrup är en fantastisk flygplats och som skåningar ska vi vara glada och tacksamma att vi har den så nära. Men man ska komma ihåg att det är en dansk flygplats, med en annan ägarstruktur och annat uppdrag än Swedavia. Malmö Airport är och ska förbli ett starkt komplement till Kastrup som med sin snabbhet och smidighet attraherar många resenärer och säkerställer ett ännu bättre utbud både inom Sverige och internationellt.

– Alla regioner av Greater Copenhagens storlek har minst två flygplatser och det säkerställer en sund konkurrens, redundans och framför allt är det en garanti för svensk tillgänglighet. Bron kan av olika anledningar stängas och då är det tryggt att veta att både människor och förnödenheter snabbt kan flygas in och ut ur regionen. Vi ser också att linjeutbudet på flygplatserna skiljer sig åt till viss del och emellanåt överlappar, vilket säkerställer ett fint utbud och möjligheten till ett bra pris för resenärerna. 

Berätta om läget just nu i reseindustrin i Sverige?
– Hela det första halvåret har präglats mycket av pandemins effekter. Läget på Malmö Airport har varit något bättre än Swedavias flygplatser totalt, mycket tack vare det starkare vän- och familjeresandet som präglar vår flygplats. 

– På Malmö Airport hade vi en mycket positiv utveckling under sommaren, med en återhämtning i framför allt fritidsresandet. Återhämtningen mattades dock av något under slutet av augusti och fortfarande saknas cirka sex av tio resenärer på Swedavias flygplatser. 

– Vi ser att flygbolagen kommer tillbaka och lägger till trafik i takt med att länders restriktioner släpper, vilket givetvis är mycket positivt. Samtidigt är det osäkert hur exempelvis affärsresandet kommer att återhämta sig. 

Har ni en kickstart-plan när corona-restriktionerna när detta släpper?
– Vi har hela tiden följt pandemins utveckling och jobbat kontinuerligt tillsammans med våra kunder med alla de åtgärder som berör vår flygplats. Under hösten fortsätter vi att jobba med vår upprampningsplan. Det innebär bland annat att vi säkerställer att vi efterlever aktuella trygghetsåtgärder inom flygbranschen, som social distansering och eventuell hantering av ännu fler resedokument och kontroller på flygplatsen, i takt med att samhällen öppnar upp och fler reser.

– Smittspridningen inom flyget har varit otroligt låg tack vare allas ansträngningar och det är fortsatt vår högsta prioritet även när restriktionerna börjar lätta.  

Vad skulle få dig att byta arbetsgivare?
– För mig är det viktigt att min arbetsgivares värderingar är sunda och överensstämmer med mina egna. Skulle jag känna att det skaver så skulle jag definitivt överväga att byta. I dagsläget är det dock inte alls aktuellt, då Swedavia är en mycket bra arbetsgivare.

Reseindustrins största utmaning?
– Resebranschen precis som alla branscher måste ställa om. För mig känns det mycket bra att Swedavia idag är världsledande på att driva hållbara flygplatser. Vi nådde exempelvis vårt eget mål om noll utsläpp av fossil koldioxid från vår egen flygplatsverksamhet i slutet av förra året och vårt omställningsarbete fortsätter med full kraft framåt tillsammans med våra partners. Vi arbetar i linje med Flygets Färdplan för fossilfrihet, där målet är ett fossilfritt inrikesflyg 2030 och allt flyg 2045.

Karin Öhrström, flygplatschef Malmö Airport, Swedavia.

Namn: Karin Öhrström.
Titel: Flygplatschef Malmö Airport på Swedavia.
Familj: Man, 3 barn och 3 bonusbarn.
Ålder: 50 år.
Bor: I Barsebäckshamn.
Senaste resa:  Bohuslän.
Favorithotell: Alpine Palace i Hinterglemm.
Favoritfärjebolag: Destination Gotland.
Favoritreseapp: Tripadvisor.
Flygbolag som jag åker helst med: Alla som flyger från Malmö Airport.
Favoritdestination: Alperna.
Min drömresa: Costa Rica.
Detta vet vi inte om dig: Jag är gammal scout och fortfarande mycket svag för friluftsliv!