Annons:

Möt Alexandra på Ticket – Årets Resesäljare

Årets resesäljare Alexandra Tachés omtanke om kunder och kollegor går långt utöver det förväntade. Bakom det glittrande leendet finns en målmedveten toppsäljare som säljer solen i Sandviken. Hon är dessutom en ninja på Amadeus dossystem.

Alexandra Taché lyser upp Ticket i Sandviken lika självklart som hon i röd klänning lyste upp scenen på Grand Travel Award bredvid den lite hippt raggige konferencieren Erik Haag. Målmedveten och med ett stort hjärta har hon bara 25 år gammal vunnit säljtävlingar och blivit en del av supportteamet kring bokningssystemet Amadeus på Ticket.
Det är härligt att träffa människor som befinner sig på rätt plats i livet. Alexandra Taché är en ung kvinna som har hittat rätt. Ursprungligen ville hon bli flygvärdinna, men i dag älskar hon kundkontakter lika mycket som flygbokningssystemet Amadeus tungrodda dossystem.
– När jag kliver upp på morgonen tänker jag alltid att detta blir en bra dag, säger hon.
Det går att hålla sig för skratt en kall vinterdag i början av mars i Sandviken i södra Norrland. Kylan blåser genom kroppen när Travel News vandrar den vinterkarga huvudgatan fram efter en halvtimmes bussfärd från Gävle. Bruket Sandvik söder om järnvägsstationen tar lika stor plats som Sandvikens stadskärna norr om järnvägen. Samhället och järnverket är helt beroende av varandra. Denna lilla bruksort med nästan 23 000 invånare är modellerad efter Chicago (!) eftersom bruket Sandviks grundare Göran Fredrik Göransson imponerades av svenskstaden vid ett besök 1838.
Travel News tinar upp i Tickets luftiga lokaler i Sandviken som är den enda privatresebyrån på orten. Tickets röda signalfärg, reseaffischer på väggarna och arrangörernas kataloger i en vägghylla väcker reslusten. Soft musik av Adele som sjöng in temat till senaste Bondfilmen Skyfall vaggar in oss i trygghet.
I Sandviken känner man igen kunderna. Ofta skaffar sig Sandviksborna sin egen resesäljare. Före intervjun hinner Travel News tjuvlyssna en stund på Alexandra Taché. Hon är klädd i Tickets dräkt och scarf när hon vänligt och uppmärksamt lotsar fram en medelålders kvinna till en framtida Greklandsresa. Följdfrågor, tips och förslag kommer på ett avslappnat pärlband.
– I dag har kunderna oftast redan kollat på nätet. De har tio önskemål och krav som vi sedan får matcha mot budgeten. De är ofta bekväma och vill alltid ha direktflyg, säger Alexandra Taché på Sandviksmål som skiljer sig från Gävles djupa tjocka vokaler à la Thomas di Leva en halvtimme bort och Faluns dalmål à la Jenny Kallur en timme bort.

Ticket i Sandviken är en liten resebyrå med bara tre anställda. Alexandras kollega Malin Boström hjälper en annan kund i bylsiga vinterkläder. Chefen Sofia Berglund är på semester i Dominikanska republiken.
– Ofta har kunderna sparat i flera år när de kommer till oss. Därför är det så viktigt att det blir rätt. Jag försöker lyssna av dem för att förstå deras behov, säger Alexandra Taché.
Hon saknar inte fåfänga. Apostrofen på efternamnet har hon lagt till själv för att det blir snyggare så. Redan som tioåring ville hon bli flygvärdinna för att de hade så fina kläder.
– Jag sökte in på TRAC-utbildningen i Skellefteå efter gymnasiet mer som ett mellansteg tills jag hade åldern inne för att bli flygvärdinna. Nu har jag också uniform, skrattar hon.
I dag ligger Alexandras flygvärdinneplanerna på hyllan eftersom hon trivs så bra som resesäljare. Trots att hon bara är 25 år har hon hunnit med att arbeta på Resia i Falun samt Ticket i Gävle och Sandviken. Några planer att flytta ifrån Sandviken finns inte – tvärtom har hon precis köpt en fin lägenhet som hon nu kan utforma som hon vill.
– Jag skulle aldrig bara kunna sitta på ett kontor utan kundkontakt. Att serva folk ger mig glädje. När ungdomar varit här och bokat en resa står de och hoppar av glädje utanför butiken.
Hos Ticket har resorna fortsatt att sälja bra ända sedan förra årets usla sommar. Detta trots stora varsel under hösten från bruket Sandvik som är den dominerande arbetsgivaren på orten. Det är precis som om lågkonjunktur och varsel inte lägre spelar någon roll för de soltörstande Sandviksborna.
– Allt fler reser också i stora grupper. Då blir det svårt att boka själv på nätet.
Det går att följa Alexandras liv under några år på ett par avsomnade bloggar. Det handlar om ganska vardagliga anteckningar från livet. Mellan raderna går det att följa nyförälskelsens lycka till tradig tristess några år senare. Hon tillhör den generation som aldrig upplevt livet utan internet. Det som tidigare generationer gömde undan i böcker med lås på läggs i dag upp på webben för alla att se.
– Jag har nog mest bloggat när jag mått dåligt. Ibland kan det vara svårt att öppna sig, men på bloggen har det varit enkelt att skriva som det är.

