Det klirrar hemtrevligt från det lilla pentryt. Sam Weihagen småpratar medan han balanserar två kaffekoppar på väg ut i det stora konferensrummet på sjätte våningen i DN-skrapan. I år firar nestorn inom svensk charterindustri 35-årsjubileum inom Vingkoncernen.
– Ja, jisses. Det är 34 års övertid. Jag skulle bara jobba en säsong som reseledare i Tunisien innan jag gick tillbaka till jobbet som revisor, säger han och skrockar hela vägen tillbaka in i köket för att hämta den glömda mjölken.
Som nybliven vice koncernchef för Thomas Cook pendlar han varje vecka mellan kontoret på Rålambsvägen i Stockholm och huvudkontoret vid Waterloo Bridge i London. Här ska han som svensk lära engelsmän och tyskar att de ska följa i Vings framgångsrika fotspår, ett uppdrag som bäddar för kulturkrockar. Som när han förklarade för managementgruppen hur Ving jagat kostnader till och med när det gällde ledningens resor.
Som nybliven vice koncernchef för Thomas Cook pendlar han varje vecka mellan kontoret på Rålambsvägen i Stockholm och huvudkontoret vid Waterloo Bridge i London. Här ska han som svensk lära engelsmän och tyskar att de ska följa i Vings framgångsrika fotspår, ett uppdrag som bäddar för kulturkrockar. Som när han förklarade för managementgruppen hur Ving jagat kostnader till och med när det gällde ledningens resor.
– De trodde inte sina öron när jag sa att jag alltid flyger ekonomiklass inom Europa. Jag fick visserligen ledningen att gå med på att göra detsamma, men hade de haft en omröstning i det ögonblicket om vem de tyckte sämst om i hela gruppen hade jag nog vunnit.
Att förklara för britter att det vore omöjligt att beordra sina undersåtar i Sverige att åka ekonomi och själv glida runt i business är svårt. Och att svenskarna är måna om att alla ska vara ett gäng.
– Så kanske det blir om fem år i England och tio i Tyskland. I dag tycker engelsmännen att det är okej att vara ett team på fotbollsplanen, men i affärssammanhang är det viktigare för cheferna att synas.
Det låter som om du har tagit på dig ett mission impossible?
– Det kan säkert bli jättesvårt, men så här långt har engelsmännen varit entusiastiska och vi har kommit långt när det gäller internet, att fokusera på färre produkter och att anpassa flygbolaget. Men det där med managementfilosofi lär bli svårare.
Tyskland då?
– I Tyskland har vi inte kommit så långt. Men det är mer mitt fel än tyskarnas. De är sugna, men de är mer traditionella så det vore inte så dumt att ha några success stories från England att komma med.
– Så kanske det blir om fem år i England och tio i Tyskland. I dag tycker engelsmännen att det är okej att vara ett team på fotbollsplanen, men i affärssammanhang är det viktigare för cheferna att synas.
Det låter som om du har tagit på dig ett mission impossible?
– Det kan säkert bli jättesvårt, men så här långt har engelsmännen varit entusiastiska och vi har kommit långt när det gäller internet, att fokusera på färre produkter och att anpassa flygbolaget. Men det där med managementfilosofi lär bli svårare.
Tyskland då?
– I Tyskland har vi inte kommit så långt. Men det är mer mitt fel än tyskarnas. De är sugna, men de är mer traditionella så det vore inte så dumt att ha några success stories från England att komma med.
Det som har gett Weihagen högt anseende och ett toppjobb inom koncernen är att Norden, som han basat för sedan år 2000, varit överlägset bäst i klassen när det gäller lönsamhet de senaste fem–sex åren.
– Vi ligger fem år före den övriga koncernen. Våra internetsatsningar har lett till minskade distributionskostnader. Vi har styrt upp marknadsföringen och slopat katalogen, där andra lägger många miljoner, och rensat i vår våldsamma varumärkesflora. Nu har vi bara två i Sverge.
Vings strategi har varit att bli stora på destinationer dit många vill åka och slopa dem dit färre åker.
