Travel News Premium får en Teams-intervju med Haluk Semiz, vd för den sammanslagna researrangören Detur och Nordic Nordisk Travel Service. Fusionen skedde för några månader sedan. I början på 2020 var planen att gasa och man rekryterade nya chefer och personal, men så kom corona och pausknappen trycktes ner.
Men nu när restriktionerna snart förhoppningsvis lättar är bolaget redo att satsa igen.
På Alla bolag står det att huvudkontoret ligger på Sveavägen, men vd för den nya resekoncernen Haluk Semiz befinner sig på ett kontor i Henriksdalsringen i Nacka när vi får en uppkoppling. Bolaget arbetar med en distribuerad ledningsmodell sedan femton år. Med på mötet är också Deturs presschef Tim Åström.
Okej, vi börjar från början. Vem är du och vad gör du i reseindustrin?
– Jag har varit i reseindustrin i hela mitt liv. Jag började som transfor transfer boy i high school. I över 30 år, sedan 1987, har jag arbetat med tour operations i många delar av världen, bland annat Skandinavien. De senaste tjugo åren har jag också arbetat med travel technology. Jag har utvecklat min egen teknik under mitt eget företag som vi använder just nu. För tolv år sedan startade vi i Sverige en online golf-operatör: Golfeen. Det var ett utmanande projekt i tre dimensioner. För fyra år sedan startade vi Nordcortours. De två varumärkena utgjorde Nordic Travel Service. Det var golf och ett mainstream varumärke. Sen kom pandemin…
Jag undrar om samgåendet mellan Detur och NordenTravel Services. Berätta.
– Under tiden med NordenTravel Services letade vi efter en möjlighet att expandera. Under pandemin har vi kontrakterat hotell och etc för eran efter pandemin. Firuz Baglikaya, den förre ägaren av Detur är en gammal vän till mig. Vi har känt varandra i 22 år. Vi har länge diskuterat hur vi kan samarbeta och skapa gemensamma krafter. Han vet att jag är bra på tour operation. Jag är hands on. Han är mer intresserade av att expandera mot nya områden, DMS, destination management service, hotell- och flyginvesteringar. Vi bestämde oss för att gå ihop. Jag ska satsa på tour operation och han på expansionsprojekt.
Varför sker detta just nu?
– Du blir säkert förvånad att se ett företagsförvärv mitt under pandemin, den största katastrofen sedan andra världskriget. Vad är detta? Men möjligheter kommer aldrig under vanliga tider. Detta är rätt tid för förvärv. Vi litar på vår teknik och vår affärsmodell. Vi är kostnadseffektiva och var före krisen finansiellt starka. Vi har planen, expertisen och know-how.
Hur förbereddes denna affär?
– Vi hoppade inte blint in i detta. Vi hade oberoende experter i USA som förberedde detaljerna. De gjorde en due diligence som vi har gett till våra banker i Sverige. Rapporten var mycket positiv. Företaget har en ljus framtid. Fusionen genomförs mitt under pandemin. Tekniken var den stora utmaningen. Vi var tvungna att transformera 520 000 bokningar med 2 miljoner passagerare till en ny plattform. I vår due diligence stod att vi hade bra marginaler och att våra kunder bokar tidigt. Vi har bra rykte inte bara i Sverige utan i hela Norden
Vad är era planer?
– Expandera till andra marknader. Just nu UK. Det finns enorma möjligheter där. Vi är bara några steg från att öppna vår engelska sajt och börja med grundläggande marknadsföring. Vår plan för UK är 2022. Men i år beroende på pandemin kommer vi att ha ett fåtal flighter från UK. Jag kan mest om de nordiska länderna. Dra en linje från engelska kanalen till Östersjön. Det älskar jag. Jag är inte inne på kontinenten. Jag gillar direktförsäljning och att prata med våra kunder. Vi har en stor lojal kunddatabas. Det var ett långt svar, är du med?
Ja. Jag lär mig hela tiden. Vad tror du om sommaren 2021? Vad är ditt fokus, Turkiet…
– Nej inte bara. Grekland och Turkiet på sommaren. Till vintern kommer vi att lägga till Tunisien och Egypten och en eller två destinationer. Det kan bli Dubai och Kanarieöarna. Vi har inte bestämt oss än. Kanarieöarna är en komplicerad marknad. Vår strategi är att bygga rätt produkt till ett konkurrenskraftigt pris. Men produkten är det avgörande. Jag är inte säker på att vi kan erbjuda rätt produkt på Kanarieöarna. Klarar vi det kommer vi att köra dit.
Ska ni bli ett budget-alternativ? Tittar vi på Ving och TUI så levererar de en bra produkt till ett ganska högt pris. Vad är er plan?
– Vi har nu två breda varumärken: Detur och Nordcotours. Detur ska sälja affordable quality, Detur ska satsa på advanced sales. Nordcotours ska sälja sistaminuten-resor och lågkostnadsresor. Det blir en segmentering med två varumärken. Det är inte så just nu, men vi kommer att differentiera varumärkena. Golfeen är ett annat varumärke som håller på med golf.
”Efter Thomas Cooks konkurs har det blivit ett stort hål. Det kommer att fyllas och vi kommer att ta vår del.”
Planen är en miljon resenärer om fem år. Är det bara från Norden?
– Det är inklusive UK och troligen även USA om tre år.
