Annons:

Premium

“Jag är till stor del den nya skolans marknadschef”

Rasmus Hvorslev Billeschou är ny marknadschef på Rolfs Travel Group. Här svarar han på Travel News på-nytt-jobb-enkät. Blir det ännu mer print- och reklam nu och hur går det för den fula loggan? - Man ska inte underskatta värdet i igenkänningsgraden i symboler som loggan är och dess kraft när den är så etablerad som vår logotyp är. Sen måste man alltid förnya sig och inte halka efter, om det betyder uppdatering av logotype eller inte, det får framtiden visa.

”Myten om att marknad är en ’kostnad’ har jag dock mycket att säga om”

Grattis Rasmus Hvorslev Billeschou, du är ny marknadschef på Rolfs Travel Group. Varför valde vd Emanuel Karlsson dig?

– Det kan nog bara Emanuel svara på, men jag tror vi kompletterar varandra på ett väldigt bra sätt. Jag är till stor del den nya skolans marknadschef med stort fokus på, och erfarenhet av, digitalt. Emanuel har i sin tur mängder av erfarenhet både från resebranschen i stort och dess marknadsföring.

Emanuel Karlsson, Rolfs flyg och buss

”Rolfs Flyg & Buss som starkt etablerat varumärke som ska vårdas och utvecklas framåt”

Varför valde du Emanuel Karlsson och Rolfs flyg och buss och Solresor?

– Med tanke på att upptäcka världen är min stora passion så har jag länge sneglat på resebranschen. När uppdraget dök upp och efter vi haft våra inledande samtal stod det snabbt klart att det var ett uppdrag som passade mig perfekt; Rolfs Flyg & Buss som starkt etablerat varumärke som ska vårdas och utvecklas framåt, och Solresor som är mer av en ”re-start-up”. De två i kombination ger uppdraget en bredd som passar mig och min erfarenhet väldigt bra.

Vad gör en marknadschef hela dagarna?

– Jag ser mitt uppdrag som att först och främst ge mitt team av specialister de absolut bästa förutsättningarna för att bli bäst på det de gör, så mitt fokus ligger mycket på dem, inte minst under min inledande tid.

Vidare är charmen med rollen som marknadschef att den är så bred; Jag har touch-ytor med nästan samtliga avdelningar internt, våra partners externt och inte minst våra kunder. Så det är full fart från morgon till kväll.

Hur ofta blir du bjuden på lunch av olika reklambyråer?

– Det händer, men det sker kanske inte fullt så ofta som man kan tro. Förfrågningarna är desto fler men det gäller att hela tiden maximera tiden på rätt sätt och då ryker ofta den typen av lunchmöten.  

Vad lärde du dig på Sector Alarm?

– Jag var på Sector Alarm i många år och i en viktig fas av min karriär så jag har mycket att tacka den tiden för. Det som för mig utmärker Sector Alarm starkt är att de är superduktiga på tydliga mål, KPI: er och tight uppföljning. Något jag alltid kommer ha med mig oavsett roll/bransch.

De flesta på ett företag ska dra in pengar, men du ska göra av med dem. Hur stor budget har du och vart går pengarna?

– Budgetdetaljerna är min hemlighet. Myten om att marknad är en ”kostnad” har jag dock mycket att säga om; Ser man till att ha rätt mätning, följa relevanta KPI:er och vara stenhård med resultaten så ska all marknadsföring i förlängningen leda till ökad försäljning.

För oss handlar det om att så många relevanta människor som möjligt har medvetenhet kring våra varumärken och vår fantastiska produkt, samt att de blir presenterade med specifika resor relevanta för just dem, vid rätt tid.  

Hur ofta är du inne på Instagram?

– Varje dag. Allt annat hade varit avvikande i min roll, men Reddit är min favorit när vi pratar sociala medier.

LinkedIn?

– Inte lika ofta. Tycker att LinkedIn tappat lite relevans på senare år men det är givetvis en av många ytor vi inom marknad jobbar med kontinuerligt.

Rolf gillar bussreklam och print, blir det ändring på detta nu?

– Haha, vi får väl se. Likt ovan; Så länge vi med rätt mätning kan se att vi får önskvärda resultat från våra aktiveringar så är jag öppen för alla typer av kommunikation.

Loggan är ful, när får vi en snyggare?

– Man ska inte underskatta värdet i igenkänningsgraden i symboler som loggan är och dess kraft när den är så etablerad som vår logotyp är. Sen måste man alltid förnya sig och inte halka efter, om det betyder uppdatering av logotype eller inte, det får framtiden visa.

Reseindustrins största utmaning?

– Reseindustrin i stort får jag svara på när jag varit en del av branschen ett tag. Pratar vi marknadsföring specifikt tror jag att utmaningen är att vara unik i både utbud och varumärke. Idag ser kommunikationen mer eller mindre likadan ut från samtliga varumärken där ingen framstår som unik.

Namn: Rasmus Hvorslev Billeschou

Titel: Marknadschef

Familj: Fästmö Clara och deltidspudel Abbe

Bor: Munkebäck, Göteborg

Senaste resa: Bestigning av Kilimanjaro, Tanzania

Favoritnyckeltal: Cost Per Conversion

Favorithotell: Royal Marmin Bay Boutique & Art Hotel, Elounda, Kreta

Favoritfärjebolag: ForSea, Helsingborg-Helsingör

Favoritkryssningsbolag: Har bara åkt med Royal Caribbean

Favoritreseapp: hotels.com

Flygbolag som jag åker helst med: Etihad

Favoritdestination: Grekiska övärlden

Min drömresa: Finns inte en, men i sommar ska jag och min fästmö bila längs den Makarska rivieran. Drömmigt värre!

Detta vet vi inte om dig: Jag är Sveriges mest dedikerade Chelsea FC-fan