– Det kryllar av varumärken i England och Tyskland, som satsar stort på att ha mycket av allting. Det är inget fel, men det gör det svårare att få upp marginalerna.
Vings lönsamhetsresa började redan på Ågesta golfbana år 2003. Medan Sam Weihagen och hans kollegor gick hål efter hål tog de beslut om att kapa 15 procent av sommarsäsongens kapacitet och därigenom ta bort allt som inte gick att sälja till fullpris. Dagen innan hade de fått en efterlängtad accept från den ekonomiskt pressade koncernledningen i England: att lönsamhet skulle få gå före marknadsandelar.
– Detta var mitt moment of life. Äntligen fick jag möjlighet att visa att vi kunde tjäna mer pengar på mindre volymer.
Han använder symbolik från managementboken Good to great för att förklara. De som hittar något som de verkligen tror på och förbättrar det kallas igelkottar, medan rävar jagar lite överallt.
– Hur tror du engelsmännen reagerar när jag säger att de måste bli lite mer ”hedgehogs”? Men faktum är att företag som är igelkottar ger bättre lönsamhet på sikt. Dessa har vanligtvis inte en karismatisk ledare, utan en stark chef som inte har behov att framhäva sig själv.
Jag nickar igenkännande. Samma bok nämndes för bara några dagar sedan, när en av Sam Weihagens före detta kollegor försökte beskriva hans personlighet: ”En trygg och humoristisk person, som styr genom att han får respekt för sitt stora kunnande och inte genom att elda på massorna.”
– Jag har inte några behov av att stå först, även om jag inte är rädd för det. Internt brukar vi säga att vi ska lyfta fram dem som sysslar med försäljning när det går bra och mig när det går dåligt.
De flesta, såväl kollegor som konkurrenter, har bara gott att säga om Sam Weihagen. Det enda negativa någon kommer på – och denne garderar sig snabbt med att det kanske är positivt – är att han tar ett steg i taget och ”gör det safe”.
– Mm … Det har säkert både för- och nackdelar. Jag är ganska duktig på att lyssna och analysera det jag hör. Då kan det ta lite tid.
Han blir tyst några sekunder och funderar.
– Vi har gått igenom tsunami, svininfluensa och finanskris och ändå har jag sett till att verksamheten har gått från 500–600 miljoner i vinst till en miljard … så det är kanske okej.
– Vi ligger fem år före den övriga koncernen. Våra internetsatsningar har lett till minskade distributionskostnader. Vi har styrt upp marknadsföringen och slopat katalogen, där andra lägger många miljoner, och rensat i vår våldsamma varumärkesflora. Nu har vi bara två i Sverge.
Vings strategi har varit att bli stora på destinationer dit många vill åka och slopa dem dit färre åker.
– Det kryllar av varumärken i England och Tyskland, som satsar stort på att ha mycket av allting. Det är inget fel, men det gör det svårare att få upp marginalerna.
Vings lönsamhetsresa började redan på Ågesta golfbana år 2003. Medan Sam Weihagen och hans kollegor gick hål efter hål tog de beslut om att kapa 15 procent av sommarsäsongens kapacitet och därigenom ta bort allt som inte gick att sälja till fullpris. Dagen innan hade de fått en efterlängtad accept från den ekonomiskt pressade koncernledningen i England: att lönsamhet skulle få gå före marknadsandelar.
– Detta var mitt moment of life. Äntligen fick jag möjlighet att visa att vi kunde tjäna mer pengar på mindre volymer.
Han använder symbolik från managementboken Good to great för att förklara. De som hittar något som de verkligen tror på och förbättrar det kallas igelkottar, medan rävar jagar lite överallt.
– Hur tror du engelsmännen reagerar när jag säger att de måste bli lite mer ”hedgehogs”? Men faktum är att företag som är igelkottar ger bättre lönsamhet på sikt. Dessa har vanligtvis inte en karismatisk ledare, utan en stark chef som inte har behov att framhäva sig själv.
Jag nickar igenkännande. Samma bok nämndes för bara några dagar sedan, när en av Sam Weihagens före detta kollegor försökte beskriva hans personlighet: ”En trygg och humoristisk person, som styr genom att han får respekt för sitt stora kunnande och inte genom att elda på massorna.”
