”Vi är inte rädda att för att utmana och testa, för oss, nya kanaler”
Grattis Annika Engstam, Brand Manager på Ving, du är Sveriges bästa marknadschef, hur känns det?
Tusen tack. Det känns helt fantastiskt, så kul!
Varför vann du?
Därför att vi, trots alla olika utmaningar vi kämpat mot de senaste åren, stått stadigt, kavlat upp ärmarna och fortsatt leverera för att våra gäster ska få de bästa veckorna på året.
Ving är störst på er marknad så du SKA vinna eller?
Ja, vi – hela marknadsteamet, är så välförtjänta detta pris.
Hur behåller man en nummer position i marknadsföringen?
Man får aldrig luta sig tillbaka, utan hela tiden blicka framåt, vara steget före, nyfiken och lyhörd.
Ni går mycket i traditionella medier, tv och print dagspress. Berätta om era medieval?
Det stämmer, men vår mediamix är betydligt bredare än så. I tillägg till SoMe och alla andra digitala kanaler, har man sett och hört oss både via poddar, i radio, native och utomhus under vår senaste kampanj.
Vi är inte rädda att för att utmana och testa, för oss, nya kanaler.
Du har varit 35 år på Ving, bra läge att få nytt jobb nu eller?
Haha, ja kanske det? Tiden går fort när man trivs och har kul.
Berätta lite om din bakgrund?
Jag gick Vingskolan på Mallorca i slutet av 80-talet och fastnade redan då både för resebranschen och företaget. Jobbade sen några år i Vings butik på Götgatan och läste parallellt reklam och marknadsföring på Berghs.
Fick ett vikariat på Vings dåvarande reklamavdelning 1991, och har blivit kvar där. Även om varken avdelningen eller arbetet är det samma nu som då. Idag är vi en nordisk marknadsavdelning och de femtioelva katalogerna vi producerade under 90-talet är ett minne blott.
Hur ofta är du inne på Instagram på arbetstid?
Någon om dagen, måste ju kolla våra konton…och det blir kanske några andra också.
Mer tid på Linkedin?
Ja, helt klart, där är jag alldeles för sällan. Måste bättra mig.
Vad skulle få dig att byta bransch?
Hmm, ett riktigt, riktigt lockande erbjudande antar jag.
Reseindustrins största utmaning?
Just nu är det, precis som för de flesta andra branscher, inflationen och elpriserna som är de stora utmaningarna för oss. Vi vet att reslusten finns och är stor, många har inte rest sen innan pandemin, men osäkerheten om hur mycket man kommer ha kvar i plånboken är också stor och det gör att man kanske avvaktar med att boka sin resa.
Namn: Annika Engstam
Titel: Brand Manager
Familj: Gift med Håkan, 3 vuxna barn Kalle, Anna och Lisa
Bor: Nacka
Senaste resa: Malaga
Favoritnyckeltal: Brand Index
Favorithotell: Hotel Costes i Paris och Villa Copenhagen i Köpenhamn. Och vårt nya Sunprime Pollensa på Mallorca, bodde i somras och dit återvänder jag också mer än gärna.
Favoritfärjebolag: SLs pendelbåtar, bor i Nacka och kan ta båten till stan.
Favoritkryssningsbolag: Har inte så många att jämföra med, har bara kryssat med RCCL, men det var en trevlig resa.
Favoritreseapp: Ving och SLs reseplanerare
Flygbolag som jag åker helst med: SunClass Airlines
Favoritdestination: Mallorca och New York
Min drömresa: Har aldrig varit på Maldiverna, dit skulle jag gärna åka.
Detta vet vi inte om dig: Har gått ett antal sekretariatutbildningar och suttit i ”seket” under ett otal handbollsmatcher.