USA?
– Jag kan den marknaden. Jag har bott tio år i New York. Vår teknik är från USA, men vår grund är Norden och UK. Det sista är en enorm marknad. 25 miljoner människor reser med charter varje år. Efter Thomas Cooks konkurs har det blivit ett stort hål. Det kommer att fyllas och vi kommer att ta vår del. I Norden ska vi bli nummer fyra efter de tre stora. Vi kommer att vara multi orienterade och jag repeterar affordable quality. Jag är övertygad om att framtiden är begränsad för klassiska paketresor. Du måste ha ditt eget flygbolag och dina egna kontrollerade hotell. Kunden ska komma direkt fram. Det kallar vi integrerat resande. Gör du detta blir det ett högt utnyttjande av flyg och boende. Lägg på det nordiska. Vi ska erbjuda värde och kvalitet. Vi ska vara kostnadseffektiva och stryka bort all middle management. Tekniken är vår bas.
Men har du en gammalmodig paketering av resor där du köper flyg separat och hotell separat till högre kostnad en kort säsong och har stora kontor och enorma ledningskostnader så tror jag inte att framtiden är så ljus för dessa bolag. Det är vad som har hänt i USA de senaste tjugo åren. Det är på väg mot Europa, men vi är redo för en förändring.
Kommer ni att ha egna flygplan?
– Vi har inga flyg idag. Men vi planerar strategiskt samarbete vissa flygbolag. Vi ger dem ett kapacitetsutnyttjande på 4000 timmar per flygplan och år. De skräddarsyr operationerna efter våra behov. Det är våra behov under pandemin. Efter pandemin ska vi börja med två flygbolag, ett EU och ett icke-EU som kommer att serva vår tour operating.
Idag finns det många kunder som väntar på pengar från er för inställda resor. Vad kan du säga om det?
– Vi skiljer oss inte från många av de andra operatörerna. Efter vårt samgående följde vår tekniska överflyttning, då blev det vissa förseningar. Men nu ska det fungera. Före fusionen hade vi inget obetalt i Nordisk Travel Service före sommaren. Vi var i bra form då. Nu gör vi samma sak, men det är några kunder som inte fått tillbaka pengar. Men vem har inte det?
Kommer detta att vara löst inom tre månader?
– Vi ser inte detta som en stor utmaning. Varje reservation måste lösas en efter en. Det är samma sak vid inställda resor. Vi var oförberedda på den stora vågen av inställda resor. Precis som alla andra paketreseföretag. Det tar mycket tid. Många av Deturs kunder är lojala och återkommande kunder. Vi vill inte att de ska lida. De är Deturs största tillgång och vi ska inte låta dem lida. De är förstående. De flesta av dem gör om sina biljetter till vouchers eller nya resor. Och vill de ha återbetalning ställer vi dem i kön, de ska få tillbaka sina pengar. Jag kan inte de andras siffror, men vi industrin pratar med varandra. Det är inte stora skillnader mellan de stora bolagen.
Efter pandemin, tror du att det blir stor skillnad att åka på semester inom EU eller utanför?
– Det kommer inte att bli den stora utmaningen. Just nu håller alla source market, alltså Norden, på att koncentrera sig på först sjukdomen och sen vaccinet. Efter detta kommer en tid när pandemin lugnar ner sig. Staterna inser att de har kontroll i sitt eget land, men vad kommer att hända på destinationerna? Deras status kommer att vara viktig. Det handlar inte om EU eller inte EU.
Vad blir avgörande?
– När och om kundernas förtroende kommer tillbaka, det är frågan. Det kommer att bli individuella bedömningar av varje destination. Sen finns det äventyrare. Förra sommaren fick tyskar åka till Turkiet vid Medelhavet. EU-destinationer kommer att få en fördel av gemensamma regler. Men miljon-dollar-frågan blir: var känner kunderna sig trygga? Känner sig kunderna trygga i sommar kommer EU-destinationerna inte att räcka för EU-medborgarnas behov. Det är ett känt faktum att Turkiet har en enorm kapacitet. Utan Turkiet kommer behovet från EU inte att kunna fyllas. Det kommer att bli ett gigantiskt behov och väldigt lite tillgång. Miljonfrågan är återigen: när är kunderna trygga?
Vad är ditt svar?
– Jag hoppas att det blir till sommaren. Det kan bli i september. Det gäller att ha många scenarier. Vi började med A, B och C. Nu är vi på K och L. Men jag hoppas att vi inte kommer till Z. Vi ändrar hela tiden, men det är inte vi reseoperatörer som bestämmer utan konsumenterna. Vi får ser hur vaccinationerna fungerar. Vi pratade om det idag. Det saknas vaccin just nu.
Har jag glömt något?
– Det är en annan grej jag vill säga. När vi gjorde fusionen pratade jag med två medicinska experter. Vi i reseindustrin är naiva. I förra året i mars-april sa vi: “Det är över till sommaren”. I juni sa vi att det är över i oktober… vi i reseindustrin är inte så objektiva. Men jag pratade med experterna. De sa samma sak: alla pandemier tar två år. Det är historiska fakta. Det är vår plan.
Än en gång: har jag glömt någon viktig fråga?
– Jag vet inte. Men vi följer Travel News och vi vill gärna svara på dina frågor när helst du har några. Och när pandemin är över ska jag bjuda på en middag.