– Jag har inte några behov av att stå först, även om jag inte är rädd för det. Internt brukar vi säga att vi ska lyfta fram dem som sysslar med försäljning när det går bra och mig när det går dåligt.
De flesta, såväl kollegor som konkurrenter, har bara gott att säga om Sam Weihagen. Det enda negativa någon kommer på – och denne garderar sig snabbt med att det kanske är positivt – är att han tar ett steg i taget och ”gör det safe”.
– Mm … Det har säkert både för- och nackdelar. Jag är ganska duktig på att lyssna och analysera det jag hör. Då kan det ta lite tid.
Han blir tyst några sekunder och funderar.
– Vi har gått igenom tsunami, svininfluensa och finanskris och ändå har jag sett till att verksamheten har gått från 500–600 miljoner i vinst till en miljard … så det är kanske okej.
Att vissa retar sig på att Ving gärna låter konkurrenterna testa nya idéer och sedan plockar upp lyckade projekt och marknadsför som sina egna får bara Sam Weihagen att flina.
– Andra är rätt duktiga på att prova nya saker. Det tar mycket energi och därför plockar vi gärna upp bra koncept och berättar sedan om dem i lite större bokstäver.
Som när ni lanserade tågchartern ett år efter Fritidsresor?
– Nja, jag har aldrig trott på tågcharter. Först måste de få ordning på tågen i Europa. Men om vi är norra Europas mest miljövänliga resebolag och du sedan skriver att vi är riktiga miljöbovar för att vi inte har någon tågcharter … ja, då tror jag att vi kör lite tågcharter …
– Andra är rätt duktiga på att prova nya saker. Det tar mycket energi och därför plockar vi gärna upp bra koncept och berättar sedan om dem i lite större bokstäver.
Som när ni lanserade tågchartern ett år efter Fritidsresor?
– Nja, jag har aldrig trott på tågcharter. Först måste de få ordning på tågen i Europa. Men om vi är norra Europas mest miljövänliga resebolag och du sedan skriver att vi är riktiga miljöbovar för att vi inte har någon tågcharter … ja, då tror jag att vi kör lite tågcharter …
Att låta chefer genomföra idéer trots att han inte tror på dem är lite typiskt för Sam Weihagen. Han säger gärna ”om du tror på det, gör ett försök”. Viljan att låta sina chefer ta stort eget ansvar leder till att verksamheten i de nordiska länderna skiljer sig åt.
– Cheferna får mål, men får hitta vägen dit på sitt sätt. Annars skulle vi ju anställda tio Sam Weihagen och hur kul skulle det vara?
Han har alltid hållit de nordiska länderna vid sidan om den övriga koncernen. Inte minst under tidigare ägarna Airtours tid.
”De var lite som cowboys och sköt från höften” – ena året skulle de bli störst på kryssningsbåtar och andra köpa in sig i USA. Så trots trenden inom koncernen att hitta synergier och centralisera it och inköp fortsätter Sam Weihagen att försvara Nordens självstyre.
– Hotell är nog så komplicerat att köpa in för Finland, Sverige, Norge och Danmark gemensamt. Vi vill ha lägenheter och lite småskaligt, medan Tyskland, England och Frankrike vill ha stora hotell med helpension.
– Cheferna får mål, men får hitta vägen dit på sitt sätt. Annars skulle vi ju anställda tio Sam Weihagen och hur kul skulle det vara?
Han har alltid hållit de nordiska länderna vid sidan om den övriga koncernen. Inte minst under tidigare ägarna Airtours tid.
”De var lite som cowboys och sköt från höften” – ena året skulle de bli störst på kryssningsbåtar och andra köpa in sig i USA. Så trots trenden inom koncernen att hitta synergier och centralisera it och inköp fortsätter Sam Weihagen att försvara Nordens självstyre.
– Hotell är nog så komplicerat att köpa in för Finland, Sverige, Norge och Danmark gemensamt. Vi vill ha lägenheter och lite småskaligt, medan Tyskland, England och Frankrike vill ha stora hotell med helpension.
