När du googlar Markus Alderbäck rasslar det fram 59 träffar:
Träff 1: Stureplan.se: En vimmelbild där Alderbäck klättrat upp på Martin ”E-type” Erikssons rygg
Träff 2-4: Communitierna Luftgrop och LinkedIn
Träff 5: MrOranges hemsida
Träff 6: Hyrfilmssajten lovefilm.se
Träff 6: E-types hemsida
Ger detta en glimt av den riktige Markus Alderbäck? En musik- och filmälskande, social och ständigt uppkopplad it-entreprenör?
Svaret blir tveklöst ja. Möten avlöser varandra på dagtid i Sverige, kundproblem och nya idéer löses på kvällar, en kraschad hårddisk med en terrabyte (!) nedladdad musik ska räddas av en anlitad konsult, flyget ska passas varje helg till fästmön som är doktor i molekylär biologi i Cambridge. Samtidigt har han järnkoll på sin e-post under dygnets alla vakna timmar. Enligt Mattias Sesemann, vd på Travelpartner och en av MrOranges största kunder, är bästa sättet att nå ”Mackan” att maila klockan 01 på natten. Då får man svar direkt.
– Just nu jobbar jag galet mycket, 16 timmar om dagen, och jag är lite manisk på att ha koll på mailen. Jag ser genast när de kommer in i telefonen, om det är något akut som måste åtgärdas direkt eller om det kan vänta till kvällen, förklarar Markus Alderbäck och snurrar lite i den vita skinnfåtöljen från Ikea på det trendriktiga kontoret i Gamla stan.
Flytten från källarskrubben på Östermalm gick för ett år sedan. Den hade blivit för trång och i takt med att MrOrange fått allt större kunder och partners, som Resia, Travelport och holländska ER Travel, behövde den yttre imagen en uppfräschning.
– Det blev för pinsamt att ta ned dem i vår bunker, konstaterar han.
De röda designertillverkade konferensborden är ett arv ändå från MrJet-tiden. Samtidigt som Markus Alderbäck startade MrOrange 2001 flyttade det nedmonterade Spray/MrJet från de flådiga lokalerna på Sibyllegatan. Han hittade borden i en container och tog med sig dem som användbara och snygga minnen.
Ett annat spår från MrJet-åren är förstås MrOranges logotype som bär stora likheter med MrJet-gubben. Men medan MrJet och Spray omsvärmades av riskkapital och stor mediauppmärksamhet så är MrOrange mycket anonymare. Delvis på grund av det är ett renodlat teknikbolag, men också för att Markus Alderbäck och de övriga delägarna medvetet hållit externa investerare och riskkapitalister borta.
– Jag har alltid tidigare tyckt om att vara i rampljuset, men man fick ju sig en liten smäll efter it-kraschen. Så när jag startade MrOrange ville jag inte ha utomstående finansiärer med, vi i gänget ville göra allt på riktigt, växa organiskt utan för stora risker. Det var skönt att vara lite bakgrunden.
Travelstarts Stephan Ekberg, som startade MrJet med Markus Alderbäck, beskriver honom som ”egensinnig, ett yrväder och med en osviklig förmåga att hitta och rekrytera talang och låta dessa kreativa människor jobba i fred”. Hans kunskap och personlighet gör att alla i resebranschens onlinekretsar vet vem ”Mackan” och MrOrange är, men för dem som fortfarande mest rör sig i offlinevärlden kommer en snabb resumé: MrOrange är utvecklare och leverantör av bokningsmotorer och system med tillhörande tjänster som gör det möjligt för resebyråer att utan stora egna teknikinvesteringar erbjuda kunden att boka flyg, hotell, resepaket, hyrbilar och lågprisflyg. Minst lika viktigt är tjänster för att resebyrån ska kunna administrera och automatisera flödet bakom. Runt 100 resebyråer använder MrOranges bokningsmotor, som direktkund eller återförsäljare. Flera av dem, som Travelpartner, har dessutom flera varumärken och/eller finns i flera länder. Totalt finns systemet bakom 200 olika sajter.
– Det hade vi aldrig trott när vi startade, jag räknade nog med att det skulle finnas max 10 onlineaktörer i Sverige. Men marknaden har förändrats jämfört med 2001. Då var det
dyrt och krångligt att få systemen att fungera, men relativt enkelt att få försäljning för det fanns inte så många konkurrenter. Nu är det billigt att köpa system, men jäkligt svårt att lyckas som en ny spelare. Antingen måste du vara en etablerad aktör med känt varumärke eller ha sjukt mycket pengar för att få igång försäljningen – och du måste erbjuda något unikt.
