Annons:

Premium

”Jag rekommenderar ingen att äga ett flygbolag”

Per G Braathen äger och leder ett imperium i reseindustrin. Bland annat flygbolaget BRA och resebyrån Ticket. Han började förstås som reseledare. Han är sladdbarnet och arvingen som bevisade att tredje generationen kan vara den bästa. Här följer ett första utdrag ur Viggo Cavlings intervju från senaste numret av Travel News.

På Travel News finns det ingen gräns för hur mycket vi kan skriva om flygplan.

− Jag är ganska trött på flygplan.

Ändå äger du ett flygbolag.

− Jag rekommenderar ingen att äga ett flygbolag. Det är så många parameter som du inte kan styra över. Inhemsk ekonomi, internationell ekonomi, valutasvängningar, dollareffekt, flygbränsle, politiska intresse… Allt detta drar ner lönsamheten. Alla i flygbranschen tjänar pengar utom den djävulen som äger flygbolaget. Man har gjort en utvärdering av flygbranschen från start till 2008 och det visade sig att man har tjänat noll pengar. Det finns några undantag. Easyjet som drivs av Johan Lundgren går bra, men det väger inte upp alla som går i konkurs.

Berätta om ditt flygbolag BRA.

− Vi har 29 flygplan som snurrar runt i Sverige. De flyger mellan 35 och 85 minuter. Det är många saker som är utmanande; väder, teknik… nyligen gick två motorer sönder och måste in på service. Det kostar 300 000 dollar att fixa. Per motor. Ett flygplan. En dag. 600 000 dollar. Det är många kostnader man inte tänker på.

Varför äger du då detta bolag?

− Det var bara en tillfällighet. Min familj höll på att förlora allt i fajten mot SAS. Min farfar startade från scratch. Han ville vara ett privat alternativ till SAS. Varje gång han lyckades skapa en framgångsrik linje kom regeringen och tog licensen och gav den till SAS. Min far lyckades få fram ett fredsavtal med staten. Vi fick behålla vissa linjer. Efter detta hittade Norge olja. Linjen till Stavanger var en skitlinje. Den fick Braathen. När oljan kom blev detta världens mest lönsamma flyglinje.

Det hela slutade med att SAS köpte upp Braathen for 17 år sedan. Det skandinaviska flygbolaget köpte allt utom Malmö Aviation som SAS inte fick köpa av konkurrensskäl. För att köpet skulle gå igenom blev Per G Braathen tvungen att ta över driften och ägandet av bolaget. Idag har han köpt upp alla aktörer som flyger på Bromma och skapat BRA.

Hur går det?

− För jävligt. Marknaden för inrikesflyg faller som en sten. Vi omsätter 2,4 miljarder. Swedavia vill öka våra avgifter med 58 miljoner från 2017 till 2019. Varför? De investerar i en marknad som ska växa. Å ena sidan säger staten att marknaden ska växa, å andra sidan säger staten att flygandet ska ner och inför flygskatt. Flygbolagen får ta kostnaden för kunderna vill inte betala. Vår plan är att köpa nya miljövänliga flygplan, men nu när staten har tagit lönsamheten går det förmodligen inte att inte köpa de miljövänligaste planen som finns. Miljöpartiet har skjutit sig själva i foten.

Det blir alltså inga nya flygplan?

− Vi har redan köpt 10 nya miljöväniga ATR 72/600 och vi står för en utskiftning av våra jetflygplan, men vi har inte bestämt oss än. Vi har fantastiska jetflygplan. Men de börjar bli till åren. De har fyra motorer. Nya flygplan har bara två. Då blir det höga underhållskostnader. Men vi har inga kapitalkostnader på våra gamla flygplan.

Har du några planer på att sälja BRA eller sätta bolaget på börsen?

− Under mina 17 år har vi inte haft ett enda incoming call om detta. Ingen vill köpa. Då måste man bara driva på bolaget vidare. Jag har lagt extremt mycket energi på detta. I år skulle vi göra 70 miljoner i vinst. Det blir minst lika mycket i förlust. Det är Sweda- via, valuta, bränsle och Trump. Allt jag inte kan ha koll på.

SAS tjänar ju pengar i år.

− Jag är imponerad över SAS resultat i år, men som alla andra flygbolag blir 2019 svåra även för dem. BRA:s utmaning som framförallt affärsflyg är att affärsveckan blir kortare och kortare. Förr åkte man ut på måndag och hem på fredag. Nu åker man ut på tisdag och hem på torsdag. Allt komprimeras.

Vad kommer att hända med Bromma Flygplats?

− Det är långt till 2038. Men jag tror inte att något kommer att hända. Flygplatsen är för bra för att stängas.

Flygplatsen får bli kvar.

− Om du har rätt flygplan. Du skrev ju själv om elektriska flygplan. Problemet är tyngdkraften. Flyget är det sista som kom-mer att bli miljövänligt och eldrivet. Det går inte att flyga omkring med ett gigantisk batteri. Men om allt annat blir miljövänligt så kan man väl flyga omkring. Bränsleförbrukningen ska halveras.

Men vad tror du mer om Bromma?

− För första gången på 30 år har man gjort investeringar på Bromma och byggt en ny ankomst- och renoverat avresehallen. Nu vill man flytta trafiken till Arlanda för hur många miljarder? Fyra. Varför? Jag kommer att vara 78 år då och behöver inte bry mig.