I ett snöigt Sankt Anton formligen gled Nina Hornewall in i resebranschen, bara 21 år gammal. Iklädd en elegant kjol och klackskor spatserade hon den gemytliga bygatan fram och stötte snart ihop med tuffa reseledare från Sportresor, iklädda rödvita jackor. Snart gick ryktet på byn om den nya reseledaren – som inte ens kunde åka skidor.
– Inom loppet av åtta timmar hade det spridit sig över hela destinationen att det hade kommit en jättetöntig tjej till byn. Och det var jag. Då hade jag en hel säsong kvar, skrattar hon och slår ut med händerna så att briljantringen glittrar i lysrörsskenet.
Efter den säsongen flyttades hon till sin hemmaplan Grekland – ja, hon är halvgrekiska – och blev efter bara fyra veckor befordrad till platschef i Aten. Sedan dess har karriären rullat på för den energistinna chefen.
35 år senare ses vi på hennes rum på Apollos huvudkontor i Stockholm, med utsikt över ett gråmulet Vanadisplan. Här passar hennes elegans och prydlighet – kostym och kjol, vit ryschig blus med ett pärlhalsband som tittar fram i urringningen – betydligt bättre än på skidorten. Här på Apollo känner hon sig hemma – i början på 1990-talet hoppade hon in och hjälpte Apollos två grekiska grundare under ett år.
– Medan jag har varit borta har Apollo växt från litet uppstickarföretag till tung arrangör, den tredje största i Sverige, en att räkna med. Det är häftigt att tänka på att jag faktiskt under en kort period fick vara med och bygga upp det.
Att träffa Nina Hornewall är nästan som att hamna i en stormvind – hon är en människa som tar plats, som äger det rum hon är i. Hon brinner för sitt nya företag. Ändå var det inte helt lätt att rekrytera henne från SJ till Apollo. Första gången sa hon nej, även om erbjudandet gick rakt in i hjärtat. Men känslan satt kvar och när rekryteraren hörde av sig ännu en gång efter en månad sa hon: ”Tack, för att ni ringde. Jag vill ju visst!”
Hon har inte ångrat sig och nu är det full fart på nya arbetsplatsen. Kravet från ägarna är tydligt: bättre lönsamhet och mer fokus på kunderna. Sedan koncernen avyttrat olönsamma regioner som Frankrike, Spanien, Italien, Belgien och Ryssland blir fokus på de kvarvarande, Norden, Schweiz och Storbritannien, desto större.
– Vi vill gärna växa, men inte på bekostnad av vare sig lönsamhet eller kundfokus.
Både att ta hand om kunderna och försäljning är viktiga områden för Nina Hornewall. Därför känns hon som helt rätt rekrytering. En snabb research bland tidigare kollegor på SJ, där hon var försäljningsdirektör, avslöjar en dubbelbottnad kvinna som beskrivs som ”briljant på kundfokus”, ”bästa försäljningschefen jag jobbat med” och extremt resultatinriktad. Samtidigt sägs hon vara ”kvinnan från heaven and hell” och en chef man blir nervös för att bli inkallad till möte hos.
– De som känner mig vet hur jag är. På SJ med 700 underställda medarbetare är det många som iakttar en på avstånd och då kan nog mitt tempo och min tydlighet kännas skrämmande. Mitt sydländska temperament kan göra att jag låter upprörd fast jag egentligen inte är det.
Att röra om i en organisation som SJ där många jobbat åtskilliga år var känsligt. Ett uppdrag från koncernchefen var att införa kundfokus i hjärtat av SJ:s verksamhet. Att gå från att bara köra tåg till att också att ta hand om kunder var ett nödvändigt men tungt uppdrag, menar hon.
– Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta när jag tänker på det. Om du frågar någon av de duktiga medarbetarna som kört tåg senaste 150 åren vad de tycker om Nina Hornewall så kommer de inte vara nådiga. Därför känns det skönt att veta att min division hade den högsta medarbetarnöjdheten i hela SJ AB och att jag alltid fått höra att jag är en bra ledare som bryr mig.
Även på Apollo finns medarbetare som jobbat i många år. Nina Hornewall är medveten om att det inte bara lär bli hurrarop när hon genomför förändringar.
Nu ska vattentäta skott mellan avdelningarna bort, det innebär till exempel att kundserviceavdelningen ska hjälpa till med kunderna om säljtrycket är hårt en dag. Apollos presschef Kajsa Moström, som sitter med under intervjun, nickar och fyller på:
– Sedan Nina kom in har det blivit så mycket ener-gi, mycket tempo. Det är jättebra, men ibland kan det bli för mycket. Då får man säga till att vi inte kan gå så snabbt fram.