Och allt har inte varit toppen i Alexand-ras liv. För ett par år sedan kände hon att allting gick på rutin. Äta, sova och jobba. Hon hade ingen energi och orkade knappt gå i trappor. De sista blogginläggen från 2009 på en avsomnad blogg andas trötthet och uppgivenhet. Sedan gick hon med i Viktväktarna, började träna tre gånger i veckan och även pojkvännen åkte ut.
– Jag är målmedveten. Jag gick ner 25 kilo och fick tillbaka energin. Mina vänner säger att jag nästan alltid är glad. Jag prioriterar mig själv i dag.
I sista inlägget på bloggen daterat april 2012 är energin tillbaka:
”Det blir ingen bloggmänniska av mig. Allt jag har att säga är att känslan av att börja hitta tillbaka till sig själv igen är speciell, and I LIKE IT!! Hej!”
Unga kvinnor är de flitigaste bloggarna i Sverige. De bloggar tjejerna läser blir populärare än de största svenska dagstidningarna på nätet. Det finns en självklarhet i att skriva och läsa på webben. På senare tid har bilddelning via appar som Instagram tagit fart. Och Alexandra är nu mest aktiv på Instagram.
– Det är jätteroligt att följa vänner och se vad de har för sig. Om man lägger ut för mycket bilder på Facebook blir folk irriterade.
Hon gillar också att gräva ner sig i resebokningssystemet Amadeus vilket kräver sin kvinna eftersom gränssnittet påminner om tiden före Windows då våra datorer styrdes med skriftliga dataanrop. Under 2012 bestämde hon sig för att bli så bra på Amadeus att hon skulle bli medlem av Tickets supportteam för systemet – och hon lyckades.
– Amadeus är alltid en utmaning, man blir aldrig fullärd. Det finns också en rädsla att det kan bli dyrt om man bokar fel. Ett felstavat namn kan bli dyrt. Och konstigt nog vet inte alla kunder hur deras namn stavas i passet.

Alexandras trygga norrländska tillsammans med hennes nästan orientaliska skönhet gör henne svårplacerbar. Hon kom som treåring till Sverige från Rumänien med sina föräldrar. Hon föddes i staden Târgoviste, några mil söder om huvudstaden Bukarest, där en av efterkrigstidens galnaste diktatorer Nicolae Ceausescu avrättades när Alexandra var ett år gammal.
– Jag har varit och tittat på kulhålen där han avrättades. Det är lite otäckt. Det är märkligt att höra historierna från den tiden.
I sommar ska hon hälsa på sin mormor i Rumänien som hon inte har träffat på några år. Under barndomen blev det dock många långa bilresor genom östra Europa till Rumänien. Men rumänskan är inte flytande trots att föräldrarna talar rumänska med varandra.
– Jag ville inte tala något annat än svenska. Jag är mer svensk än de flesta.
På Tickets webbplats lyfts Alexandra fram i toppmenyn med bild och orden ”Vi har Sveriges bästa resesäljare”.  Sedan Alexandra blev Årets resesäljare på Grand Travel Award har hon blivit lite av en lokal kändis. Lokaltidningarna skrev om henne både när hon nominerades och naturligtvis när hon vann. Hon är redan en favorit bland ungdomarna på orten när de ska ut och resa.
– Jag vet var de bästa partyställena är. Allt handlar om behovsanalys. För ett tag sedan kom ett ungt par in i butiken som skulle åka till Thailand för första gången. Deras vänner hade sagt till dem att de bara skulle köpa en flygstol. Jag övertalade dem att boka hotell och jag är övertygad om att de fick den resa som passade dem bäst.
Alexandra ger alltid ungdomar lika stor uppmärksamhet som mognare resenärer trots att de kanske bara bokar en flygstol.
– Ungdomarna kommer ju att växa upp och resa med sina familjer i framtiden.
Alexandra tror på den traditionella resebyråns framtid. Kunderna som kommer in har oftast redan kollat på nätet. De har många önskemål som ofta får räknas av mot budgeten.
– Vi resesäljare behövs för att kunderna ska våga ta det sista beslutet. Det finns fortfarande en rädsla för att boka på nätet. Jag är övertygad om att resebyrån kommer att finnas kvar i framtiden. Det handlar om att ge rätt service till rätt person.
Det är inte alltid tydligt vad som går förlorat när bokningarna flyttar över på nätet. Under askmolnets dagar fick många kunder som bokat resan själv på nätet ett brutalt uppvaknade när nätresebyråerna uppmanade sina kunder att inte ringa dem.
– De som bokar på nätet är sin egen resebyrå. Blir det fel ligger ansvaret på resenären.
Under askmolnet blev det klart att det var skillnad i service mellan nätresebyråer och traditionella resebyråer.
– Vi kunde ge alla en personlig service när det var kris. Det var spännande att vara med under en stor kris.

FAKTA Alexandra Taché

Namn: Alexandra Taché.
Ålder: 25.
Bor: Insatslägenhet i Sandviken.
Familj: Mamma och pappa.
Utbildning: Trac-utbildning i Skellefteå
Karriär: Resesäljare på Ticket i Sandviken. Har tidigare arbetat på Ticket i Gävle och Resia i Falun. Hon är också del av Tickets supportteam för flygbokningssystemet Amadeus.
intressen: Vänner, träning och resor.

Kommentarer är stängda.