Annons:

Premium

Så ska uppstickaren Air Leap peta ner BRA

Trots att inrikesflyget har backat de senaste trettio åren finns det bolag som satsar stort på denna marknad. När alla andra stod på marken under pandemin öppnade Air Leap nya linjer. Framgångsreceptet heter små flygplan och snabba omställning när marknaden växer eller minskar. Text: Viggo Cavling

Travel News träffar Air Leaps vd Jon Melkersson på det nya kontoret i 3M:s gamla lokaler i Rotebro.

– Det här är mittemellan Bromma och Arlanda. Det passar oss perfekt. 

Tidigare satt man i NextJets gamla lokaler på Arlanda. 

– Vi vill komma bort från allt det. Vi är ett helt nytt bolag! 

Vi ses dagen efter regeringens utredare föreslagit att Bromma ska läggas ner senast 2027. Men Jon Melkersson ser inte speciellt oroad ut när han prata om Stockholms cityflygplats. Han har varit i flygbranschen sedan sent 80-tal har hört snacket förut.

– När Swedavias rapport kom i vintras såg det mörkt ut. De vill lägga ner Bromma på ett år. Nu ser det ljusare ut. 

Han tror alltså inte att regeringen kommer att göra allvar av sitt nedläggningsbesked. Eller att förslaget stoppas av riksdagen. Den 16 september är det möte i Trafikutskottet då ska infrastrukturminister Tomas Eneroth försvara sin utredning. Idag är det “bara” Socialdemokraterna och Miljöpartiet som vill lägga ner Bromma i förtid.

– Vi satte i gång med hård lobbying redan i våras. Vi har pratat med med politiker och skrivit många inlägg i sociala medier. 

Det har gett resultat i form av Trafikutskottet i början på sommaren krävde att utredningen om Bromma skulle läggas ner omedelbart och att många riksdagspolitiker har uttalat sitt stöd för den lilla regionala flygplatsen.

Jon Melkersson försvarar Bromma.

– Den är världsunik i sin tillgänglighet och genomströmning. Från och med från 3 september kommer vi att fixa incheckningen på 15 minuter. Vi flyger 15 minuter snabbare än BRA flyg, 30 minuter på morgonen är mycket om du är en stressad affärsman. Bromma är Guds gåva till aviationen, förklarar Jon Melkersson, med ett leende.

Detta vet lokalpolitiker runt om i landet. 

Men det har skett omsvängning bland socialdemokrater i norra Sverige. De föredrar numera Arlanda. Men politiker i södra Sverige och på Gotland vill ha kvar Bromma. Vänstern och Miljöpartiet är förstås emot. De borgerliga är av tradition för, men Jon Melkersson erkänner att idag finns det kapacitet på Arlanda att svälja Bromma trafik. 

– Om några år kanske det blir fullt vid peak time. Men absolut inte nu och de närmaste åren. Vi har aldrig haft svårt att få bra landningstider på Arlanda.

Framtida peaktime är alltså på morgonen mellan sju och nio och på eftermiddag från sexton till arton. Arlandas problem är att genomströmningen tar tid och tåget eller taxiresan in till Stockholm kostar en förmögenhet. Ofta mer än en biljett med Ryanair. 

– På Bromma kan du vara ute på gatan före bagaget kommer till bagagebandet. Det är otroligt. Men man skulle kunna effektivisera och skapa bättre flöden på Arlanda. Det finns tre rullbanor, men man använder bara två.

Air Leap är den lilla uppstickaren på svenska inrikesmarknaden. Ägaren är det norska bolaget Olsen-gruppen. Det är en stor fiskeri och shipping-koncern. Enligt Jon Melkersson i en tidigare intervju med Travel News finns det likviditet, men man vill givetvis se en möjlighet att tjäna pengar på sin verksamhet. Air Leap slåss mot inhemska elefanter som SAS och BRA flyg. Men också utländska drakar som Ryanair och Wizz Air. Vapnet i denna kamp är små flygplan. SAAB 2000 med 50 stolar,  ATR 72 500 med plats för 72 stolar och en Saab 340 med plats för 33 passagerare. 

– Airbus och Boeing är för stora för nuvarande inrikestrafik. Det blev ett hål när Norwegian försvann från svensk inrikes och det kommer att fyllas av bland annat Ryanair och Wizz Air, säger Jon Melkersson.

