Annons:

Premium

SAS-poängkung: sitt still i båten

Aron Bäckström är högsta ansvarig på SAS Eurobonus. Under honom finns 8 miljoner medlemmar som undrar vad som händer när poängklubben den första september byter nätverk från Star Alliance till SkyTeam. För att mota Olle i grind ger Aron ett gäng intervjuer till media och budskapet är tydligt: detta är ingen stor sak. - Det mesta kommer att bli sig likt, säger Aron Bäckström till Travel News.

”Min viktigaste uppgift är att öka lojaliteten”

Travel News träffar Aron Bäckström på SAS huvudkontor i Frösundavik norr om Hagaparken i Stockholm. Vi möts i ett stort mötesrum med starka strålkastare, samtalet dokumenteras nämligen på video med två filmkameror och myggor. Travel News slot är exakt 20 minuter, förklarar en tv-producent. 

Ett bonusprogram på ett flygbolag har två huvudsyften, knyta kunderna närmare företaget och fylla osålda stolar i kabinen. Man kan få poäng på flera sätt, det bästa är förstås att resa mycket med SAS, men det går också att koppla sina kreditkort till SAS Eurobonus. Då ”tjänar” man poäng på alla inköp.

– Min viktigaste uppgift är att öka lojaliteten, förklarar Aron Bäckström som varit SAS Eurobonus högsta chef i två år. Att fylla osålt utrymme kommer alltså i andra hand. Andra förmåner som kommer när du avancerar i SAS Eurobonus-program är bland annat tillgång till lounger, gratis wifi-ombord och ta med en extra väska utan kostnad. Att bli uppgraderad på långflygning är förstås mumma, liksom möjlighet till ombokning utan kostnad. Dessa förmåner kommer om du är guldkund och för att bli detta måste du resa ungefär tio gånger om året med SAS. Gör du detta i tio år i rad blir du guldkund på livstid. Det finns en ännu högre nivå: Pandion, men vad detta innebär är hemligt, förklarar Aron Bäckström. 

– Det finns en kategori som vi inte pratar om, säger poängchefen och förstärker därmed bilden av SAS Eurobonus om en sekt i samma division om Scientologerna. Även i Tom Cruise kyrka är den högsta nivå lika hemlig som mytisk och eftersträvansvärd. 

Travel News har träffat flera personer, läs män, som okynnesflyger i slutet av året bara för att behålla sin plats i SAS poänghierarkin. Allt enligt devisen: tar du mitt guldkort förlorar jag mitt existensberättigande. Dessa resor sker förstås ofta på arbetsgivarens bekostnad.   

SAS mest frekventa resenärer hänger i en lounge.

Men de flesta av SAS Eurobonus kunder återfinns längre ner i pyramiden. Den stora basen flyger så lite att de flesta förmåner är lika kännbara som hägring i öknen. 

– Den stora drömmen är förstås att ta hela familjen på en resa till Bali, men det går inte för alla, förklarar Aron Bäckström med ett leende på läpparna. 

Och nu är vi inne på ett område som några tycker är konstigt. Hur kan man på arbetstid ha möjlighet att samla in poäng som man kan använda för privat konsumtion på fritiden? Ja, det finns faktiskt flera företag som förbjuder sina medarbetare att göra detta eftersom det finns en risk att de väljer en dyrare resa för att “tjäna” privata poäng. Här har Aron Bäckström ett bra svar. 

– Jag tror att företag tjänar på att medarbetarna kan komma hem till familjen med ett tidigare flyg om ett möte slutar tidigare eller att deras medarbetare kan arbeta eller har möten i våra lounger när de väntar på ett plan.  

Det är svårt att säga emot. 

“Om du använder dig av bonuspoängen för att betala hela eller delar av en privat resa så ska du förmånsbeskattas. Förmånsvärdet blir vad du skulle fått betala utan bonuspoängen”

Men det går inte att undvika roten i detta case: privata förmåner som tjänats in under arbetet. Det borde ju förmånsbeskattas. Skatteverket har flera gånger begärt att SAS ska lämna ut vem som har bolagets exklusiva diamantkort, men det till igår bitvis statligt ägda flygbolaget har vägrat. Senaste gången Travel News skrev om detta var ärendet i Högsta förvaltningsdomstolen. 

– Huvudfrågan är att vi vill ta reda på hur denna förmånsbeskattning hanteras, sa Isabelle Letelier, samordnare på Skatteverket då.

Idag säger Aron Bäckström att han inte är någon skatteexpert och inte vill uttala sig i frågan. 

SAS Eurobonus kunder får läsa själva på Skatteverkets webbplats och där står tydligt: “Om du använder dig av bonuspoängen för att betala hela eller delar av en privat resa så ska du förmånsbeskattas. Förmånsvärdet blir vad du skulle fått betala utan bonuspoängen.”

Det är oklart hur många av SAS Eurobonus 8 miljoner medlemmar som faktiskt gör detta.

Men vad innebär bytet från Star Alliance till SkyTeam? 

– Vi byter några partners. Lufthansa försvinner och Air France-KLM tillkommer. Liksom Delta. Detta innebär att de som förr bytte flyg i Frankfurt nu kommer att byta oftare på Schiphols flygplats, säger Aron Bäckström.

Just nu hovrar SAS konkurrenter över SAS Eurobonus kunder. Nyligen gick Norwegian ut och erbjöd SAS lojala kunder att byta allians och få med sig sina förmåner i bytet. Travel News kallar dessa förmåner affärsresegodis: extra gratis väska och gratis wifi ombord. Även Star Alliance-bolaget Lufthansa utökar sitt program från Arlanda för locka över SAS stamgäster. 

– Jag har inga problem med att våra konkurrenter är på hugget, sånt är livet i flygbranschen, säger Aron Bäckström. 

Att SAS kunder har en stark relation med sina kunder är något som vi på Travel News är mycket medvetna om. Våra artiklar om poängnyheter är bland de mest lästa på sajten och ofta kommer personer fram till oss och vill diskutera sitt guldkort och undrar vad SAS planer är. I tio fall av tio kommer dessa frågor från män. Det har aldrig hänt att en kvinna tagit upp dessa frågeställningar.

Jag undrar om SAS Eurobonus har några kvinnliga medlemmar?

– Ja, självfallet, de är fler än du tror. Den gruppen växer hela tiden, men vi går ut med hur många och hur många som är på olika nivåer. 

Jag har silver. Vad händer med mig?

– Du kommer att få flera förmåner när vi byter allians. Silver är den grupp som kommer att få flest bättringar. Men för de flesta kommer det mesta att vara som vanligt. Det är mitt budskap till alla, detta är ingen stor grej. 

Det snackas mycket om att bränna sin poäng i sommar innan bytet till SkyTeam, har människor gjort detta i högre utsträckning än tidgare?

– Nej, det har vi inte sett, avslutar Aron Bäckström intervjun. 

Tiden är ute meddelar producenten och snart kommer nästa reporter med vassa frågor.