Annons:

Premium

Nonstop Dan – så blev han en av världens mäktigaste flygexperter i sociala medier

Med över 600 000 följare på Youtube har Nonstop Dan blivit en världens ledande flygkändisar. Hans kanal testar första- och businessclass och ger betyg utan att vara sponsrad av flygbolagen. Travel News Viggo Cavling har intervjuat Nonstop Dan, inte lika känd som Daniel Goz och hans partner Oskar Ehrnberg.

“Jag vill vara ärlig och vem litar på en recensent av flygresor som är köpt av flygbolagen?”

Trägen vinner. Det är Daniel Goz ett levande bevis på. När han var 12 år startade han sin Youtube-kanal med fokus på flyg. Idag är hans 25 år och en av världens ledande flyg-influencers. 

Hans kanal har genomgått flera stora omvälvningar.

I början bestod innehållet av att Daniel “flög runt” med Microsofts flygsimulator. Så länge Daniel kan minnas har han varit besatt av flygplan. Ett intresse han delade med sin pappa när familjen bodde i London. Sen skilde sig föräldrarna och pappan flyttade “hem” till New York. Mamma som är svenska landade med tiden i Göteborg vilket ledde till att Dan flera gånger per år flög ensam till New York för att hänga med sin pappa. Dans Youtubekanal började dokumentera flygresorna och intresset för kanalen växte sakta. 

– Det var ett stort steg för mig när jag fick min första check utbetald från Youtube 2014. 3000 kronor var väldigt mycket pengar för mig när jag var 17 år, berättar Dan Goz från ett hotellrum i Ajman. Han och Oskar är alltså i huvudstaden i emiratet med samma namn i Förenade Arabemiraten. Ajman är den femte största staden i landet som mest är känt för Dubai.   

“Min största dröm är att ha hund vilket tyvärr är omöjligt när man reser så mycket som jag gör”

Pengarna från Youtube innebar att Dan kunde köpa egna flygbiljetter och resa mer. Han började bombadera flygbolagen med mejl om att han vill besöka och filma i första- och business class på sina resor i monkey- eh förlåt ekonomiklass.

– Det första flygbolag som jag fick kontakt med var Finnair. Jag var envis och låg på. De sa att jag kunde bli uppgraderad och få lov att åka med i deras business class. Mitt mål vara bara att få komma in och filma…  

Den första resan längst fram i kabinen gav mersmak och Dan lyckades tjata till sig fler resor i första klass. Men att vara mutad och göra recensioner som var köpta kändes inte bra för Dan. 

– Jag tror att det har att göra med att jag är svensk. Jag vill vara ärlig och vem litar på en recensent av flygresor som är köpt av flygbolagen? Jag vill kunna vara objektiv på riktigt. Gratis är gott stämmer inte alltid. 

Dan fattade beslutet att tacka nej till mutresor och bara leva på annonsintäkter från Youtube, då runt 15-20 000 kronor i månaden. 

– Man kan komma långt på poäng via olika kreditkort när man reser och bor mycket på hotell och är kreativ. Jag har blivit en expert på detta och just nu bor vi på Marriott-poäng. 

Ja, Dans sätt att resa går att känna igen från det svenska startupbolaget ChatFlight som tillhandahåller en tjänst som hjälper resenärer att omvandla sina poäng till faktiska flygresor. Poängvärlden är en snårig djungel och de flesta som inte reser på heltid orkar inte tränga in i denna svåra materia. 

– Jag har samarbetat med ChatFlight och skrivit krönikor för dem. 

Hur ofta känner flygvärdinnorna igen dig när du kommer ombord? 

– Inte så ofta faktiskt. Jag blir glad när personalen gör det eftersom det är tecken på att de är intresserade av sin produkt. Då finns det en passion för arbetet. 

I början filmande Dan med en stor systemkamera. Men den har han övergett till förmån för sin Iphone.

