Annons:

Premium

Sembos nya storsatsning på Travel Tech

Dan Larsson är sedan i maj chef för systemutvecklarna på Sembo med fokus på 120 miljoners satsningen på deras nya reseplaneringsplattform. Målet är att skapa ett för reseindustrin unikt ekosystem med användargenererat innehåll där vem som helst kan bli sin egen researrangör.

”Ett resebolag i dag måste också vara ett IT-bolag. Förstår man inte det har man inte i branschen att göra”

Travel News träffar Dan Larsson på Sembos utvecklingskontor i centrala Palma. Från början var det tänkt att verksamheten skulle hålla till på bara ett våningsplan. Men rörelsen har växt och de labyrintiska lokalerna täcker idag flera våningsplan och känns ungefär som att befinna sig i en myrstack. Just nu arbetar 50 personer på kontoret. Det är människor bakom varje dörr. Personalen på kontoret i Palma är till största delen inom IT och kundtjänst.

Vi hittar en tomt rum med ett skrivbord börjar med att prata om Sembo.

Dan Larsson har bara varit utvecklingschef på Sembo i två månader. 

Men har drar ändå initierat delar av företagets historia.

Bolaget startade i Helsingborg i 1987. Kärnan var bilturism i Europa, men idag är flygrelaterade resor större till omsättningen. Sembo är enligt egen uppgift det enda bolaget i världen som kan paketera både flyg och färjor i Europa dynamiskt.

Idag ägs Sembo av färjebolaget Stena Line vars ägare Dan Sten Olsson också är en stor ägare i Scandic.

– Sembo var bland de första i världen att sälja och dynamiskt paketera resor online. Ju närmare man kom Sverige, desto fler hotellkontrakt hade man, följaktligen var man störst i Danmark. 

Sembo säljer idag mycket resor till Legoland och vattenhotellet The Reef, båda i Danmark. 

Hur viktigt är IT i Er bransch?

– Ett resebolag i dag måste också vara ett IT-bolag. Förstår man inte det har man inte i branschen att göra. 

Beskriv er nya plattform.

– Det är ett dynamiskt och revolutionerade reseplaneringsverktyg som kommer fungera likt hur en resesäljare arbetar. Det kommer att öppna helt ny möjligheter och göra planeringen av en spännande resa till en kreativ och inspirerande upplevelse. Dagens onlineresebyråer kan  ofta upplevs mer fyrkantiga och begränsande. . Vi ska försöka förstå vad du som resenär är ute efter. 

Normalt sätt säger du: ”jag vill åka hit dessa datum.” 

Men vi gör datumen frivilliga och utgår från att du vill till en destination eller ett område. Sen kan du lägga till fler destinationer. Vi jobbar med boendet, aktiviteterna på plats och resorna mellan dessa. Du kan hela tiden se hur priset på din resa varierar över tid och välja att boka den period som passar dig bäst både i tid och pris. Du kan välja att boka en enskild produkt eller samtliga produkter med vårt verktyg. Vi hoppas på sikt kunna erbjuda allt du kan tänka dig vilja boka och paketera såsom t ex restauranger och guider.

Var finns ert reseplaneringsverktyg just nu?

– Tjänsten finns idag på Sembos hemsida i Sverige, Danmark och Norge. Den är under utveckling. Varje vecka lanseras nya funktioner. Den ursprungliga planen var att bygga klart produkten på tre år, men vi kommer förstås aldrig att bli färdiga, säger Dan Larsson och ler.

Produktutveckling handlar om att ständiga förbättringar. Vi får hela tiden feedback från våra kunder och omvärld som möjliggör för oss att anpassa produkten. 

Han fortsätter att berätta om verktyget:

– Den andra delen vänder sig till små aktivitets aktörer som exempelvis ett mikrobryggeri eller en vingård. Arrangemang och event som öl- och vinprovning är ofta en välkommen inkomstkälla för dem, men de har svårt att hantera människor som inte kommer deras område. I plattformen kan de skapa en egen produkt och lägga till komponenter som resor och övernattning till sitt event. De skulle kunna göra en bussresa från Göteborg till Helsingborg med en övernattning. Den kan skapas i verktyget. Tanken är sedan att de ska sälja och marknadsföra den på sin hemsida och i sina sociala medier. De kommer att tjäna pengar på att sälja sin vin- eller ölprovningar, men också på kommission på de produkter de lägger till. 

”I början har produkten såklart brister och vi får en del kritiska kommentarer. Vi tar till oss, förbättrar och återkopplar till kunderna”

Det låter enkelt, men att skapa systemet bakom som gör detta sömlöst är komplicerat. Det är en sak att hitta alla komponenterna, det är en helt annan att knyta ihop dem i en paketresa. Planen är att detta ska vara klart om tre år och inte gå över budgeten på 120 miljoner. Under Dan Larsson finns just nu cirka 25 utvecklare som arbetar tätt tillsammans med produktägare, experter på användarupplevelse samt plattform-, arkitekt- och data team. 

