Annons:

Premium

Krisen har kostat ”massivt med pengar”

För några veckor sedan gjorde Travel News en stor intervju med BRA:s ägare Per G. Braathen. VI har tidigare publicerat två delar av intervjun. Här är den tredje delen om flygbolaget BRA:s framtid.

Del 1: Så ska Ticket överleva.

Del 2: Så ska Scandic behålla sina första plats i Norden.

Per G. Braathen är en av reseindustrins mäktigaste personer i Norden. Han är ägare av BRA flyg, resebyrån Ticket, researrangören Escape, en djurpark i Norge som under 2020 hade mer än 900 000 besökare och styrelseordförande i Scandic. 

Bland annat.

Hos Alla bolag får han 18 träffar, de flesta är kopplade till BRA. 

Hans affärsverksamhet kan trattas ner i två ben: flyg och övrig turism. 

När Travel News gjorde en genomgång av hans verksamhet 2017 hittade vi 46 helägda bolag varav 5 på Malta. Per G Braathen är majoritetsägare och har delat ut resten av ägandet till sina tre barn: Eline, Ida och Peer. 

Före corona beräknades värdet av hans verksamhet till minst 2,7 miljarder NOK enligt den norska affärstidningen Kapitals senaste lista.  

– Jag har kanske den sämsta företagsportföljen av alla just nu. Jag har aldrig rest så mycket som nu eftersom jag har aldrig haft så många problem som nu. Då kan man inte sitta på teams. När man ska diskutera så allvarliga problem måste man ses. Detta innebär att jag tror att resemarknaden kommer tillbaka. 

Per G. Braathen vill egentligen inte ge någon regelrätt intervju till Travel News, men han vill ända träffas och samtala om läget i reseindustrin och sina bolag. Jag inbillar mig att Per G. Braathen helst vill göra som Scandics huvudägare Dan Sten Olsson och ha en intervjudag om året. Men i dessa tider är principer inte mycket att hålla i hand när hela världen omvandlas.

Bakgrunden till detta samtal är att Travel News utsända i SVT:s program Ekonomibyrån fick i uppdrag att rangordna ett gäng flygbolags förutsättningar att överleva corona och satte BRA flyg längst ner. 

Nedan text är ett resultat av ett två timmar långt samtal som Per G. Braathen fått läsa igenom och godkänna.

Vi pratar om BRA flyg. Bolaget som är synonymt med det svenska inrikesflygets kräftgång. De senaste tio åren har flygandet inom Sverige inte visat någon tillväxt och sedan 2017 har marknaden minskat stadigt år för år. 

BRA förstod redan före corona vart vinden blåste och genomförde förra hösten en stor omdaning av bolaget. Man skiftade ut alla sina jetplan mot ATR-maskiner. En stor del av personalen blev uppsagd och vd Christian Clemens ersattes med Geir Stormorken som har jobbat nära Per i mer än 30 år.

ATR-planen har fördelar i att de tillhör kategorin europas bränslesnålaste regionalflygplan och följaktligen släpper ut mindre CO2. En annan fördel är flygplanets storlek som är optimal för ett svenskt inrikes nätverk med efterfrågan på många mindre destinationer och frekventa avgångar. Nackdelen är att flygtiden blir något längre än en resa med jetflygplan samt att komforten kan upplevas sämre i de små kabinerna jämfört med att flyga ett stort flygplan. Att boarda att flygplan med bara en dörr kan ta längre tid än ett plan med två ingångar beroende på hur många passagerare som skall på och av flygplanet.

 Men Per G. Braathen är mycket nöjd med skiftet. 

– Vi har tolv ATR med en ålder från 4 år ner till sex månader. Flygplanen är inte ett problem, snarare en möjlighet. Det är att få tag på passagerarna som är problemet och det har alltid varit samma problem.

Vi återkommer till dessa. 

Vid behov kan BRA även ta in jetplan som genom wet lease. Men Per G. Braathen betonar att BRA i nuläget inte har några kostnader för detta.  

När corona kom i början på mars ställde BRA flyg samtliga flygplan marken och strax därefter i början på april försattes bolaget i rekonstruktion. Under hösten var målsättningen att när rekonstruktionen gick igenom att planen skulle upp i luften igen, men det har inte hänt. 

Per G. Braathen har en vettig förklaring.

– Varför ska vi flyga när det inte finns några passagerare. För vem ska vi visa upp oss? Det är bara branschen som tittar. På Gotland har redan Pigge och hans gäng gett upp och kastat in handduken. Samma sak med Leap Air de har också dragit i handbromsen. Att starta när marken är obefintlig är inte smart, även om det ger en erfarenhet. Vårt mål har varit och är att komma igenom krisen och noga välja tidpunkt när marknaden är redo för vår återstart av reguljärtrafiken.

