AV DE CHEFER SOM DELTOG i omröstningen lade 7 av 10 sin röst på Fritidsresegruppens superproffsiga informationsdirektör.Ingen som satt klistrad vid tv:n under de dramatiska dygnen efter tsunami-
katastrofen kan ha glömt henne.När ud och Laila Freivalds visade stor oförmåga att förstå allvaret i situationen agerade charterbolagen desto snabbare.
Denna handlingskraft – parat med stor empati – förmedlades av Lottie Knutson, rakt in tv-kamerorna.
När Fritidsresor mitt i natten – knappt ett dygn efter att flodvågen slagit in över södra Asiens kuster – gick ut med sin första pressrelease om att bolaget saknade 800 resenärer var detta det värsta budskap Lottie Knutson tvingats skicka ut någonsin.
– Men om du vill vara trovärdig får du inte backa när det blåser snålt. Det har varit vår grundprincip i flera år. Hur hemskt budskapet än var, så gick det ju inte att mörka.
Det var början på några veckor där Fritidsresor blev en viktig källa för information. I stället för att huka och bara vänta ledde Lottie Knutson bolagets proaktiva informationsarbete.
Hon blev, som representant för sitt företag och sin bransch, symbolen för den del av Sverige som visade empati, professionalitet och handlingskraft. Till skillnad från utrikesministern, regeringen och tillhörande myndigheter. Men den mediahype som uppstod runt henne har hon inte förmått analysera än.
– Jag har inte distans till det än. Givetvis blir en sådan polarisering överdriven. Jag vet också att medierna bygger upp och raserar med samma friska mod. När jag förstod vart det barkade hän var det viktiga för mig att tala om min yrkesroll och branschen – absolut inte om mig som privatperson. Jag gjorde bara mitt jobb, det går inte att jämföra med andra inom företaget som gjorde heroiska insatser.
Förra året utsågs Lottie Knutson till Årets Branschkvinna. Den utmärkelsen betydde mycket för henne, eftersom den dåvarande brittiske vd:n inte delade den skandinaviska synen på vikten av informationsarbete.
Inför Årets chef har hon något kluvna känslor. Hon är stolt och glad, men hade hon haft makt att bestämma hade utmärkelsen gått till koncernchefen Johan Lundgren.
– Om inte Fritidsresor agerat så kraftfullt som vi gjorde hade inte jag kunnat göra mitt jobb. Johan hade stor betydelse för händelseförloppet. Du klarar inte en sådan här kris utan en bra ledare. Han fattade snabba och kloka beslut, ställde höga krav på personalen, men litade också på deras kompetens. Han är faktiskt den bästa chef jag jobbat under, och jag har ju haft ett antal.
När den nordiska koncernledningen hade sina tre dagliga telefonmöten under de kritiska dagarna var kommunikation alltid en av de fyra punkterna på den fasta agendan.
– Det visar att kommunikationsarbetet värderas och att det är viktigt att vi själva sätter bilden av vår verksamhet. Annars sätter någon utomstående den och då har du ingen kontroll.
Informationsavdelningen ansvarade även för informationen till anhöriga via Fritidsresors webbsajt. Den uppdaterades dygnet runt.
– Vi noterade också att andra reseföretag snodde friskt från den. Men det får vi väl se som ett bevis på att vi gjorde ett bra jobb, säger Lottie Knutson med ett illmarigt leende.
Nu, 1,5 månader senare, har det mesta av verksamheten normaliserats inom Fritidsresor. Men fort-farande händer det att okända människor kommer fram och tackar Lottie Knutson när hon är på McDonald’s med de tre barnen eller storhandlar på Ica Maxi. Ett annat erkännande för Fritidsresor är den egna Sifo-undersökningen som visar att förtroendet för arrangören ökat kraftigt bland konsumenterna efter tsunamikatastrofen. Frågan huruvida Fritidsresor tycker att de fått någon uppskattning från ud och regeringen glider hon dock undan.
Ett informationsproffs som fru Knutson vet när det är bäst att tiga.