Annons:

Premium

När SAS är i rekonstruktion storsatsar Norwegian i Sverige

Travel News var på plats när Norwegians vd Geir Karlsen presenterade sin masterplan för att växa i Sverige. Det norska flygbolaget gasar med ny poängklubb med Petter Stordalens Strawberry, fler plan, fler avgångar och nya linjer.  - Jag vill ogärna nämna SAS, men vi slår dem rejält när det kommer till punktlighet och regularitet. När de lämnar Star Alliance och går in i SkyTeam efter sommaren är det ett bra läge för oss att nå ännu fler affärsresenärer, säger Norwegians vd Geir Karlsen till Travel News.

”Självfallet har Lufthansa ringt oss och pratat. Det gör man när ens bästa kompis lämnar en. Nu vill de ha en ny bästa kompis i Norden”

Norwegians vd Geir Karlsen är i Sverige för att visa att det norska flygbolaget menar allvar med sin storsatsning. Igår åt han middag med Swedavias vd Jonas Abrahamsson och idag på förmiddagen träffade han infrastrukturministern Andreas Carlson. 

– Han har gjort massor för flyget sedan han började för två år sedan, säger Norwegians svenska press- och kommunikationschef Charlotte Holmbergh Jakobsson. Vi är ett litet gäng journalister som bjuds på kallrökt lax och potatis i konferensanläggningen 7A på Strandvägen. Utanför de vackra fönstren är det svensk högsommar med stekande sol och klarblå himmel. 

Norwegian var det första flygbolaget i världen som förstod att det var dags att trycka ner rekonstruktionknappen under pandemin. Alltså den segdragna process som SAS just nu är inne i och som har pått i minst 18 månader. 

– Vi hade inte tid att göra en Chapter 11 i USA så det fick bli en rekonstruktion på Irland. Det tog bara fem månader, förklarar Geir Karlsen.

Björn Kjos Norwegians grundare och Norwegians koncernchef Geir Karlsen.

Avgörande för att det gick bra var att den norska staten ställde upp en lånegaranti. Norwegian ansökte om detta även i Sverige, men fick nej. SAS ansökte om samma sak både i Norge och Sverige och fick ja på båda ställena. Garantin på fyra miljarder gav likviditet. 

– Vi bestämde att vi bara skulle ta flygplan som vi hade råd med. 

Det innebar en minskning av flottan från 156 plan till 50. Leasing-avtal förhandlades om. Månadskostnaden för ett flygplan av typen 737 Max gick från 320 000 dollar i månaden till 200 000. Idag kostar samma flygplan 400 000 dollar i månaden att leasa. Svindlande 127 miljarder i kostnader försvann i denna process. Hälften drabbade Airbus och Boeing, resten av notan tog leasingbolagen som hyrde ut flygplan till Norwegian.  

– I de nya avtalen skrev vi in att vi bara skulle betala när planen flög. Om de bara stod på marken betalade vill noll. 

Norwegian flyg

Enligt Geir Karlsen så kommer norska skattebetalare att gå plus på det faktum att man lånat ut pengar till Norwegian. Efter rekonstruktionen 2020 har Norwegian varit lönsamt och förra året blev det bästa året någonsin. Även i år tycks Geir Karlsen övertygad om ett gott resultat, även om han inte preciserar några siffror. 

Grus i maskineriet är förstås att världens två stora flygplanstillverkare Airbus och Boeing har rejäla leveransproblem. Men det drabbar flygbranschen jämnt och gör att alla har brist på kapacitet vilket driver upp biljettpriserna. Det sägs att Ryanair lade ner sin satsning på inrikestrafik i Sverige på grund av brist på flygplan. 

Nyligen köpte Norwegian det lilla flygbolaget Widerøe, Norges motsvarighet till BRA.

– De flyger bara inrikes i Norge med små plan. Fram till 2013 ägdes de av SAS och före vårt köp slutade många resor med Widerøe med att passagerarna gick ombord på SAS-plan. Så är det inte längre, där har vi ökat med 40 procent. Indirekt var deras kunder med i Eurobonus, säger Geir Karlsen. 

Självfallet innehåller en dragning med en modern flygbolagdirektör ett parti om hållbarhet. Norwegians mål är att minska sina utsläpp med 45 procent till 2030. Det ska ske genom tre åtgärder. 1. Effektivare motorer, 2. Smartare flygningar och 3. SAF, alltså hållbart flygbränsle. 

