”Under pandemin har vi läst corona-analyser nästan ännu mer än våra egna rapporter.”
Vings vd Magnus Wikner är på mycket gott humör när han träffar Travel News en regnig och blåsig måndag.
– Jag har precis fått försäljningsrapporten för helgen och den var mycket bra. Det är långt, långt över våra förväntningar. Det är inte fel att kalla det en ketchupeffekt, säger han och sätter sig vid det stora konferensbordet på våning 6 i DN-skrapan.
Syftet med Vings årliga Happy Weekend är förstås att sälja så många av sommarens charterresor redan nu. Ett normalt år börjar denna process när julklapparna är uppackade och julmaten uppäten. Men i år blev förstås försäljningsperioden försenad av restriktionerna. När dessa försvann så boomade Vings försäljning.
– Vi har aldrig sålt så många resor i vecka 5 tidigare och vi sålde ännu fler resor vecka 6. Det går att följa vår försäljning i direktanslutning till regeringens pressträffar. En timme efter att restriktionerna försvann började det ringa i våra telefoner. Och när fjärde vågen och omikron kom blev det tyst, säger Magnus Wikner.
Statistik och prognoser är en central del av Vings DNA. Man var bland de första i reseindustrin i Sverige att göra utförliga kundundersökningar. Magnus berättar att han för 37 år sedan som reseledare på Kreta läste rapporterna och blev oerhört stolt när hans namn nämndes i positiva ordalag av en kund.
Hur stor var då rabatten som kunderna fick under den glada helgen? Helgen efter restriktionerna försvann? Den var upp till 6000 kronor per bokning enligt ett mejl som skickades till alla Vings kunder på söndagseftermiddagen. Ju fler resor som kan säljas tidigt, desto färre som behöver slumpas bort i sista minuten under sommarmånaderna. Och blir det en regnig inledning på sommaren så blir det inga restresor.
Det var logiken före corona.
– Under pandemin har vi läst corona-analyser nästan ännu mer än våra egna rapporter. I november när omikron kom förstod vi att det skulle stanna av. Men vi trodde att det skulle ta fart när fjärde vågen skulle ebba ut i februari. Men det är klart att man var nervös ju längre tiden gick. Vår Q1, alltså oktober, november och december gick bra. December blev förstås präglad av omikron. Men det gick ändå bättre än väntat, säger Magnus Wikner.
Nu är vi i Q2 och Magnus lovar att mars kommer att bli bättre än förväntat. Men det är självfallet att årets två första månader har präglats av omikron och dess restriktioner.
I april börjar Vings sommarsäsong som pågår fram till september. Det är nu större delen av Vings försäljning ska in. Pre corona var denna siffra drygt 15 miljarder i omsättning. Magnus ser inte denna siffra som en utopi. Men tror inte att han och företaget når den i år. Kapaciteten är något lägre än vanligt, men målet är inte störst marknadsandel utan att sälja resor med bra förtjänst.
– Alla kan sälja en resa en gång, det svåra är att få kunderna att komma tillbaka nästa år. Ving, Spies och Tjäreborg är det starkaste varumärket. Vi har de varumärken människor helst vill resa med. Vi kan leva upp till kundernas förväntningar, säger Magnus Wikner.
Ving har kallats till denna intervju för att berätta om bolagets hållbarhetsarbete. Man har satt upp nya tuffa mål. 2050 vill man att kunderna ska kunna resa på charter utan att påverka miljön över huvud taget.
”Det börjar bli uppenbart för fler att det inte finns en quick fix för miljön. Alla måste ta sitt ansvar.”
Men redan 2030 vill man få ner sin miljöpåverkan rejält. Vägen dit går via nya flygplan i det egna flygbolaget Sunclass Airlines. De tio flygplan man har idag ska skiftas ut och CO2-utsläppen ska ner med 30 25 procent fram till 2030. I vinter kommer det första nya planet från Airbus, en A330-900neo, som gör att den egna flottan nu ökas till 11 flygplan. Med de nya A330-900 neo minskar CO2 utsläppen med upptill 23 procent jämfört med tidigare generationer A330. En annan viktig del i omställningen är att öka andelen SAF (Sustainable Aviation Fuel). Och det fina är att alla flyg kan tankas med SAF, säger Magnus Wikner.
