Annons:

Podcast-intervju med Mickael Bogered, vd på Europcar Sverige

Europcar är Europas största biluthyrningsföretag, men man vill numera kalla sig mobilitetsföretag. I entrén står en elcykel i bolagets gröna och gula färger. Europcar har cirka 30 procent av marknaden i Europa och planen före corona var aggressiv tillväxt både var det gäller omsättning och fler kunder.  I Sverige har man under de senaste åren lyckats med rejäl omsättningstillväxt, men affärskvalitén är fortfarande inte tillfredställande. Bolaget Europcar Sverige är ett helägt dotterbolag till Volkswagen Group och är ett franchise land för Europcar Mobility Group. Uppgiften är självfallet att ha de nöjdaste kunderna och att tjäna pengar åt våra ägare, men också att visa upp Volkswagens olika varumärken och modeller på gator och torg. 

Berätta om läget just nu? Ge oss gärna lite historia också.

Efterfrågeutvecklingen har varit god i många år. Det har varit tillväxt i samhället och delningsekonomin har vuxit sig starkare. Vi har lyckats bra i den utvecklingen. Våra olika mobilitetstjänster efterfrågas mer och mer. Vi har haft bra kundtillströmning och god omsättningstillväxt. 

Det fortsatte fram till vecka nio, tio 2020. Sen var det någon som drog bort mattan för biluthyrningsbranschen. Det var inte bara i Sverige. Vi och våra kollegor i världen är starkt påverkade av alla restriktioner kopplade till COVID-19. Nu handlar det om att ställa om snabbt och primärt värna våra anställda och kunder. Kunder till oss ska de veta att deras hälsa och säkerhet är vårt absoluta fokus.

 

Din kollega på kontoret i Liljeholmen som körde oss hit berättade att de hade mycket att göra, men att på Arlanda står det still. 

– Det är jätteintressant. Vår affär är uppdelad i olika segment. Vårt ägande gör att vi ser ökade volymer på vissa platser. När Arlanda, Landvetter och Sturup mer eller mindre stängde försvann en stor procent av vår totala omsättning.  

 Hur stor?

– Grovt räknat runt 20 procent för dessa tre flygplatser. Det är väldigt mycket. 

Vi verkar som sagt inom olika segment och där vi ser tillväxtpotential och bra affärsvolym i dessa besvärliga tider är biluthyrning som sker hos Volkswagen Groups återförsäljare, till exempel kunder som besöker verkstad för service och reparationer. I storstäderna ser vi, med tanke på de rekommendationer som finns angående kollektivtrafiken, kunder som inte vill åka kollektivt. I storstäderna ser det ganska positivt ut. De två sammantaget gör att vi på vissa stationer ser högre volymer i år. 

 

Men på det hela taget? 

– Omsättningsmässigt ser det lite olika ut i biluthyrningsbranschen beroende på om du är verksam på flygplatser. Omsättningstappet för branschen som helhet ligger på ca en tredjedel i april jämfört med förra året. Antalet kunder som kommer in har minskat med uppemot 50 procent. Vi får kunder som hyr längre tid – till exempel privatpersoner som vill ha en sommarbil – och företag som vill ha innovativa och hållbara mobilitetslösningar för sina anställda. Det är inte klassiska affärsresor. 

 

”Det gäller att gasa och bromsa.”

 

Vad gör ni för att möta intäkts bortfallet?

– Det gäller att gasa och bromsa. Vi försöker minska kostnadsmassan så oerhört mycket det går. På intäktssidan gäller det att se vilka affärer som är gångbara. I kriser finns det vinnare och förlorare. Nu springer alla på vinnarna och det gör vi också. Det är till exempel transportbolag, distribution och logistik. Det är efterfrågat i dag.  

 

”Färre bilar? Jag är tveksam”

 

Om man jämför med flygbranschen så är det många som tror att det inte kommer att köpas ett enda nytt flygplan de närmaste åren. Tror vi på samma utveckling i bilbranschen? 