– Den har en minst lika bra kamera som en systemkamera. Men väcker ingen uppmärksamhet. Ingen blir rädd för en Iphone, men många ville inte vara med när jag kom med min stora kamera. Nu är det ingen som bryr sig när jag filmar. Det är skönt, säger Dan och ler via Google Meets. 

Han klipper sedan länge alla sina reportage själv och beskriver sig själv som kontrollfreak. 

I dagsläget har Dans kanal på Youtube över 600 000 följare. 80 procent är män. Störst är han i USA och alla engelskspråkiga länder. Dans mål för 2023 är att nå en miljon följare. 

Parallellt med sina flygresor har Dan och hans pojkvän Oskar startat en kanal som dokumenterar länderna och hotellen som de besöker. Målet är att besöka alla världens 195 länder, just nu är man över 100 och resandet fortsätter. 

– Vi startade kanalen som en dagbok för oss själva för att dokumentera allt som händer. 

I dagsläget har kanalen 150 000 följare, säger Oskar som är med under intervjun, men måste avvika efter ett tag. 

Man skulle kunna tro att två killar som är gay inte vill resa till länder där homosexualitet är förbjudet och i vissa fall straffas skoningslöst. Men Dan och Oskar tycker att det är stor skillnad på officiell lagstiftning och hur människor de möter på gatan reagerar och tänker. 

– Självfallet måste vi gömma en del av oss själv och inte gå hand i hand på gatan i många muslimska länder. Men samtidigt känner jag mig ofta tryggare här i Persiska viken än jag gör på vissa ställen i Göteborg. 99 procent av alla vi möter är otroligt vänliga och vill oss bara väl. 

Hur har då lyxsegmentet ombord på världens flygbolag utvecklas på sista tiden? 

– Det känns som om det befinner sig på en ny platå. Dörrar och säten är mycket avancerade och kan knappt bli bättre. Det som är sämre är mjukvaran. Service och mat, där finns mycket som kan bli bättre.   

Emirates första klass.

“Jag har rest med över 350 flygbolag och har byggt upp en stor kunskapsbas”

Exakt hur detta ska bli bättre vill Dan gärna berätta för flygbolagen som konsult. 

– Eftersom jag reser så mycket ser jag skillnaderna mellan olika flygbolag tydligt och vad vissa gör fel. Jag har rest med över 350 flygbolag och har byggt upp en stor kunskapsbas. 

Det kan tyckas att Dan lever ett drömliv. Det är inte alla 25 åringar som får åka världen runt med sin partner och bo på lyxhotell 365 dagar om året. Men det finns en sak som drar ner upplevelsen: elaka kommentarer i sociala medier. 

– Eftersom det är mitt jobb måste jag läsa dem och svara. En av tjugo är elaka och de bitar sig fast. Jag får mycket kärlek, men också en del hat. Det är inte kul. 

Men några planer på att sluta resa har han och Oskar inte. 

– Ju mer man reser, desto svårare är det att sluta. Man ser fler för- och nackledar med alla ställen ju fler platser man besöker. Jag vet inte hur vi någonsin ska kunna ha ”ett vanligt liv”. Än så länge känner vi oss mest hemma uppe i skyn.

Namn: Daniel Goz

Titel: Flyginfluencer

Familj: Svensk mor Lena och lillebror Jacob, amerikansk pappa Brad

Bor: Ingenstans

Senaste resa: 100e landet Nya Zeeland

Favoritnyckeltal: Mina 650,000 lojala följare

Favorithotell: W Maldives

Favoritfärjebolag: Föredrar flygplan

Favoritkryssningsbolag: Föredrar flygplan

Favoritreseapp: FlightRadar24

Flygbolag som jag åker helst med: Singapore Airlines eller Qatar Airways

Favoritdestination: Maldiverna, Thailand, Nya Zeeland eller USA

Min drömresa: Namibia

Detta vet vi inte om dig: Min största dröm är att ha hund vilket tyvärr är omöjligt när man reser så mycket som jag gör.