Under 35 år i branschen har Sam Weihagen varit med om att chartern dödförklarats ett antal gånger. Ändå blomstrar näringen som aldrig förr.
– Konceptet kommer aldrig att dö ut av sig själv. Chartern apellerar till så många. Det finns exempelvis inget enklare sätt att åka på semester med barn.
Största hotet är i stället politikerna som ena dagen pratar om hur viktig turismen är och andra lägger på nya avgifter. Det gör det svårt för chartern som bygger på att många kan åka på semester till låga kostnader.
– Däremot börjar miljöhotet ebba ut. Vi har lyckats nå ut i medierna med att flyget bara står för ett par procent av alla koldioxidutsläpp. Det är lika mycket som alla pc släpper ut och ingen tycker att våra datorer är någon miljöbov. Men även här finns klåfingriga politiker som gärna vill lägga på nya skatter med miljön som täckmantel.
En annan utmaning i dag är sociala medier, där Ving var tidigt ute med Facebook och Twitter.
– Tack och lov lyssnade jag på de unga som trodde mer på detta än jag. Om det är tuff konkurrens på internet så är den stentuff på Facebook. Det gäller att hänga med. Om några år kanske Facebook blir en av de största distributionskanalerna.
Men vill nästa generation unga som är uppväxta med sociala medier åka på charter?
– Ja, när de har småbarn. De minns sina älskade Sunwingsemestrar som små. Och så kommer de tillbaka när de blir äldre och behöver bekväma semestrar.
Men inte Sam Weihagen själv.
– Sedan barnen var små och vi åkte till Sunwing har det inte blivit så mycket chartersemester privat. Jag får inte vara i fred där. I stället åker jag till vårt hus på Mallorca eller Fort Lauderdale där vi har lägenhet, eller huset i Thailand … Ja, jag har många ställen att kratta på.
– Konceptet kommer aldrig att dö ut av sig själv. Chartern apellerar till så många. Det finns exempelvis inget enklare sätt att åka på semester med barn.
Största hotet är i stället politikerna som ena dagen pratar om hur viktig turismen är och andra lägger på nya avgifter. Det gör det svårt för chartern som bygger på att många kan åka på semester till låga kostnader.
– Däremot börjar miljöhotet ebba ut. Vi har lyckats nå ut i medierna med att flyget bara står för ett par procent av alla koldioxidutsläpp. Det är lika mycket som alla pc släpper ut och ingen tycker att våra datorer är någon miljöbov. Men även här finns klåfingriga politiker som gärna vill lägga på nya skatter med miljön som täckmantel.
En annan utmaning i dag är sociala medier, där Ving var tidigt ute med Facebook och Twitter.
– Tack och lov lyssnade jag på de unga som trodde mer på detta än jag. Om det är tuff konkurrens på internet så är den stentuff på Facebook. Det gäller att hänga med. Om några år kanske Facebook blir en av de största distributionskanalerna.
Men vill nästa generation unga som är uppväxta med sociala medier åka på charter?
– Ja, när de har småbarn. De minns sina älskade Sunwingsemestrar som små. Och så kommer de tillbaka när de blir äldre och behöver bekväma semestrar.
Men inte Sam Weihagen själv.
– Sedan barnen var små och vi åkte till Sunwing har det inte blivit så mycket chartersemester privat. Jag får inte vara i fred där. I stället åker jag till vårt hus på Mallorca eller Fort Lauderdale där vi har lägenhet, eller huset i Thailand … Ja, jag har många ställen att kratta på.
Ett askmoln med hög avkastning
Londonborna sneglade upp mot himlen. Där fanns inte ett enda moln och inte ett enda flygplan.
– Det var helt overkligt. Ingen kunde förstå att ett askmoln kunde vara orsaken till att hela Europas flygtrafik ställdes in, säger Sam Weihagen, som själv tog sig hem från London via tåg till Bryssel, hyrbil till Köpenhamn och tåg till Stockholm.
Dagen innan askmolnet stoppade Europas flygtrafik hade Thomas Cook haft en stor övning med ett scenario som byggde på en terrorattack i Egypten.
