Annons:

Premium

“Stor potential för en personlig resebyrå“

Jessica Hansson är ny VD AKI Travel. Här svarar hon på Travel News klassiska på-nytt-jobb-enkät. - Resebranschen är världens roligaste bransch.

“Vår målgrupp är företag som ser behovet och nyttan av detta och med oss kan de få kontroll över sitt resande, spara tid och pengar och känna sig trygga i vår kompetens, vi bryr oss verkligen om våra kunder”

Grattis Jessica Hansson, du är ny VD AKI Travel, varför valde ägarna Magnus Järrenfors och Mikael Baronowsky dig?

Det bör väl de svara på egentligen, men jag tänker att det är en kombination av mina erfarenheter, bland annat från grupp- och konferensidan, men även från rekrytering, och min personlighet. Att de känner att jag kan passa in i teamet, att vi kan komplettera varandra. 

Varför valde du att tacka ja till detta uppdrag?

– Jag inspireras av den plan som Magnus och Mikael har ritat upp för AKI Travel framåt och tror att vi kan åstadkomma något riktigt bra tillsammans och att jag kan bidra med mina erfarenheter. Jag tror att det finns stor potential för den här typen av personlig resebyrå som har en gedigen kunskap och hög servicenivå.

Ägarna är kvar i butiken, varför ska någon lyssna på dig som ny vd?

– Det är alltid klokt att lyssna på den som kommer in med nya ögon och nya perspektiv!

Varför ska man anlita affärs-, grupp- och konferensresebyrån AKI Travel AB? 

– AKI Travel erbjuder en funktion som inkluderar många delar som resande företag har behov av delvis eller helt. Det handlar om säkerhet, återrapportering, jourservice, online-system, kunskap, förenklad administration med mera. Vår målgrupp är företag som ser behovet och nyttan av detta och med oss kan de få kontroll över sitt resande, spara tid och pengar och känna sig trygga i vår kompetens, vi bryr oss verkligen om våra kunder.  

När det gäller grupp/konferens är det vår kunskap om flygbiljetter i kombination med ett väl utvalt nätverk av partners. Vår servicenivå, kunskap och lyhördhet gör att vi skapar mervärde och träffar rätt vid planering och genomförande av en konferens eller dylikt som ju är en viktig investering för ett företag.      

AKI sitter på tre stolar, hur tänker ni?

– Vårt delägande i systerföretagen golfresearrangören Golfturen Nordic AB och privatresearrangören byKettil Travel AB handlar just om att vi inte skall sitta på för många stolar. Vårt fokus är affärsresor, konferenser och gruppresor. Många gånger är detta samma kunder för oss.

Privatreseförfrågningar och golfreseförfrågningar bollar vi vidare till våra fristående systerföretag för att kunderna skall få bästa möjliga service och expertis och vi på AKI Travel kan fokusera på att vara experter inom våra kärnområden.

Drygt 11 miljoner i omsättning och 3,1 i vinst 2022, hur ser siffrorna ut om tre år?

– Utan att avslöja detaljer i vår långsiktiga plan har vi signalerat att vi har en tillväxtplan och i år bygger vi grunden vilket tillfälligt får kosta lite. Om tre år är planen att ha vuxit en hel del när det gäller både brutto och nettoomsättning, vinst, medarbetare och kunder.  

Vad lärde du dig på Alumni?

– Jag lärde mig mycket, både om ledarskap, om olika företag och branscher samt om vikten av att tänka rätt när man rekryterar.  Det har varit utvecklande på många sätt för mig personligen och nyttigt att kliva in i en helt ny bransch med allt vad det innebär.

“Resebranschen är världens roligaste bransch”

Varför kom du tillbaka till reseindustrin från rekryteringsbranschen?

– Resebranschen är världens roligaste bransch att jobba i, det är där jag har min passion helt enkelt.

Reseindustrins största utmaning? 

– Att skapa ett hållbart resande för framtiden är en utmaning vi måste fortsätta att jobba med och utveckla tillsammans i branschen! Sen har vi den svaga svenska kronan som absolut är en utmaning för oss, jag tror att detta påverkar inflationen i en betydligt större utsträckning än vad ekonomerna tror.

Namn: Jessica Hansson

Titel: VD AKI Travel AB

Familj: Man och två barn i övre tonåren

Bor: I Torslanda utanför Göteborg

Senaste resa: Hann med en liten weekend i Toscana nu precis innan jag började på AKI.

Favorit Nyckeltal: Kundnöjdhet är ett av flera

Favorithotell: Svår fråga, finns så många fantastiska hotell men Hotel La Palma i Stresa vid Lago Maggiore är väldigt trevligt

Favorit Reseapp: Precis bekantat mig med CityCity som vi erbjuder våra kunder, den seglar upp som en ny favorit

Flygbolag som jag åker helst med: AirFrance/KLM har jag alltid gillat

Favoritdestination: Alltid Italien

Min drömresa: Att ta med hela familjen till Sydafrika, ett fantastiskt land jag gärna skulle återse och se mer av

Detta vet vi inte om dig: Att det bor en italienska i mig och jag pratar språket flytande