– Vi har ett stort ansvar att sätta igång denna process. Det är inget nytt. Vi har arbetat med miljön sedan lång tid.
Problemet med detta bränsle är förstås tillgången. Och prislappen som är fyra gånger vanligt flygbränsle.
– Det kommer att vara ett viktigt fokus framöver för hela flygbranschen att öka produktionen och tillgången på SAF, säger Magnus
– Vår affärsmodell är ett effektivt resursutnyttjande. Vår load factor i planen är mer än 95 procent. Vi flyger nästan alltid direkt utan mellanlandningar. Det håller vårt klimatavtryck nere, säger Magnus Wikner.
Före corona var det många i den politiska debatten och medierna som talade om flygskam. När miljöpartiets avgående språkrör Isabella Lövin gav en intervju i Dagens Nyheter förklarade hon att snart är det slut med weekendresor till London. Idag är det andra röster som hörs i debatten. Vänsterpartiets ledare Nooshi Dadgostar har varit tydlig med att en charterresa om året är helt okej även om man är miljövän. Magnus Wikner är medveten om det ändrade tonläget.
– Det börjar bli uppenbart för fler att det inte finns en quick fix för miljön. Alla måste ta sitt ansvar. På sikt kommer vi att kunna köra med nytt bränsle och få ner flygets miljöpåverkan med 80 procent. Det viktiga är att produktionen kommer igång på allvar och att elektrifieringen av vägtrafiken fortgår så att trycket på bränsle minskar där.
Magnus säger sig vara stolt över sitt flygbolag som han kallar ett non frequent flyer bolag.
– De som reser med oss flyger en gång om året och är borta minst en vecka. Ofta längre. Det är inte de som är problemet.
Vi pratar om turismen som en positiv kraft i världen.
– 10 procent av alla jobb globalt genereras inom turismsektorn. Vi är för en bra samhällsutveckling. Den ort på Kreta, Makrigialos, där jag började arbeta för 37 år sedan har haft en fantastisk utveckling. Befolkningen har fördubblats och de har flera skolor. När jag kom dit var det en fattig fiskeby.
Klimatkompensation är en omdebatterad form av klimatarbete.
– Sedan flera år klimatkompenserar vi alla våra resor, inklusive bussresan till hotellet. Men klimatkompensation är inte en långsiktig lösning. Men det är bättre än att inte göra något alls. Vi måste komma till en reduktion av utsläppen.
Att inflammerade frågor lugnar ner sig efter ett tag har Magnus tidigare erfarenhet av. För tjugo år sedan var han marknadschef på McDonalds och då kom dokumentärfilmen Supersize Me av Morgan Spurlock. Filmen drev tesen att det var snabbmatsföretag som McDonalds som gjorde människor feta och sjuka.
– Allt var McDonalds fel. Det bästa hade varit om vi bara la ner vår verksamhet, då hade alla problem löst. Så gick debatten. Med tiden blev den mer nyanserad. Man kan och får äta vad man vill, men inte hela tiden. McDonalds startade ett arbete om detta och lyssnade på kritiken och anpassade sitt budskap, minns Magnus Wikner.
”Vårt mål är inte störst marknadsandel utan att tjäna pengar på varje resa.”
Vi byter ämne igen.
Ving är den största aktören på den nordiska chartermarknaden. Man utmanas hela tiden av nya aktörer. Förra sommaren försökte holländska Sunweb etablera sig på den svenska marknaden, men drog tillbaka sina kanoner. Just nu är turkiska Corendon på väg att etablera sig i Danmark. I Göteborg finns återuppståndna Solresor som vill bli en stor aktör på Vings marknad.
Magnus verkar inte speciellt oroad för den tuffa konkurrensen.
