Annons:

Möt mannen bakom den nya researrangören: Battle Tours

En ny researrangör med unik inriktning har sett dagens ljus. Den heter Battle Tours. Affärsidén är att sälja gruppresor till krigshistoriska platser och destinationer. Den primära målgruppen utgörs av män som gillar ämnena militärt och krigshistoria - en del kallar dem för möpar. Travel News bokade in ett möte med bolagets vd Ronnie Holmgren för att få veta mer. Text och porträttfoto: Viggo Cavling

Intresset för krigshistoria har inte blivit mindre av kriget i Ukraina – utan tvärtom ökat. Det gör att Ronnie Holmgren ser goda affärsmöjligheter för gruppresor till kända krigsskådeplatser. Han har ett förflutet på stiftelsen Svenskt Militärhistoriskt Bibliotek där han bland annat var ansvarig för att bygga upp deras rese- och evenemangsverksamhet. SMB bedrev annars primärt bokutgivning och sålde även nyproducerad utrustning. När lönsamheten på framför allt bokförsäljningen började vika, avvecklades all försäljning till början av fjolåret.
– Då bestämde jag mig nästan direkt för att starta upp en egen reseverksamhet. Jag vill helt enkelt fortsätta erbjuda spännande och lärorika gruppresor för oss likasinnade som är intresserade av ämnet. Du tar ju in dessa viktiga händelser på ett helt annat sätt när du står där på ett gammalt slagfält, i en borgruin eller ombord på ett örlogsfartyg.

Foto: Viggo Cavling
Möt mannen bakom den nya researrangören: Battle Tours vd Ronnie Holmgren.

Förra året startade Ronnie igång sin verksamhet och hann arrangera en resa men i år planerar han att genomföra åtta till tio resor. Bland annat till Balkan och Tyskland.
Andra världskriget är krigshistoriens ideologiska epicentrum och i Europa uppmärksammas varje år stora slag och viktiga segrar.

Sverige har som bekant haft fred i över 200 år men trots det finns ett stort intresse för ämnet ute i många stugor runt om i landet. Det är här Battle Tours hittar sin primära målgrupp.

Majoriteten är förstås män, men till vårens resa till Normandie via Storbritannien väntas en tredjedel vara kvinnor.

– Det är en helt unik resa som vi nu är först med att erbjuda. Jag gillar att ta fram nya koncept och resmål eftersom det skapar unika upplevelser för resenären och det behövs. Vi börjar med att flyga till London. Sen åker vi till Portsmouth och besöker flera fartyg och deras D-day museum med en brittisk militärhistoriker som är en sann expertguide. Därefter åker vi båt över kanalen, samma resa som soldaterna gjorde, och besöker de kända landstigningsstränderna i Normandie, förklarar Ronnie Holmgren.

Resan kommer att kosta 23 000 kronor plus flygbiljetten.

– Men då ingår även en unik militär replik på en Normandie-klocka, exakt samma klocka som de brittiska befälen hade på sig under striden. Bara den är värd drygt 4 000 kronor och sådana USP:ar kan erbjudas tack vare kontakterna från SMB. Något du inte kan köpa ute i handeln, lovar Ronnie Holmgren.  

Battle Tours lägger inte krona på annonser utan marknadsföring sker främst genom ett mycket effektivt samarbetsnätverk av kontakter som driver olika kanaler på sociala media – just på temat krigshistoria och militärt. Dessutom samarbetar han med den digitala tidningen Pennan & Svärdet som tidigare gavs ut av Svenskt Militärhistoriskt Bibliotek men som nu återkommit i ny regi av gamla kollegor till Ronnie. Han har även en Youtube-kanal där filmer läggs upp om militärhistoriska platser, militära fordon och annat som intresserar målgruppen.

Det kommer även att arrangeras resor till Cypern, där Sverige länge hade en stor FN-postering, och till England i samband med Tankfest – ett stort evenemang med uppvisning av stridsvagnar från världens alla hörn.

– De resorna brukar inte vara lika populära bland kvinnor. Normalt är det bara 1-2 kvinnor på en grupp om 40 män men det beror mestadels på vilket tema en sån här resa har.

Resan till Normandie kommer att ta sex dagar men det vanligaste formatet inom Europa är en långhelg på fyra dagar.

– Det beror givetvis på vart man åker men många kan inte vara borta för länge på en sån här resa. Många av våra resenärer är äldre och pensionärer men vi har även många som fortfarande jobbar. Sen har många också familj med barn eller barnbarn och för att man ska få ihop alla åtaganden tilltalar det väldigt många att resa över en långhelg till exempel.

Framöver ser Ronnie en fortsatt stor utveckling och möjlighet att erbjuda ännu fler unika resmål, delvis tack vare flera goda samarbeten och uppdragsproduktioner.
– Jag är väldigt tacksam för det förtroendet och att många tycker det är viktigt med att man fortsatt ska kunna erbjuda möjligheten att uppleva krigshistoria på plats. Det är viktigt eftersom det är ett så viktigt ämne.

Comments

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Våra regler är enkla:Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

0 kommentarer Öppna
Tour Pacific söker passionerade resespecialister!
Sista ansökningsdag:
3 mars 2025
Business Area Manager – Solresor
Sista ansökningsdag:
24 februari 2025