MrOranges affärsmodell bygger på transaktionsavgifter från resebyråkundens onlinebokningar. Resebyråns framgång blir även MrOranges och det avgör vilka nya kunder företaget prioriterar; inte för små, inte för stora. Har de ingen erfarenhet av onlineförsäljning måste det kompenseras av varumärket.
– Därför var det extremt roligt att få in Resia som kund, eftersom många traditionella resebyråer haft svårt att ta steget online på grund av internt motstånd. När de vågar blir det spännande.
Vad Markus Alderbäck inte vet om komplexiteten att boka på nätet, gränssnitt, API-lösningar, och GDS:ernas murkiga databaser är knappast värt att veta. Men han kan inte programmera.
– Min styrka är att jag är duktig på att tänka mig in hur kunden upplever en sajt. När teknikerna stirrat sig blinda på ett problem kan jag vrida på det och föreslå ”kan vi inte göra så här i stället”. Vad den förmågan kallas vet jag inte, men Stephan Ekbergh på Travelstart funkar på samma sätt. Att ha bra kommunikation med utvecklarna är A och O.
Fascinationen för teknik bär ”Mackan” med sig från barndomen ute i Bromma, där han skruvade ihop telefoner och fick sin första dator av sin pappa i slutet på 70-talet. Under några vilda år i början på 90-talet kombinerade han vardagen på pensionärsreseföretaget Presentresor med rockspelningar ihop med skolkompisen tilllika eurodiscostjärnan Martin ”E-type” Erikssons band. Han beskriver sin keyboardist som ”en galen man, som ansvarade för bomberna, hotellbokningarna och var bartender nr 1”. Markus Alderbäck skrattar sitt karaktäristiska, avväpnande skratt.
– Det var faktiskt jag som kom på idén med fyrverkerier, då var det bara sånt som tunga hårdrocksband använde, inte eurodiscoartister.
Anekdoterna är oändliga från den rockkarriären. Hur han fick en platinaskiva av skivbolagsdirektören Ola Håkansson för att han lyckades släpa Martin till studion för att avsluta E-types debutplatta, hur han genom sina resebranschkontakter fixade en Islandsresa med Icelandair för att spela in E-types första video och hela rubbet inklusive filminspelningen gick på endast 25 000 spänn.
Numera blir det bara enstaka inhopp i rockvärlden, senast bakom E-type i ”Babben &Co”, eftersom all tid går åt till MrOrange. Nya ännu hemliga kunder är på väg in, nya tjänster ska utvecklas. Största hotet är dock inte konkurrerande teknikbolag, eftersom få arbetar enligt MrOranges affärsmodell, utan att befintliga kunder når en punkt där de tycker att det är bättre och billigare att utveckla en egen bokningsmotor. Det var vad som hände 2003 när Travelstart, som även var MrOranges första kund, tog beslutet att utveckla själva. Det blev en väckarklocka för Alderbäck.
– Då hade vi bara GDS-kopplingar mot Worldspan, medan Travelstart vill ha Amadeus. Därför har vi jobbat hårt och har i dag kopplingar mot alla GDS:er utom Sabre. Vi har också utvecklat vår webbservice, där vi har samlat allt vi byggt men utan gränssnitt. Där kan kunder hämta data, exempelvis flyg och backofficefuktioer, men bygger ihop med sina egna system. Det är så vi jobbar med holländska ER Travel, Hollands största resebyrå. Det är ett sätt att få nya och behålla gamla stora kunder.
Hur han får tiden att räcka till att kläcka nya idéer utanför MrOranges ramar är svårt att förstå, men uppenbarligen går det. Ett av de senaste projeken är badoo.se, där han och gamle kompisen Johan Ihrfelt (grundare till Spray) säljer badrum på nätet. Lyxiga inredningar parallellimporteras från Tyskland och säljs till lägre priser än traditionella återförsäljare.
– Inget kunde väl mer komplicerat än bokningssystem för resor, men det var mycket krångligare än vi trodde med badrum, olika rörstorlekar, vägghängda tvättfat och tusen andra detaljer. Men det är det här jag brinner för, att dra i gång nya saker. Det är kul när det är kaotiskt och du rider ut stormen och ser att det fungerar.