Tillsammans med otaliga arbetsgrupper på Scandic har Magnus tagit fram en egen standard med 135 punkter. Det började med att ledningsgruppen satte sig i en rullstol i två timmar. Då upptäckte man att huvudkontorets fyra handikapptoaletter var omöjliga stänga. Det som saknades var en relling på insidan av dörren för 250 kronor. Många av de föremål och funktioner som vi idag anser vara självklara var från början utvecklade för funktionsnedsatta. Exempelvis ljudboken, fjärrkontrollen och vattenblandaren i badrummet. Magnus och Scandic mål är inte att följa lagen utan att maximera antalet gäster. Alla är välkomna oavsett funktionsvariation.
I denna podcast berättar Magnus hur det hela började när han skulle besöka ett bröllop 2002 i Malmö, men hade svårt att gå på grund av sin reumatism. Han sökte information om lämpligt hotell, men hittade ingen bra info. Det slutade med att han inte vågade åka.
I intervjun får du veta vad Magnus gör i dag på Scandic. Hur man får igång ett bra samtal med en gäst som har en funktionsvariation? Den viktigaste läxan är inte tänka som en svensk utan att börja prata. Varför ska du som arbetar i besöksnäringen lyssna på denna intervju? Det enda som är säkert om framtiden är att antalet människor med funktionsvariation bara kommer fler och fler och fler.