– Det är intressant fråga. Nu är vi fortfarande i värsta pandemin. Det är kristallkulan varenda dag. Vi försöker förstå vad som händer. Vi kommer att se strukturella förändringar. Privatpersoner kommer att se över sitt beteende. Företag kommer att se över sitt bilinnehav och behovet av mobilitetslösningar. Leder detta till färre bilar? Jag är tveksam. Det kommer att studsa tillbaka. Många kommer att vilja röra på sig mycket. Många har en stor tilltro till det normala, känna frihet. Det som var innan pandemin. 

 

Jag är född 1969, på sjuttio och åttiotalet åkte vi på bilsemester. Det är många som tror att den semesterformen kommer tillbaka snarare än weekend-flyg. Vad tror du?

– Det kommer nog att bli så. Det är drivet av oron. Folk kommer att minnas. Sen är frågan om det leder till färre bilar… vi tror mycket på våra tjänster. 

 

Vad menar du med våra tjänster?

– Vi är ju ett traditionell biluthyrningsföretag. Traditionell innebär inte tråkiga och inte innovativa. Vi är i transformation och försöker bredda vårt erbjudande med mer anpassade och hållbara mobilitetslösningar. Vi tror på fler kunder framöver. Det finns en styrka i fria rörelser. 

 

Tittar man på Alla bolag så har ni häftiga intäkter, men marginalerna är inte lika imponerande. Du som är en finanskille i botten, varför får ni inte upp vinsten? 

– Nu måste vi gå en bit bakåt i tiden. Digitaliseringen förändrar i grunden vår affär. Före oss var det flyg och hotell. Vi var som bransch inte så snabba som vi borde ha varit på bollen. Vi vill ha kunder som kommer direkt till oss, direct to brand… Men väldigt många kunder har lärt sig att gå någon annanstans när man ska hyra bil. Det har påverkat lönsamheten. Med konkurrens och digitalisering blir priserna mer synliga och transparenta. Det skapas en annan prispress. Det har inte varit hälsosamt för vår lönsamhet. Ökad affärsmängd får vi, men affärskvaliteten påverkas negativt

Digitalisering leder till effektiviseringar, men våra stora kostnader är bilar, anställda och lokalhyror. Det kostar. Den alltmer avancerade tekniken gör att bilarna blir dyrare och dyrare. 

Vi ser också en politik i världen som beskattar bilar tuffare. Ibland kommer det bonusar, men det blir totalt sett dyrare att köpa in bilar. Vi har inte lyckats att få kunderna att betala för våra kostnadsökningar. Löner går upp, hyror går upp, vi har ett stort krav på oss som bransch att arbeta mer med affärskvalitet. 

 

När vi träffades för två år sedan fanns DriveNow som hyrde ut bilar i Stockholms city per timme. De försvann och så kom Aimo istället. Varför gör ni inte detta?

– Vi tittar absolut på detta. Vilka mobilitetstjänster är hållbara? De ska vara efterfrågade och ha en kritisk massa. En investering måste ha en avkastning. Det vi gör nu är ser efter när marknaden är mottaglig för ett erbjudande från oss. Vi måste kunna maximera våra skalfördelar för att få det att bära sig. Det företag som du nämnde försökte överleva på sin lilla verksamhet. Det gör du inte. Det funkar inte. 

DriveNow funkar i London men inte här. Har Stockholm kapacitet att hysa den typen av bolag, ska vi kalla det för timeshare-bilar.

– Jag tror generellt att tjänsten bilpool, eller att dela bilar i en storstad funkar. Men det kommer att kräva vissa förändringar. Vi behöver sänka trösklar tillsammans med politiker för att gör det mer tillgängligt. Vi har alltid hållit på och delat bilar. Vi vet vad som krävs. Var ska vi finnas med vilken typ av bilar. Men tjänsten måste vara integrerad i en större verksamhet där vi kan maximera utnyttjandet av samma vagnpark. Vi kan inte ha två olika parallella verksamheter med samma ägare, det är inte hållbart. 

 

”Vi behöver kraftfulla stimulanser från staten”

 

Vi byter spår. Regeringen har infört en rad åtgärder för att näringslivet ska kunna fortsätta, men det har varit få åtgärder mot reseindustrin. Vad vill du se och vad tror du kommer att hända?