I sommar har Air Leap kört till Visby både från Stockholm och Ängelholm med små plan och slagits med både SAS och BRA, även Norwegian har trafikerat Gotlands centralort. I våras gick man ihop med Pigge Werkelins Air Gotland. 

– Han är en fantastisk ambassadör för bolaget. Det är så vi vill jobba med god förankring i det regionala näringslivet. 

I Skåne har man knutit upp två kända hotellprofiler: Per Jonsson i Malmö med ett förflutet på SAS Radisson och Henrik Sköld-Johansson med bakgrund på Scandic i Halmstad och Helsingborg. De är anställda i det nya marknads- och försäljningsbolaget. Jon Melkerson sköter flygdriften i Air Leap Aviation som är flygbolaget i koncernen. I somras flyttade han basen för service och underhåll till Halmstad.

– Det är för att visa att vi menar allvar med vår satsning på Skåne och Halmstad och för att effektivisera verksamheten. 

Vi vill att det ska kännas lokalt med lokala event och bjuder på lokalt producerad must och Kvibilleost ombord så att folk ska känna sig hemma. 

Sommaren är avklarad med sin leisure. Nu är det höst och frågan är om affärsflyget kommer igång. 

– Det är en black box den närmaste månaden. Om en månad vet vi om detta har kommit igång eller om det blir som förra hösten när trafiken dök med 70 procent när pandemivåg två rullade in i slutet av oktober. Det här är ett bolag som kan ställa om snabbt. Vår personal är mycket snabbfotade och förändringsbenägna, säger Jon Melkersson och tittar sig runt i de nya lokalerna.

Det största konkurrenten är förstås BRA flyg. Åtminstone på Bromma där de tidigare haft 95 procent av trafiken. Air Leap har sedan maj förra året satsat rejält med krut på Bromma och man har öppnat en liten lounge som man kallar för Gästis. 

– Till och med BRA:s personal i sina uniformer har kommit förbi och sagt att den är fin.  

Inrikesflyget har backat sakta de senaste tjugo åren. Jon Melkersson ritar cirklar i ett block med Arlanda/Stockholm i centrum. Den innersta är borta. Du kan idag inte flyga till Stockholm från Örebro, Norrköping, Gävle och Linköping. Nästa ring är Karlstad, Jönköping, Trollhättan och Sundsvall. Här sjunger många linjer på sista versen. Bilen är ett alternativ. Du kan ta tåget och jobba i lugn och ro. Nästa cirkel är Ö-vik, Kalmar, Ronneby, Växjö, Kristianstad. Här finns det en marknad och många som reser. Men konkurrensen kommer att bli tuff. Göteborg, Malmö, Ängelholm, Halmstad och Visby och norrlandsdestinationerna från Umeå och norrut har fortfarande passagerarvolymer.

– Mellan Malmö och Stockholm kommer Ryanair att ha låga priser på udda avgångar. De har sagt att de ska börja flyga i oktober. Vi får se vad som händer, säger Jon Melkersson och tittar på från sitt block. 

På längre sikt är framtidsvisionen tydlig.

– Jag tror att elflyget kan ta de två första ringarna, men längre än så kan man inte resa med ett elflygplan om inte batterierna blir radikalt bättre. Men du kommer aldrig att åka till Thailand i ett elflygplan. Däremot tror jag på vätgas, om det funkar kan du resa över allt och det enda som kommer ut är vatten. Men det ligger långt fram. 

Tillbaka till matchen mot BRA flyg. På sikt är det ohållbart att två små aktörer slåss på en krympande marknad. Men Jon Melkersson visar inga tecken på att ge upp. 

– Det är ägarfråga, men vi kör på enligt vår plan som vi satte redan för ett år sedan. Vi ska vara flexibla och kunna växla upp och ner. Förra hösten minskade resandet med 70 procent då var vi snabba att ställa om. Det kan bli samma sak i höst eller tvärtom.  

Just nu ligger annonserade priser inrikesresor i Sverige en bra bit under tusenlappen. Det är inte hållbart i längden. Bara avgifter och skatter drar 200 kronor. Sen kommer själva driften av flygplanet, personal ombord och bränsle som utgör en tredjedel av kostnaden. 

– Det är bara Ryanair som kan sälja flygbiljetter med förlust för de får tillbaka pengarna när de säljer tågbiljetter, bagageplats och fast track. Det gör inte vi.