Annons:

Ny delägare i Related: Vi tror på ett inkluderande ledarskap

Fullservicebyrån Related firade sin 20-årsdag tidigare i somras, och Travel Trade & Marketing Director Jens Juliussen kom förbi Travel News, där vi ställde några frågor om Relateds historia, nutid och framtid.

”Varje medarbetare bör fokusera på det den brinner mest för”

Ni har nyligen firat 20-årsdag, vad hände då?

– Det var en riktigt stor dag både i Århus, Danmark, där huvudkontoret ligger, och i Stockholm, där vi, tillsammans med ett stort antal av våra samarbetspartners och kunder firade att vi nu har lämnat tonåren bakom oss och intar positionen som en av de största fullservicebyråerna i Norden.

Vad representerar Related idag?

– Related är fortfarande en nordisk fullservicebyrå som sedan 2003 har fokuserat på marknadsföring av utländska turism- och livsstilsmärken på den nordiska marknaden. Vi hanterar PR, kommunikation och representation för internationella destinationer i alla de fem nordiska länderna samt Baltikum. Vi är medlemmar i det internationella byrånätverket Travel Marketing Collective, som skapats av MMGY Global.

– Vår filosofi när det gäller medarbetare är enkel: Vi tror på ett inkluderande ledarskap och att var och en har ansvaret att lösa sina uppgifter på bästa sätt och involvera relevanta kollegor i olika team. Samtidigt fokuserar vi på att varje medarbetare ska kunna fokusera på det den brinner mest för, och så anställer vi kollegor med kompletterande kompetenser för att ta hand om andra uppgifter. På så sätt har vi experter inom insikt och analys, PR och kommunikation, influencer marketing, trade och sälj, digital marknadsföring, med mera. Och vi får engagerade medarbetare, alla gör sitt yttersta för varje enskild kund. 

Berätta lite om er historia, hur började allt?

– Vi fick vår första kund, Kroatien, inom turistbranschen 2008. Sedan dess har vi utvecklat våra kompetenser och anställt medarbetare med expertis inom resor och destinationsmarknadsföring, och idag har vi en byrå där 85 procent av kunderna är inom turism. De återstående 15 procent är relaterade till upplevelser och varumärken inom lifestyle, till exempel inom matbranschen, som den italienska tomatproducenten Mutti och Irish Food Board/Bord Bia.

Related 20 år: Henrik Koch

Du gick in som delägare i Related i år, hur är samarbetet med Henrik Koch (VD)?

– Henrik och jag träffades ”på äldre dagar” och har väl sett varandra med en ömsesidig respekt i samband med flera gemensamma projekt längs vägen, inklusive en del samarbeten när jag arbetade för Ving, Spies, samt Tjäreborg-gruppen. Under pandemin, när många nya turismaktörer ville ha representation i Norden, korsades våra vägar och vi insåg att det, förutom en riktigt bra kemi, fanns kompletterande egenskaper som skulle lyfta Related ytterligare i strävan att bli den bästa fullservicebyrån i Norden.

Hur styr ni företaget?

– Vi har en mycket tydlig filosofi: Om medarbetarna är nöjda är kunderna vanligtvis också nöjda, och då kommer resten oftast av sig själv. Vi undviker att detaljstyra på företaget, tvärtom. Varje medarbetare har ett stort ansvar att på egen hand och med egen planering bidra till att alla hjul snurrar. Det har resulterat i fantastiska resultat under åren.

Related 20 år

Hur använder du dina kompetenser i Related?

– Som tidigare nämnt har jag en lång erfarenhet inom resebranschen, inklusive charterturism, kryssningar, Dynamic Packaging och inkommande turism till Norden, vilket har gett mig en bred erfarenhet inom de områden som är viktiga för att Related ska kunna fortsätta vara ledande inom turismsektorn. Mitt nätverk är mycket stort, och jag har varit med om det mesta, både under pionjärtiden och under branschens ”industrialisering” och digitalisering.

Ni har en enkel affärsfilosofi och några väletablerade strategiska verktyg – berätta om dem:

– Vi arbetar enligt en enkel modell som vi kallar Insight, Innovate, Impact, där vi först ser till att ha all (och jag menar verkligen ALL) fakta på bordet. Det är viktigt att vi gentemot kunderna visar att vi har koll på detaljerna (Insight) för att kunna ta nästa steg: att hitta så kreativa och anpassade lösningar som möjligt för varje kund (Innovate). Sedan handlar det om att genomföra uppgifterna (Impact).

Travel News Market 2022 related

”Vår största utmaning just nu är att resebranschen fortfarande saknar kvalificerad arbetskraft, och ett av de områden som bland annat lider är produktutveckling”

Vad är er största utmaning just nu?

– Resebranschen sattes ju i stort sett ”på paus” när pandemin bröt ut, och vid den tiden försvann många skickliga och erfarna medarbetare från byråer och researrangörer. Det finns fortfarande många tomrum på många ställen, och framför allt har produktutvecklingen lidit av detta. Dessutom är det (också) starkt fokus på hållbarhet inom resebranschen, vilket sätter nya standarder för långsiktig miljöhänsyn, och dessutom har priserna på hotell och flygresor också ökat kraftigt efter pandemin.

Namn: Jens Juliussen Titel: Travel Trade & Marketing Director på Related.

Vem är egentligen Jens?

– Jag och familjen (min fru Dorthe och våra två döttrar Denise och Janimun) flyttade till Täby strax norr om Stockholm 1996, och har bott där sedan dess. Barnen har vuxit upp i Sverige, men vi har bevarat det danska på hemmafronten – både språket och traditionerna – och genom frekventa besök i sommarstugan på norra Själland. Innan dess bodde vi i Danmark i några år, och jag har även bott ett antal år i USA, Storbritannien (London), Spanien, Italien, Grekland, samt Portugal. Så resebacillen är definitivt fast rotad i blodet, och det var väl Michael Palin (Monte Python) som sa att… “Once the travel bug bites there is no known antidote, and I know that I shall be happily infected until the end of my life”…

– Jag har hittills besökt 99 av världens länder, och känner mig absolut inte färdig än. Min stora dröm är att åka med den Transsibiriska Järnvägen HELA vägen från Moskva till Vladivostok, 9 300 km, men det får nog vänta lite med tanke på dagens läge…

Kommentarer är stängda.