Nina Hornewall nickar ivrigt:
– Jag är ju medveten om att jag är för mycket ibland. Därför är det viktigt för mig att vara lyhörd för vad medarbetarna tycker och hur de mår.
Hon berättar om ett tidigare jobb då hon veckopendlade och meddelade en anställd att hon inte längre skulle jobba hemma på fredagarna utan komma in till kontoret. Då utropade kollegan: ”Neeej. Det orkar vi inte!”
Nina Hornewall brister ut i ett av sina många gapskratt som hörs rakt genom väggarna och ut i korridoren. Inte sällan undrar de som är utanför vad som egentligen sker inne på hennes rum och på ledningsgruppsmötena. Lika snabbt kan hon växla över till allvar och nu återvänder hon till resonemanget om nöjda kunder och tillväxt.
– En framgångsfaktor för tillväxt är förmågan att bygga vidare på det storskaliga i bottenplattan och att skräddarsy och individanpassa på toppen. Vid sidan av stora produkter som Gran Canaria, Turkiet och Grekland har vi en mängd småskaliga alternativ, som vi värnar om. Apollo ska ta position genom att ha både det lilla och det stora.
Här skiljer sig Apollo från sina större konkurrenter, som inte är lika breda utan har satsat mer på volymresmål och har rensat rejält bland mindre lönsamma produkter. Nina Hornewall menar att storskalighet skapar lönsamhet och skalfördelar, men att möjligheten att individanpassa är nödvändigt för att möta de nya kundbehoven.
– Känslan av Apollo som vass uppstickare lever kvar i huset. Det ska bidra till att vi ska bli riktigt duktiga på att skapa nya erbjudanden, allt ifrån nya resmål och nya distributionssätt till resor med särskild inriktning; träning, välbefinnande, yoga och gastronomi.
Just nu är träning i fokus och nyligen lanserades en rad nya sporthotell i Turkiet och Grekland i tillskott till det populära Playitas.
– Här finns fantastiska träningsmöjligheter. För oss handlar det inte bara om ett omgjort hotellrum i källaren med en maskin och en reseledare som skuttar omkring.
Att Nina Hornewall har hittat hem är tydligt. Hon är nästan är född in i chartervärlden och har tidigare jobbat även för Ving och Scanair och hon kan inte tänka sig något bättre semesterland än Grekland. Och då är Apollo helt rätt: fortfarande är Grekland det största resmålet för arrangören, som har dubbelt så många resenärer dit som Fritidsresor och Ving.
– När jag kom in här på kontoret hittade jag Lotta på kundservice, Ulf på flygavdelningen och Anna-Maria på destination, som alla var våra guider på Korfu och Kreta på den tiden. Det var som att knyta ihop säcken, säger Nina Hornewall och blir plötsligt tårögd. Sedan brister hon ut i ännu ett gapskratt.
– Här sitter jag och blir emotionell med en journalist. Du tror väl att jag är knäpp.
Nej, absolut inte knäpp, utan en kontrastfylld och intressant personlighet. Och att Grekland är hennes andningshål går inte att ta miste på. Det är uppe i bergen, nära Apollos destination Parga, som Nina Hornewall har ett eget hus bredvid sin mammas lilla vita kalkhus.
– Dit åker jag för att hämta kraft, så ofta jag kan. Jag skulle inte fungera om jag inte fick åka till Grekland ibland!
Namn: Ann Kristin Hornewall.
Familj: Hans, 57 år, Nicolas, 27 år och Stephanie, 20 år.
Bor: Lägenhet centrala Stockholm, har hus samt lägenhet i Grekland.
Uppväxt: Sundsvall.
Utbildning: Fyraårig ämneslärarlinje på Uppsala universitet, marknadsekonom Eductus i Uppsala, samt delar av MBA-utbildning i Uppsala.
Fritid: Skidor, tennis, böcker och Grekland. Men ska jag vara ärlig hinner jag mest det vanliga: fixa hemma, vara med familjen och en och annan långpromenad.
Bästa sidor: Flexibel. Empatisk, kom till mig och be om hjälp så tar jag ner månen för dig. Tydlig och engagerad.
Sämsta sidor: Lite slarvig. Tidsoptimist. Krävande – kan bli jobbig för omgivning och familj, men å andra sidan är mina barn inte omhändertagna och maken är kvar efter 37 år, så det kanske är okej.
Ger energi: Att vara i Grekland. Och att få vara med och förändra och se resultat.
Bästa resmål: Grekland utan tvekan.
Okänd sida: Lat ibland … de som inte känner mig kan tro att jag bara är en leveransmänniska.