– De anställda hade knappt kopplat ner sina datorer förrän det var dags att sätta i gång igen att flytta flygplan, hitta hotellrum och nya resvägar.
180 000 Thomas Cook-resenärer var på fel ställe. Notan gick på över 70 miljoner pund. Men aldrig har charterbolaget fått så mycket uppskattning och tack för sitt arbete.
– Den investering vi gjorde i att få hem folk så bra som möjligt kommer ge otroligt stor payoff. Hade vi väntat tills askmolnen försvunnit hade folk fått vara borta längre. Det hade förmodligen blivit billigare på kort sikt, men inte på lång.
Londonborna sneglade upp mot himlen. Där fanns inte ett enda moln och inte ett enda flygplan.
– Det var helt overkligt. Ingen kunde förstå att ett askmoln kunde vara orsaken till att hela Europas flygtrafik ställdes in, säger Sam Weihagen, som själv tog sig hem från London via tåg till Bryssel, hyrbil till Köpenhamn och tåg till Stockholm.
Dagen innan askmolnet stoppade Europas flygtrafik hade Thomas Cook haft en stor övning med ett scenario som byggde på en terrorattack i Egypten.
– De anställda hade knappt kopplat ner sina datorer förrän det var dags att sätta i gång igen att flytta flygplan, hitta hotellrum och nya resvägar.
180 000 Thomas Cook-resenärer var på fel ställe. Notan gick på över 70 miljoner pund. Men aldrig har charterbolaget fått så mycket uppskattning och tack för sitt arbete.
– Den investering vi gjorde i att få hem folk så bra som möjligt kommer ge otroligt stor payoff. Hade vi väntat tills askmolnen försvunnit hade folk fått vara borta längre. Det hade förmodligen blivit billigare på kort sikt, men inte på lång.
Sverige leder internetligan
I Sverige säljer Thomas Cook/Ving 60 procent av resorna via nätet medan kollegorna i England och Tyskland ligger långt efter. En av Sam Weihagens uppgifter som vice koncernchef för Thomas Cook är att se till att de satsar mer på internet. I England är dock siktet inställt på att bli ”e-tailer” med fokus på att vara återförsäljare och inte bara sälja egna produkter som Ving i Sverige.
– I England säljer alla arrangörer varandras produkter och är som Ticketbutiker allihop. Därför tror vi att det blir mer lönsamt att efterlikna Expedia än Ving.se.
Weihagen är dock övertygad om att en klart större del av försäljningen kommer att ske via nätet inom kort.
– De 700 butiker som Thomas Cook har i England kommer att minska även om det inte blir lika dramatiskt som i Sverige, där vi gått från 54 butiker till 3.
I Tyskland är det de fristående resebyråerna som har kontroll över distributionen, vilket innebär att arrangörerna säljer försvinnande lite på nätet.
– Att vårt tyska bolag Neckerman inom fem år skulle sälja lika mycket av sin distrubution via nätet som Ving är inte ens tänkbart, eftersom agenterna har en så stark roll.
I Sverige säljer Thomas Cook/Ving 60 procent av resorna via nätet medan kollegorna i England och Tyskland ligger långt efter. En av Sam Weihagens uppgifter som vice koncernchef för Thomas Cook är att se till att de satsar mer på internet. I England är dock siktet inställt på att bli ”e-tailer” med fokus på att vara återförsäljare och inte bara sälja egna produkter som Ving i Sverige.
– I England säljer alla arrangörer varandras produkter och är som Ticketbutiker allihop. Därför tror vi att det blir mer lönsamt att efterlikna Expedia än Ving.se.
Weihagen är dock övertygad om att en klart större del av försäljningen kommer att ske via nätet inom kort.
– De 700 butiker som Thomas Cook har i England kommer att minska även om det inte blir lika dramatiskt som i Sverige, där vi gått från 54 butiker till 3.
I Tyskland är det de fristående resebyråerna som har kontroll över distributionen, vilket innebär att arrangörerna säljer försvinnande lite på nätet.
– Att vårt tyska bolag Neckerman inom fem år skulle sälja lika mycket av sin distrubution via nätet som Ving är inte ens tänkbart, eftersom agenterna har en så stark roll.