Och det är på den sista punkten som problemen finns. Inte nog med att SAF kostar 4-5 gånger mer än vanligt flygbränsle. Tillgången är minimal. Det finns bara 300 000 ton SAF i  hela Europa just nu och bara Norwegian behöver 150 000 ton för att nå sina mål. 

Norwegian samarbetar med en aktör som ska bygga en fabrik i Nordnorge som ska förvandla vätgas till SAF. Men om inte staten går in med stöd eller subventioner blir målen svåra att nå. I detta parti nämns även flygskatten som drar in miljarder till statskassan i våra nordiska länder, men som inte bidrar till den gröna omställningen. På mötet med infrastrukturminister Carlson aviserades en halvering av skatten till hösten. 

Petter Stordalen i Oslo när företaget bytte namn till Strawberry.

Betydligt mer positiv är Geir Karlsen när han pratar om den nya poängalliansen med Petter Stordalens hotellbolag Strawberry. När klubben lanseras september kommer den att ha runt 10 miljoner medlemmar. Då ska även en liten bank vara med på tåget: Avida som har Tine Wollebekk som vd. Hon var tidigare vd för Norwegians egen bank som såldes till Nordax för 14 miljarder för några år sedan. Geir Karlsen förhandlar även med en stor dagligvaruhandelkedja i Sverige, men vill inte säga vilken mer än att det inte är Coop. I Norge förhandlar man med Reitan som är stora inom dagligvaruhandel i Norge. I Sverige äger Reitan Pressbyrån och 7-Eleven. Det är lite oklart om de ska vara med i alliansen. 

– Det handlar om att bygga riktig lojalitet. 1-2 procent av biljettpriset kommer att gå in i alliansen. 

SAS Eurobonus är en religion som sysselsätter många män. De kan inte tänka på annat än hur de ska bli diamantmedlemmar. Är det ert mål att konkurrera med dem? 

– Ja, svarar Geir Karlsen på direkt fråga från Travel News.

Men några planer på att öppna lounger har inte Norwegian. Inte heller att börja flyga longhaul. En viktig förklaring till det senare är att Boeing har fortsatta problem med motorerna på sina Dreamliners. I perioder före pandemin när Norwegian flög till USA och Asien hände det ofta att bara hälften av planen var i luften, resten stod på marken med krånglande motorer. 

Att punktlighet är avgörande när det gäller att nå affärsresenärer betonar Geir Karlsen fler gånger under intervjun. 

– Vi är topp tre-fyra när det kommer till punktlighet i Europa, vi ligger på 80-85 procents punktlighet, SAS är på 70-75 procent. När det kommer till regelbundenhet är vi på 99,6 procent. Vår plan går alltså som de ska. Det är avgörande när man ska nå affärsresenärer, säger Geir Karlsen. 

Och självfallet är punktlighet ett sätt att hålla nere kostnader. Varje minut som ett plan är försenat innebär kostnader för Norwegian på knappt tusen euro. 

Patrick Roux, SkyTeam VD och Anko van der Werff, SAS VD och koncernchef.

Efter sommaren bryter SAS sina band med StarAlliance och går över till Air France-KLM:s allians Skyteam. 

– Självfallet har Lufthansa ringt oss och pratat. Det gör man när ens bästa kompis lämnar en. Nu vill de ha en ny bästa kompis i Norden, säger Geir Karlsen. 

Exakt hur ett samarbete mellan Norwegian och Lufthansa kommer att se ut i framtiden preciserar inte Norwegian på dagens pressträff, men att det kommer är självklart. 

Vidare finns det inga planer i nuläget på att köpa BRA-flyg i Sverige, man ska först få ihop allt med Wideroe. Istället återkommer Geir Karlsen till största konkurrenten.

– Vi gillar att tävla med dem, vi har redan tagit stora marknadsandelar av SAS. När de går in i Skyteam finns det ett gyllene läge att för oss att skapa värde för de kunder som inte vill följa med. Idag har vi 40 flygplan i Sverige, om några år är planen att ha 50-60. Det faktum att Ryanair inte längre flyger inrikes i Sverige gör att det finns mer utrymme för oss, speciellt på Arlanda, avrundar Geir Karlsen.