Annons:

Premium

Nils Paul har nytt jobb på Svenskt Näringsliv

Här berättar Nils Paul varför han bytte gren i det stora trädet Svenskt näringsliv. Hur många möten det blir på en dag och vad han lärde sig i Regeringskansliet. Och hur många skjortor han stryker på söndag eftermiddagen inför arbetsveckans start. - Mitt mål är att inget företag ska begränsas av en dålig infrastruktur. Men det är inget Svenskt Näringsliv själva kan råda över så därför behöver vi ta fram underlag och analyser som förhoppningsvis kan nå beslutsfattare. Om det kallas lobbyism, så ja.

”Jag tror absolut att folks reslust och nyfikenhet på världen finns kvar och det behövs, särskilt i dessa tider.”

Du har nytt jobb på Svenskt Näringsliv som expert inom​​ transport- och infrastrukturfrågorna: Varför valde de dig? 

Förhoppningsvis såg Svenskt Näringsliv min profil som en bra kombination av kunskap och entusiasm. Ända sedan barnsben har jag varit intresserad av trafik. Min första erfarenhet var faktiskt en praoperiod på SJ i mellanstadiet. 

Varför valde du Svenskt Näringsliv? 

En spännande utmaning! Svenskt Näringsliv är en viktig organisation som har potential att synas mer i transport- och infrastrukturfrågor. 

Vad gör du hela dagarna? 

Just nu möter jag många medlemsorganisationer och företag. Framöver blir det förhoppningsvis fler fysiska seminarier, resor och träffar i verkligheten.

Vi arbetar också intensivt i en särskild arbetsgrupp för ett större projekt som vi kallar för ”Infra2050” där Svenskt Näringsliv belyser vilken transportinfrastruktur näringslivet behöver i ett längre tidsperspektiv till år 2050. 

Hur många möten blir det en vanlig dag? 

Allt från ett till fem möten per dag. Vissa dagar är särskilt mötestunga. Då vi ofta arbetar i grupper och projekt behöver inte möten i sig vara tidspillan. Det handlar mer om hur man disponerar mötestiden.  

Du var tidigare på Transportföretagen, är det inte samma sak som nu? 

Nja, Transportföretagen är en medlemsorganisation inom Svenskt Näringsliv för företag verksamma i transportsektorn. Till exempel åkerier, flygbolag och rederier medan Svenskt Näringsliv består av väldigt många olika branscher. Svenskt Näringsliv ska driva frågor som är betydelsefulla för hela näringslivet. 

Kan man kalla dig lobbyist och om ja, vad innebär det? 

Mitt mål är att inget företag ska begränsas av en dålig infrastruktur. Men det är inget Svenskt Näringsliv själva kan råda över så därför behöver vi ta fram underlag och analyser som förhoppningsvis kan nå beslutsfattare. Om det kallas lobbyism, så ja. 

”Av världens tio mest trafikerade flyglinjer återfinns inte någon stad i Europa eller Nordamerika.”

Du ska hjälpa näringslivet, men har inte arbetat mycket i privat verksamhet enligt din CV, är det en brist? 

Det viktigaste är att Svenskt Näringsliv aldrig tappar näringslivsperspektivet. Med det sagt så behöver vi olika kunskap och erfarenheter inom organisationen. Sedan har jag också vitt skilda arbetslivserfarenheter i ryggen, bland annat många helger och somrar på Arlanda flygplats under studieåren. 

Tre meningar som summerar din karriär fram till idag? 

Hoppat på tåget när chansen funnits.

Oftast varit nyfiken.

Alltid försökt vara en bra kollega. 

Du jobbade länge i Regeringskansliet. Vad lärde du dig där? 

Mycket! Om budgetregler, lagstiftningsprocessen och EU med mera. 

Hur ofta är du inne på Linkedin på arbetstid? 

Minst en gång per dag.

Vad skulle få dig att byta bransch? 

En rolig utmaning. 

Reseindustrins största utmaning? 

På kort sikt tror jag att reseindustrins stora utmaning är att få rätt förutsättningar för en återstart. Två år med coronapandemin, och nu det hemska omvärldsläget med Rysslands invasion av Ukraina, har försatt reseindustrin i en svår position. 

Jag tror absolut att folks reslust och nyfikenhet på världen finns kvar och det behövs, särskilt i dessa tider. För att underlätta resandet borde staterna snarast ta bort alla kvarvarande reserestriktioner som tillkom under coronapandemin.

På lite längre sikt behöver vi och alla som arbetar inom reseindustrin också uppdatera vår egen omvärldsbild. Idag ökar resandet främst i andra delar av världen där välfärden stiger snabbt. Av världens tio mest trafikerade flyglinjer återfinns inte någon stad i Europa eller Nordamerika. Jag hoppas att fler utländska turister väljer att komma till Sverige och att vår besöksnäring står redo. 

Namn: Nils Paul 

Titel: Expert infrastruktur på Svenskt Näringsliv

Familj: Sambo och två barn

Bor: Stockholm 

Senaste resa: I februari reste jag till Helsingfors i Kjell Westös fotspår.

Favoritnyckeltal: Svårt att säga.

Favorithotell: Ett enkelt hotell jag återvänt till flera gånger är familjära Larchmont Hotel i Greenwich Village, New York.

Favoritfärjebolag: Waxholmsbolaget 

Favorit Reseapp: Citymapper  

Flygbolag som jag åker helst med: Jag utgår från Stockholm när jag reser och det blir ofta med SAS eller BRA.

Favoritdestination: Nästa!

Min drömresa: En långresa med familjen.

Detta vet vi inte om dig: Jag är svag för ordning och reda samt fasta rutiner. Stryker till exempel fem skjortor för arbetsveckan varje söndag.