Annons:

Premium

Springtimes vd om nya Camp Järvsö: Vi kommer att få jobba hårt

Bakom den nya satsningen Camp Järvsö står arrangören Springtime som har arrangerat träningsresor sedan 1990-talet. Vd Patrik Yderberg berättar för Travel News varför de valde att engagera sig i projekt och varför valet föll på just Järvsö.

Springtime är en arrangör av träningsresor, berätta hur det började. 

– Vi började som en tidning 1982, som sedermera heter Runners World. Resebyrån är ett barn av tidningen som startade 1990. Vi har drivit två separata bolag, ett mediebolag som gör tidningarna Runners World och Bicycling, och researrangören Springtime resor som har växt om mamman, tidningen, sett till omsättningen. 

Du är vd, berätta om din karriär på företaget. 

– Jag började egentligen när resebyrån drog igång 1990 och då var jag i princip ensam och vi höll det på en ganska låg nivå i väldigt många år, det var “the way of life”, vi tyckte att det var kul att springa men det var inte riktigt fokus på ekonomin. Men tiden gick och vi blev gamla och vi började tänka att vi skulle försöka göra det lite mer affärsmässigt så i början av 2000-talet så gjorde vi en affärsplan. Då gick vi från 18 miljoner till närmare 80 miljoner. 

Nu har ni köpt en stor herrgård till Camp Järvsö, vad har det kostat?

– Totala investeringen landar på ungefär dryga 30 miljoner och det är etapp 1, vi har grandiosa planer inför framtiden. 

Hur kommer det sig att ni valde Järvsö av alla platser i Sverige? 

– Dels så dök den här stora gården upp till försäljning och så råkar vi ha en väldigt bra lokal förankring i Järvsö och sedan när vi började titta på det så insåg vi att Järvsö är en otroligt attraktiv destination, de har en vintersäsong och en sommarsäsong, de satsar mycket, det växer mycket, så det var totalen av alla de här aspekterna som gjorde att valet föll på just Järvsö.

Hur ska alla namnstarka profiler hålla sams i det här projektet?

– Det får vi se, det vi gjorde innan vi köpte var att vi pratade om riskerna och då kom vi fram till att en utav riskerna är att ägarna inte kommer att hålla ihop, så det var vi ganska medvetna om från början. Vi började med att göra en affärsplan den här gången så vi har på papper vart vi ska, vilka strategier vi har, som alla har varit med och tagit fram. Det är ett verktyg att kunna gå tillbaka till och kolla på. 

Berätta om stämningen i Järvsö. 

– Det första som hände när vi köpte gården i Järvsö var att vi bjöd in ett antal lokala entreprenörer, de andra hotellen och lite annat folk. Vi fick ett otroligt bra mottagande och det var verkligen hejarop och folk som vill jobba tillsammans. Jag har fått mycket råd från Järvsöborna och det som är speciellt är att alla känner alla så det gäller verkligen att göra rätt för sig. Jag har verkligen en jättebra känsla, det gäller inte bara entreprenörerna utan av kommunen har ställt upp för oss. 

Ni har har 100 bäddar sommaren 2021, hur många är uppbokade redan nu?

– När det är fullt har vi 150 gäster på hotellet och utöver det så har vi en husvagnscamping, vi hade hoppats att bokningsläget skulle kommit lite längre fram nu, det ser ganska bra ut på helgerna. Däremot så kommer vi att få jobba med bokningar söndag till torsdag. Vi får inget gratis, det är nytt och även om vi är ganska etablerade som researrangörer så är det ändå en ny målgrupp, framförallt nu på sommaren när det är mycket familjer som reser, vilket inte har varit vår primära målgrupp tidigare. Däremot har vi mycket förfrågningar till hösten när vi kommer in på de målgrupper som vi är mer vana med, men jag tror att det kommer att vara en uppförsbacke nu i början för att helt enkelt etablera oss. Min förhoppning är att när vi kommer fram till i mitten av juli att vi ska få lite effekt, som man fick förra sommaren i Sverige. 

Kommer ni fortsätta att arrangera träningsresor utomlands? 

– Ja, det ska förhoppningsvis rulla på i höst, optimist måste man vara i resebranschen och nu har bokningarna börjat komma igång. Vi släppte New York för knappt tio dagar sedan och vi hoppas kunna ta med 500-600 personer inklusive vår norska delegation, det är vad vi har kapacitet till. Loppet i höst har gått ner från 50 000 till 33 000 löpare så vår grupp blir också lite mindre än normalt, men det är fortfarande en väldigt stor grupp. 

Vad tror du om reseindustrins framtid? Blir det bara Sverigesatsningar? 

– Min förhoppning är att när vi kommer ur corona så ska vi ha tre ben, Camp Järvsö är ett ben, utlandsresorna är ett ben och våra magasin det tredje benet. Alla som har två ben vet att det blir väldigt tufft om ett ben blir skadat, därför är tre ben bättre. Vi tror absolut på utlandsresandet, även om vi tror att det kommer att bli ett annorlunda resande, vi kanske inte kommer att resa lika mycket och vi tror definitivt att den svenska marknaden kommer att öka väldigt mycket.