Annons:

Premium

Så växer Gatwick med dataanalys

Business intelligence, eller BI, är ett uttryck som nästlat sig in i allt från akademiska kursprogram till företagsavdelningar. Det handlar om dataanalys och hur en gedigen sådan kan leda till bättre beslutsfattande. Information är makt i det digitala samhället och innebär big business. Har du ett informationsövertag, har du oftast fler valmöjligheter. Alltså, ‘beslutsstöd’ och ‘beslutsunderlag’. Tableau ägnar sig åt att hjälpa företag med detta. Text: Adam Rosander

Travel News kontaktade Fredrik Holmgren, Sverigechef på Tableau, för en genomgång av hur företaget hjälpt bland annat flygplatsen Gatwick och Austrian Airlines med datahantering.

Ni har bland annat hjälpt den brittiska flygplatsen Gatwick med en lösning för datahantering och dataanalys. Hur kan Tableau användas på den svenska marknaden?

– Det är egentligen inte en specifik lösning som vi sålt till Gatwick, utan ett långtgående samarbete som innefattar både rådgivning och våra mjukvarulösningar för att Gatwick ska kunna använda sin verksamhetsdata på helt nya sätt. Tableau är ett av världens ledande företag inom både datahantering och dataanalys och har redan idag en stor verksamhet i Sverige med kunder som ICA och Telia. Vi hjälper såväl företag som offentliga aktörer att utveckla nya system för att mäta, samordna och analysera data från sina olika verksamheter, där vi inom flygindustrin ser en stor potential och bedömer att många aktörer kan bli bättre i sin dataanvändning och analys. 

Förutom arbetet med Gatwick så har vi ett samarbete med Austrian Airlines, där Tableau hjälpt bolaget att effektivisera sin verksamhet genom intelligent dataanvändning. Fördelarna med detta har varit flera, men för att nämna några är de idag betydligt mer snabbfotade i sitt beslutsfattande, vilket har varit särskilt viktigt under pandemin där bolaget snabbt har behövt anpassa sig till utvecklingen och de restriktioner som inte minst har drabbat just flyg- och reseindustrin. Om vi ser bortom pandemin, så har deras vardagliga arbetsuppgifter blivit effektivare. Här är det främst den gemensamma plattformen där såväl kunddata som administrativ och operativ data har kunnat integreras, samt de automatiserade dashboarden som varit framgångsnycklarna, och som gjort att fler medarbetare idag har tillgång till data och kan använda sig av den i sina arbetsprocesser. 

En av våra största ambitioner på Tableau är just att demokratisera data genom hela organisationen. Därför är det extra kul att Austrian Airlines har lyckats med detta och kan se fördelarna som kommer med det – inte minst att de nu kan lägga större del av sin tid på att faktiskt analysera data för att använda i sitt beslutsfattande, istället för att enbart samla in den. Det går naturligtvis att arbeta på liknande sätt här i Sverige, och vi ser verkligen fram emot att få möjlighet att hjälpa fler svenska aktörer inom flyg- och resesegmentet att bli bättre med hjälp av data. 

Hur många avgångar har Gatwick per dygn och timme?

– Under ett vanligt år som 2019 har Gatwick över 300 000 avgångar totalt, vilket motsvarar ungefär 820 avgångar per dygn och runt 30 i timmen. Medan det under pandemiåret 2020 har av förklarliga skäl minskat till runt 70 000 avgångar totalt, vilket då istället är omkring 190 avgångar per dygn.   

Om vi pratar om Arlanda….Gatwick har bara en bana, Arlanda har tre, och Arlanda vill dessutom bygga ut. Kan Tableau hantera den mängd data som trafiken genererar? 

– En av fördelarna med att använda en etablerad partner som Tableau, som är en del av det globala företaget Salesforce, är att alla våra system är skalbara. Datamängderna spelar egentligen ingen roll, utan du dimensionerar helt enkelt systemet utifrån behoven, i det här fallet Arlanda. Det skulle därför gå alldeles utmärkt även om Arlanda adderade ytterligare ett par landningsbanor. Det viktiga är att systemen utformas på rätt sätt, så att insamlad data blir verkligt användbar och att vi ihop med våra kunder mäter, samordnar och visualiserar rätt data så att organisationen kan fatta beslut utifrån dessa. Numera är lagring av den faktiska datan mycket sällan något bekymmer, en av fördelarna med Tableau är att vi är plattformsoberoende och att våra visualiseringslösningar kan kopplas till över 100

olika lagringsaktörer. 

På vilket sätt hjälper Tableaus lösning företag att återhämta sig efter coronapandemin?

– Redan före pandemin förstod vi vikten av data, men aldrig tidigare har det varit så viktigt som under de senaste 18 månaderna. Vissa industrier såg efterfrågan på deras tjänster eller produkter helt försvinna eller nå extremt låga nivåer, medan andra möttes av nya och oförutsedda krav. Båda scenarierna hade sina utmaningar och krävde snabba åtgärder för att hantera situationen. Dessutom snabbade pandemin på digitaliseringen, förmodligen hoppade vi över tio år på sex månader eller så. 

Allt som är digitalt driver data, vilket också gör det ännu viktigare att förstå sin data. Det finns många exempel på hur bolag har jobbat mer med sin data för att på bästa sätt hantera denna tuffa tid. Ett exempel är där vi hjälpte Starbucks att ta sig an den utmaning de stod inför när de på grund av pandemin behövde stänga sina butiker för att istället helt förlita sig på sin mobilapp och drive thru. Detta genom att sätta upp olika dashboards för att analysera nya kundbeteenden och fortsätta leva upp till kundens förväntningar, trots helt nya förutsättningar. De ställde praktiskt taget om sin verksamhet över en natt, och trots att det var en unik period som krävde snabba lösningar har det gett dem insikter om hur de vill fortsätta att driva sin verksamhet framåt med hjälp av data även efter pandemin. 

För att hålla koll på utvecklingen och vidta rätt åtgärder vid rätt tidpunkt måste du ha rätt

förutsättningar för att ställa relevanta frågor och på så vis få relevant data. Dessa frågor leder till handlingar och nya frågor som konstant fortsätter att driva verksamheten framåt och stärka din konkurrensfördel. Det är här Tableau kommer in. Tableau har den marknadsledande plattformen för att hjälpa människor och organisationer att se och förstå data, där alla i organisationen, med rätt tillgång till relevanta data, kommer att vara utrustade för att hjälpa till att utveckla verksamheten och ta rätt beslut under de svåraste omständigheterna. Det gäller även flygbranschen.

Vad tror ni om framtiden, ser möjligheten för resultat och tillväxt god ut på den svenska marknaden?

– Betydelsen av att förstå sin data har aldrig varit tydligare än vad det är idag. Vi är bara i början av det som kallas digitalisering. Den enorma mängden data och den ökade förändringshastigheten kommer bara att fortsätta framöver. Och dessutom ser den bistra sanningen ut som så att det antagligen inte är den sista krisen vi kommer att stå inför. Tvärtom kommer nya kriser och möjligheter att dyka upp. De senaste 18 månaderna har visat att de som förstår data bäst är de som också överlever och växer under de svåraste tiderna. Detta har synliggjort vikten av det som så ofta kallas för att vara datadriven, dvs en organisation som låter människor som förstår verksamheten bäst ha tillgång till relevant data och rätt verktyg och låter dem ställa de frågor som driver verksamheten framåt. Detta kräver att verksamheter ändrar sitt tankesätt och i vissa fall även sin kultur. Min övertygelse är att det i framtiden inte kommer finnas några andra alternativ.