– När produkten är redo för en global lansering kommer marknadsföring som ett naturligt nästa steg. Stena har ställt sig positiva till att stödja även denna fas. 

 Hur har reaktionerna varit på detta?

– Vi har fått bra gensvar, speciellt när vi pratar med mindre aktörer inom besöksnäringen.

Möjligheten att marknadsföra sina produkter med boende eller transport förenklar mycket för dom. Vi har också kontinuerlig dialog med kunder för att förstå vilka problem de har när de planerar resor för att hitta möjligheter att erbjuda ett reseplanerarverktyg som dom älskar att använda.

Denna produkt finns alltså inte idag? 

– Inte vad vi vet. Du kan också göra detta själv som privatperson. Gör du en rundresa i Toscana kan du dela den i sociala medier. Då kan andra boka din resa men med andra datum och så kan du få “poäng” på ”din resa” som du kan använda för att boka nya resor. Den nya plattformens koppling till sociala medier är viktig. 

Planeringsverktyget finns sedan några månader live på Sembos sida och där kan användarna redan boka, men också lämna feedback.

– Fördelen med att publicera produkten i ett tidigt skede är att vi kan samla feedback från användarna.

Hur går det?

– I början har produkten såklart brister och vi får en del kritiska kommentarer. Vi tar till oss, förbättrar och återkopplar till kunderna. Det är fantastiskt att se hur vi då får bättre betyg av våra användare.

Personerna bakom idén till plattformen är bland annat Sembos VD Jari Virtanen, IT chefen Patrik Hägne och General Manager Andreas Elmgren. 

En förutsättning är förstås att Sembo är ett stabilt bolag. Det finns flera tecken på det.

– Bolaget har både behållit och investerat i mer personal på IT sidan under pandemin. Stena är en stark förälder. 

Det är flera aktörer som slåss om Travel Tech-produkter i samma härad som Sembos nya plattform. Bland annat har startupen Omio fått in fyra miljarder i riskkapital till en produkt som sömlöst ska knyta ihop olika trafikslag som flyg och tåg. 

Vad kommer detta leda till, ett uppköps-race som att små aktörer slås ihop?

– Vår ledning ser en jättepotential i plattformen. Dom är inte intresserade av att sälja. Just nu har vi ett skandinavisk fokus, men vi har globala ambitioner. Stena vill löpa linan ut. Vi har förmågan att anpassa oss snabbt till vad vi upptäcker under resans gång. Det är fördelen med ett eget utvecklingsteam. 

Dan Larssons stora utmaningen efter covid är att hitta utvecklare. Och få dem till kontoret.

– Det är en extrem brist. Vår strategi är att skapa en miljö där man kan utvecklas. Man behöver inte heller nödvändigtvis sitta på våra kontor i Palma eller Helsingborg. Förutom att jobba hemifrån erbjuder vi också vår personal att komma ut i världen och se vad andra arbetar med. Mitt uppdrag är att tillsammans lednings-teamet på IT bygga ett starkt lag. 

”Palma har blivit ett center för bolag i resebranschen”

Varför är ni i Palma?

– Palma har blivit ett center för bolag i resebranschen. Många stora spanska reseföretag har sina huvudkontor här. Det gör att det finns en naturlig pool av utvecklare med goda kunskaper i resebranschen.

– Allt detta gör att det är lite lättare att hitta bra folk här än i Sverige. Det är en fördel. 

Själv har jag bott här i den lilla storstaden Palma i 12 år och trivs fantastiskt bra. Man upptäcker hela tiden nya saker både i Palma och på resten av Mallorca.

Är den nya plattformen framtiden för Sembo?

– Vi ser att denna plattformen på sikt ersätter hela vår bokningssida och blir vårt ansikte mot våra privatkunder. Den är utan tvekan viktig för oss.

– Men, förutom allt som den plattformen kommer att erbjuda så har vi också två andra viktiga affärsområden som både är komponenter i plattformen, men också fristående affärsområden.

Vad tänker du på?

– Vår hotellprodukt gör vi nu tillgänglig till resebyråer genom vårt nya varumärke NordBeds, där vi vill bli den största leverantören av hotellprodukt från den nordiska marknaden.

Hur går det?

– Det finns en stor efterfrågan på dessa produkter hos aktörer i andra länder då Norden bjuder på exotiska upplevelser. Exempelvis när japanerna vill komma hit och titta på norrsken. 

Vad händer mer?

– Vi gör också en storsatsning på vår flygprodukt där vi ökar vår konkurrenskraft genom nya tekniska lösningar och avtal som ger oss tillgång tillgång till mer attraktiva produkter,

En del av försäljningen av hotellrum till andra resebyråer sker på TravelgateX.com, ett annat Mallorcabaserat-företag som vi ska berätta mer om i en kommande artikel.