Annons:

Premium

Så överlevde Ticmate corona – nu går bolaget för fullt igen

Travel News träffar Marcus Moeschlin, grundare och vd på Ticmate, på The Hills i centrala Stockholm. Hans bolag var ett av de första som gick in i rekonstruktion under covid. Nu har det vänt. - Sen tre månader går allt för fullt igen.

“Att Ticmate har klarat sig genom pandemin tror Marcus Moeschlin beror på att man tidigt såg allvaret och var bland de första att ansöka om rekonstruktion”

Ticmates affärsidé är att sälja eventbiljetter till turister. Exempelvis Madame Tussaud, Harry Potter, London Eye, musikaler och ja, ABBA Voyage. Flest biljetter säljer man till event i London. Före covid var bolaget en blomstrande verksamhet. 30 anställda sålde biljetter på 54 marknader och man hade kunder i 120 länder. 2019 var omsättningen 175 miljoner och rörelseresultatet på drygt fem miljoner kronor.

– När covid kom drabbades vi dubbelt, både flyg och event ställdes in så all försäljning upphörde i princip under 14 månader. Istället hade vi negativt kassaflöde är vi fick betala tillbaka pengar till alla som köpt biljetter till inställda event. Den enda investering vi gjorde under denna period var att köpa Travel News Premium, säger Marcus Moeschlin. 

Många event och konserter i Sverige sköt upp sina arrangemang, men det funkade inte för Ticmates kunder. 

– Turister vill ha pengarna tillbaka, det funkar inte att skjuta fram datum. Vi fick inget av arrangörerna utan fick ta av sparade vinstmedel. Det var tur att vi hade det, säger Marcus Moeschlin.   

“Turister vill ha pengarna tillbaka, det funkar inte att skjuta fram datum. Vi fick inget av arrangörerna utan fick ta av sparade vinstmedel”

Han har ett långt förflutet i eventbranschen. I slutet 80-talet var han pressansvarig åt bland annat Cornelis Vreeswijk. Länge drev han sista minuten-kiosken

Box Office som när Marcus Moeschlin tog över sålde överblivna evenemangsbiljetter på Norrmalmstorg i Stockholm.

– Det var före world wide web som kom i slutet på nittiotalet. Vi digitaliserade verksamheten genom att koppla egna fysiska linor till arrangörer och tjugo andra återförsäljare runt om i världen. Verksamheten såldes senare till Resfeber och planen var att göra något digitalt. Marcus Moeschlin förvärvande Arte Udland i Danmark och Ticket Service i Norge åt Resfeber och drev biljettverksamheten i drygt fyra år. Marcus Moeschlin hade ambitionen att bygga vidare till något globalt och där tog det stopp så då startade Marcus Moeschlin Ticmate på egen hand. Något riskkapital har han aldrig tagit in, även om det funnits spekulanter i form av Ole Oftedal och Jan Friedman. Den senare var för övrigt den som startade biljettverksamheten på Norrmalmstorg. När Jan blev Stenbeck-direktör såldes verksamheten och två konkurser senare fick en 25 årig Marcus Moeschlin köpa det som fanns kvar för 50 000 kronor. Före internet arbetade Marcus gärna med faxen och hade byggt upp ett system med 600 resebyråer som kunde faxa in sina beställningar.  

Det är alltså inte fel att kalla Ticmate för ett travel tech-bolag. Man har byggt sin egen plattform själva och planen 2020 var att lansera Ticmate 2.0. 

– Det har varit tufft att hitta och anställa tekniker. När Klarna anställer ingenjörer som kommer direkt från KTH för 50 000 kronor i månaden är det svårt att hänga med. 

Men nu när Klarna ska sparka 400 medarbetare, 10 procent av alla anställda, tror Marcus att lönerna i tech-sektorn kan bli något lägre.

Mamma Mia showen i London var det som verkligen fick hjulen att snurra på Box Office på Norrmalmstorg. Nu tror Marcus Moeschlin ABBA Voyage i London kan ge samma effekt. Han har precis sett showen i London och är övertygad om att det kan bli en stor succé.

– De når så olika grupper. Gamla fans, nya unga hippa fans, gay och glitter och de som bara vill ha en fest. 

Läs Marcus rapport om den digitala showen här

Jag är förvånad att det inte har blivit fler konkurser bland resebyråer i Sverige. Jag trodde att det skulle bli slakt utan dess like mars 2020. Många av våra utländska konkurrenter har gått omkull. Att Ticmate har klarat sig genom pandemin tror Marcus Moeschlin beror på att man tidigt såg allvaret och var bland de första att ansöka om rekonstruktion.

Marcus Moeschlin är en udda entreprenör. Han började med att sälja tennsoldater till besökare i mammans konstnärsateljé i Jönköping. Parallellt med att han gjorde bussresor till de stora konserterna på Ullevi arbetade han på en intensivvårdsavdelning på Ryhovs länssjukhus i några år.

– Jag har alltid sagt att bolaget ska var lönsamt, men vi har också alltid satsat stort på charity. 10 procent av vinsten har alltid gått till Läkare utan gränser. Vi är deras största bidragsgivare sett till antalet anställda i bolaget, säger Marcus och ser nöjd ut. 

– Jag tror att tur och tajming är avgörande för att lyckas som entreprenör. Att arbeta hårt och vara duktig är en grundförutsättning. Nu ser det ut som att vi åter har tur och tajming att många vill ut och resa och att upplevelser står högst på listan.

Lottie Knutson och Marcus Moeschlin.

Namn: Marcus Moeschlin

Titel: VD & Grundare

Familj: Gift och har tre barn där yngsta nu tar studenten

Bor: Södermalm i Stockholm

Senaste resa: London för att se ABBA Voyage

Favoritnyckeltal: Antal bokningar per dag

Favorithotell: St Martins Lande Stockholm

Favoritreseapp: Booking.com

Flygbolag som jag åker helst med: Qatar Airways

Favoritdestination: Italien

Min drömresa: Återvända med familjen till Tobago

Detta vet vi inte om dig: Kan göra upp eld utan tändstickor vilket jag praktiserar när jag tältar med mina barn i Stockholms skärgård.