Under corona har BRA flyg hunnit med att genomgå en rekonstruktion. Enligt Per G. Braathen har detta kostat honom “massivt med pengar”, men har nu lett fram till att bolaget har väsentligt lägre kostnader. 

– Vi kan nu konkurrera med alla operatörer och på alla marknader. Vi ska växa med den marknad som är, eller flyga under vårt eget varumärke eller som leverantör till andra.

Det innebär både linjetrafik inrikes i Sverige, charter, wet lease eller att hyra ut flygplan till till exempel Finnair och flyga från Helsingfors eller göra samma sak i Norge eller ja Tyskland. Per G. Braathen tror inte på en tillväxt inom svensk inrikesflygtrafik även om han ser BRA som en del av svensk infrastruktur.

– Vi har överlevt i tjugo år på en marknad som haft noll tillväxt. Vi behöver inte växa till himlen.

Per G. Braathen är inte avundsjuk på SAS som fått miljardstöd av danska och svenska staten. 

– Vi har fått samma hjälp som alla andra under corona. Hade vi haft staten som aktieägare hade det troligen varit annorlunda, men vi har inte staten som ägare.

Efter detta samtal skickade Riksgälden ut ett pressmeddelande och berättade att BRA beviljats en kreditgaranti för ett lån om 200 miljoner kronor. Beslutet var ett av förra årets allra sista och i år går det inte att söka samma lån.

Någon akut likviditetsbrist verkar inte BRA eller Per G. Braathen inte ha. 

Men att börja flyga innan efterfrågan är igång finns inte. Men när efterfrågan kommer igång på allvar lovar Per G. Braathen att vara snabbt ur startblocken. 

– Alla vill komma tillbaka. Vi kan vara uppe i luften snabbt. Det är många människor som är tillgängliga och de kommer att räcka till de närmaste åren. Det gäller både plan och piloter.

Redan nu flyger BRA charter när det kommer förfrågningar. Nyligen från Oslo till Lissabon med en privat grupp. Man har 12 flygplan på marken som i princip kan starta när som helst.

Exakt vilka linjer BRA vill flyga på vill Per G. Braathen inte precisera, men säger att det är ungefär samma som tidigare. 

För närvarande är flottan parkerad på Ängelholms flygplats.  

Själv flyger Per G. Braathen mer än någonsin tidigare i sitt liv. 

– Att flyga från Mallorca till London tar numera mellan 7 och 15 timmar. Covid är på väg att gå från en hälsokris till en mobilitetskris. Hälsokrisen kommer att vara ett tag till, men sen kommer den andra krisen.

  Anledningen till att Per G. Braathen är övertygad att BRA flyg kommer att överleva är att bolaget numera har en mycket låg kostnadsmassa och en stor flexibilitet i vilka typer av flygningar man kan utföra (charter/reguljär/wetlease, Sverige/Norden/Europa etc.)

– Vi kan nå breakeven även med färre passagerare. 

Men när det vänder är skrivet i stjärnorna. 

– Just nu är kundernas bokningarna obefintliga på marknaden. Det går inte att göra några prognoser eftersom alla bokar extremt sent. Så var det redan före krisen när det kom till inrikesflyget. Detta gör återstarten av flyget extrem svårt. Och för att få upp volym i flygandet igen så måste du ha både frekvens och en attraktiv tidtabell. 

 Norwegians framtid vill Per G. Braathens Inte kommentera, men han tycker att de har gjort smarta saker för att överleva. Några planer på att samarbeta med sin bror Erik som håller på att starta flygbolaget Flyr i Norge har han inte heller. 

– Sannolikheten för att Norwegian ska överleva kan jag inte bedöma, men det är större chans nu än i somras. Men risken är att Norge får fyra operatörer inrikes och det tror jag är två för många. Där kan man göra samma lista som du gjorde i svensk tv. 

Per G. Braathen är inte oroad över att Wizz Air ska göra inbrytning på svenska inrikesmarknaden.

– Om de kommer så kommer de. Men jag kan garantera att de inte kommer att flyga till exempelvis Halmstad, Kristianstad eller Kalmar. Vi har vår nisch på marknaden och på dessa orterna kommer inte stora flygplan att fungera eftersom frekvens är det viktigaste, om det är jet eller turbopropflygplan. 

Någon prognos för vad som händer med Bromma flygplats vill Per G. Braathen inte ge vid detta tillfälle. 

– Jag har många tankar om detta, men det är inte mitt beslut så jag säger inget om det. 

Det finns en plan för vad som händer om Bromma läggs ner, men vad den är vill Per G. Braathen inte berätta. 

– Nu pratar jag som en politiker, ingen vet när det kommer ett beslut i frågan om Bromma.

Efter intervjun har Per G Braathen meddelat att BRA ska flytta sin verksamhet till Arlanda, men efter missnöje med slot-tiderna väljer man nu att fortsätta flyga från Bromma. Återstarten blir den 12 maj.

Läs mer om den här.