– Vi i biluthyrningsbranschen har varit tydliga med att vi kan bidra starkt till den gröna omställningen. Vi vill bidra. Beviset är att våra vagnparker håller på att förändras till fossilfritt eller låga utsläpp. Det vi behöver nu är en push för att göra denna omställning mycket snabbare. Vi vill få fler kunder att fundera på sitt bilinnehav. Det har vi framfört till bilpoolsutredningen. Vi behöver kraftfulla stimulanser från staten.                                                                                                                                       

Kan du vara mer konkret.

– Vi vill få fler gröna mil att köras i Sverige. Kan staten ge oss t ex dubbla bonuspengarna kan vi köpa fler dyra miljöbilar. Bilpoolsutredningen pratar om nedsatt moms. Det måste bli enklare och billigare att komma till oss med stora vagnparker. Trängselavgifter borde vara fritt för elbilar. Samma sak med parkeringsavgifter. Vi har varit tydliga med dessa insatser. Vi är redo. Vi hade låg lönsamhet före corona, men vi är här och kämpar för vår överlevnad. Vi är säkra på att vi kommer att överleva. Mycket tilltufsade, men vi är redo. Nu måste vi få post-corona stöd för att allt ska ta fart igen. 

 

Vi byter ämne igen. Ni är kopplade till Volkswagen och Hertz hänger ihop med Volvo. Berätta lite om er relation till det tyska bolaget.

– Vi ägs av Volkswagen Group sedan starten för drygt 50 år sedan. Det är bra för oss. Vi har stark ägare med en tydlig vision att sälja individuellt anpassad mobilitet. Hela bilindustrin är i förändring. Det är inte bara elektrifiering, utan vad är det för typ av bilar och hur ska de utnyttjas. Vår konkurrent Volvo ser samma sak. Hyrbilar har en stor strategisk betydelse för dem och för oss. Strategin ligger fast: delad mobilitet som ett komplement till bilinnehav.                                       

 

Men många människor vill ju äga sin egen bil. Det är rotat i åtminstone en mans DNA. Detta är inte rationellt, en bil står ju parkerad 95 procent av tiden. 

– Så är det förstås. Men intresset för delad mobilitet kommer att öka. Det är jag övertygad om. Bilägande är en intressant fråga. Kommer det att försvinna? Det tror jag inte. Det finns en koppling mellan frihet och sin egen bil. Men andelen kommer att gå ner kraftigt, speciellt i storstäder. Bilägande är kopplat till kultur och traditioner. Detta innebär stora skillnader över världen. Men det kommer att bli mer delad mobilitet och i slutändan mer självkörande mobilitet. Det är en tidsfråga. Politik kan påverka detta. Pandemier kan snabbt påverka detta.  

 

Framtiden, när kommer vi tillbaka till de nivåer vi hade sommaren 2019? 

– Vi ser framför oss fler mobilitetslösningar. Idag är vi en vehicle on demand-leverantör. När våra kunder behöver en transportlösning erbjuder vi en bil. Vi måste gå mer mot att en bil kan var en del i den lösningen. Vi tittar på den utvecklingen och räknar. Affären måste gå ihop och vara hållbar.  Vi finns på 140 platser i landet och vill att det ska funka både i stad och på landsbygd. Det kan vara egna lösningar och i samarbete med strategiska partners. 

 Har jag glömt någon viktig fråga.

– Vad kör jag för bil idag?

 Berätta gärna. 

– Skratt. Jag har gått över till en ren elbil sedan ett par månader. Det var viktigt för mig för att förstå tekniken. Det är en uppmaning till alla konsumenter i landet. Bästa sättet att förstå tekniken är att testa själv. Ni får gärna komma till oss och testa. Hyr hos oss, vi har fantastiska anställda som förstår tekniken och kan förklara. Testa. 

 Vad har du för bil?

– En Audi som jag trivs med.  En fantastisk bil. 

 Hur långt kan man köra och hur lång tid tar det att fylla på el?

– Jag kör 33-35 mil. Beroende på hur mycket jag kör i stan. Att ladda tar 20-25 minuter i en supersnabb laddare. Jag har hittat mitt laddmönster och min hubb.          

 

Kommentarer är stängda.