– Det är många som vill ta en del av kakan. Alla kan sälja en resa en gång. Det svåra är att göra det igen. Vårt mål är inte störst marknadsandel utan att tjäna pengar på varje resa. Blir det ökad volym så kommer priserna att justeras. Vi är fortfarande kundernas första val. Våra kunder skriver ofta att vi har levt upp till deras förväntningar och lite till. Det är där vi vill vara.
Vi byter spår igen.
Ving, som på corporate svenska heter Nordic Leisure Travel Group, var juvelen i det konkursade bolaget Thomas Cook Group med säte i London. Ving räddades undan konkurs hösten 2019 av två riskkapitalbolag svenska Altor och brittiska TDR Capital och Petter Stordalens investmentbolag Strawberry. Stordalen sitter i Vings styrelse tillsammans med Altors grundare Harald Mix.
Petter Stordalen har flera gånger deklarerat att han aldrig kommer att sälja Ving. Men de två andra ägarna har kanske sådana planer. Riskkapitalets affärsidé är ju att gå in med kapital i krisande bolag, förädla och med tiden sälja sina aktier med god förtjänst.
Men att detta skulle vara nära förestående tror inte Magnus Wikner.
– Det bästa är förstås om du frågar dem, men de har varit ett oerhört stöd under pandemin. De har en stark tro på bolaget och mycket erfarenhet, säger Magnus Wikner.
”Jag brukar säga till Travel News att jag har världens viktigaste jobb. Det tycker jag fortfarande.”
Under pandemin har Ving bantat ner sin kostnadskostym med en fjärdedel.
– Vi har varit kreativa på ett sätt som vi inte kunde vara tidigare. Vi har gjort saker vi inte kunde se före pandemin. Hur kan vi jobba effektivt och växa när marknaden finns? Det gäller att vara fit for growth och det är vi nu, lovar Magnus Wikner.
Nu är situationen den omvända. Snart kommer Ving behöva rekrytera. Men det är inte bara att ta in folk direkt från gatan.
– För att arbeta i vårt Customer Center måste man ha en specialiserad utbildning. Det är lika mycket att göra där nu som före pandemin trots en mindre volym. Det är många som har frågor om restriktioner och hur man ska fylla in olika formulär vid inresa. Tyvärr har väntetiderna blivit längre, men vi har en callback funktion. Vi ser i våra NPS-värden att folk inte gillar att vänta i telefon…
För mer än 50 år sedan föddes hotellkonceptet Sunwing som är ryggraden i Vings verksamhet. Det kompletteras av det lite finare Ocean Beach och Sunprime för vuxna. I många fall är hotellkonceptet viktigare än själva destinationen. Under pandemin har man renoverat flera enheter och målet är att ständigt utveckla koncepten. I vår öppnar vi ett nytt hotell för vuxna, Sunprime Pollensa Bay på norra Mallorca.
– Men det kommer komma helt nya hotellkoncept också, inte i år, men det kommer, lovar Magnus Wikner. Fler egna koncepthotell är också en viktig del i vår ESG-strategi då vi kontrollerar och driver dessa hotell själva. Vi har ett mål att alla våra egna koncepthotell senast 2030 helt ska undvika CO2-utsläpp från sin energiförbrukning.
Magnus Wikner började sin karriär i reseindustrin på Kreta för 37 år sedan. 2011 återkom han till Ving som Sverigechef och från 2013 är han koncernchef. Då för den nordiska delen av Thomas Cook. Idag för Nordic Leisure Travel Group. Han verkar inte ha några planer på att göra något annat.
– Många människor har sina bästa minnen från oss. Det finns många grupper på Facebook för gamla medarbetare. Vi har varit betydelsefulla för många människor. Det märktes inte minst under vår konkurs. Det var många som hörde av sig och visade sitt stöd. Vi har många ambassadörer. Jag brukar säga till Travel News att jag har världens viktigaste jobb. Det tycker jag fortfarande.
”Sedan flera år klimatkompenserar vi alla våra resor, inklusive bussresan till hotellet. Men klimatkompensation är inte en långsiktig lösning.”