Du kan få rulla ner timmerstockarna från upplaget ner till strandkanten. Jag behöver nog tio stycken till.
IngMarie Junler står i Klarälvens tolvgradiga vatten i grågröna vadarstövlar, regnrock med vatten upp till låren och hojtar till mig. Hon stryker det ostyriga blonda håret ur pannan och fortsätter att surra fast de stora timmerstockarna med tjocka gröna plastrep.
Jag lyfter, sparkar och knuffar stock efter stock nedför sandbrinken. Häpen står jag sedan och ser hur denna späda kvinna fogar ihop drygt 30 timmerstockar till en liten flotte och dessutom reser ett litet vindskydd på flotten. Allt på mindre än en timme.
– Det är ju inte min huvudsakliga uppgift att bygga flottar, det sköter våra instruktörer tillsammans med gästerna. Men jag har ju byggt en hel del under mina 20 år här, konstaterar hon efteråt med ett svettigt leende.
IngMarie Junler står i Klarälvens tolvgradiga vatten i grågröna vadarstövlar, regnrock med vatten upp till låren och hojtar till mig. Hon stryker det ostyriga blonda håret ur pannan och fortsätter att surra fast de stora timmerstockarna med tjocka gröna plastrep.
Jag lyfter, sparkar och knuffar stock efter stock nedför sandbrinken. Häpen står jag sedan och ser hur denna späda kvinna fogar ihop drygt 30 timmerstockar till en liten flotte och dessutom reser ett litet vindskydd på flotten. Allt på mindre än en timme.
– Det är ju inte min huvudsakliga uppgift att bygga flottar, det sköter våra instruktörer tillsammans med gästerna. Men jag har ju byggt en hel del under mina 20 år här, konstaterar hon efteråt med ett svettigt leende.
Och allt besvär bara för Travel News skull. För denna tidiga junidag är det fortfarande lågsäsong och konferensgruppen från NCC, som är dagens enda gäster, kan inte undvara sin egenhändigt byggda timmerflotte så lång tid som fotografen behöver.
Vildmark i Värmland är ensamma i Sverige (och troligen i hela världen) om sin turistprodukt: att bygga sin egen flotte och i sakta mak låta sig föras nerför älven i dess egen takt, det vill säga två kilometer i timmen. På sju dagar tillryggalägger du tio mil.
– Klarälven är unik med tio mil utan forsar och kraftverk. Jag vet ingen annan älv eller flod, möjligen Mississippi, som har det jämna bundna meanderloppet. Om älven är för rak blir det ju lite för långtråkigt för gästerna ombord, förklarar IngMarie när hon några timmar tidigare hämtar oss på Torsbys flygplats.
Vildmark i Värmland är ensamma i Sverige (och troligen i hela världen) om sin turistprodukt: att bygga sin egen flotte och i sakta mak låta sig föras nerför älven i dess egen takt, det vill säga två kilometer i timmen. På sju dagar tillryggalägger du tio mil.
– Klarälven är unik med tio mil utan forsar och kraftverk. Jag vet ingen annan älv eller flod, möjligen Mississippi, som har det jämna bundna meanderloppet. Om älven är för rak blir det ju lite för långtråkigt för gästerna ombord, förklarar IngMarie när hon några timmar tidigare hämtar oss på Torsbys flygplats.
Vi är tre personer som kliver av det pyttelilla regionalflyget på orten som av svenskar förknippas med ”Svennis” Eriksson och den nya skidtunneln med konstsnö inomhus året runt. För naturintresserade tyskar och holländare är däremot Torsby synonymt med timmerflottfärder. De två senaste åren har Vildmark i Värmlands timmerflottfärder röstats fram till en av Sveriges bästa turistupplevelser tillsammans med turistikoner som Icehotel och Vasamuseet av utländska researrangörer. Totalt kommer
4 000 gäster hit varje sommar, som bygger 800–1 000 flottar.
– Sedan tre år är Tyskland vår största marknad, tidigare var det Holland. 70 procent av alla kommer från utlandet. Så har det alltid varit, för det är de utländska gästerna som är beredda att betala de priser som krävs för att man ska kunna driva en lönsam verksamhet som det går att leva på året om, säger IngMarie.
4 000 gäster hit varje sommar, som bygger 800–1 000 flottar.
– Sedan tre år är Tyskland vår största marknad, tidigare var det Holland. 70 procent av alla kommer från utlandet. Så har det alltid varit, för det är de utländska gästerna som är beredda att betala de priser som krävs för att man ska kunna driva en lönsam verksamhet som det går att leva på året om, säger IngMarie.
I maj lockade Visit Sweden och Scandinavian Outdoor Groop rekordmånga utländska journalister, 19 stycken, och tolv researrangörer just till Värmland. Flottfärd var en given höjdpunkt i programmet. Den stora besöksgruppen fick nöja sig med en dagstur på älven. På de fyra-fem timmarna flöt flottarna tio kilometer. Sommargästerna kan däremot välja mellan en, fyra eller sju dygn på flotten. Instruktör vid byggandet, proviant, tält, transporter – allt ordnas.
– För mig var det en fantastisk känsla första gången jag åkte timmerflotte nedför älven – och den feedback vi får från många gäster är att det är den bästa semester de haft. Men det finns ju de som tycker att det är det värsta de varit med om. Oavsett är det en upplevelse du aldrig glömmer.
– För mig var det en fantastisk känsla första gången jag åkte timmerflotte nedför älven – och den feedback vi får från många gäster är att det är den bästa semester de haft. Men det finns ju de som tycker att det är det värsta de varit med om. Oavsett är det en upplevelse du aldrig glömmer.
IngMarie skrattar och berättar om hur vitt skilda upplevelser gäster kan få. Å ena sidan trebarnsfamiljen som åkte en vecka förra sommaren, då det regnade konstant. I år kommer de tillbaka, ”för det var så fantastiskt” och tar denna gång med sig fler släktingar. Det nygifta paret som hade flottfärden som bröllopsresa klarade med nöd och näppe att sätta sig i samma bil hem efter en vecka på älven.
– Som bröllopsresa skulle jag faktiskt inte rekommendera en flottfärd. Man kan tära lite för mycket på varandra. Dina fysiska basbehov blir ju väldigt påtagliga. Du blir hungrig, varm, trött – och du kan inte gå undan och gömma dig. Det är kanske inte alltid så romantiskt.
– Som bröllopsresa skulle jag faktiskt inte rekommendera en flottfärd. Man kan tära lite för mycket på varandra. Dina fysiska basbehov blir ju väldigt påtagliga. Du blir hungrig, varm, trött – och du kan inte gå undan och gömma dig. Det är kanske inte alltid så romantiskt.
Före flottbyggandet passerar vi huvudkontoret – ett falurött hus i Torsbys utkant – så vi får i oss några koppar förmiddagskaffe. Om hjärtat i verksamheten ligger i själva Klarälven, så är det här strategierna smids. Vildmark i Värmland är litet familjeföretag. Som vd ansvarar IngMarie för ekonomi, marknad och försäljning, medan maken Anders tar hand om produktion och personal. Den här veckan lägger han och en kollega 150 meter långa länsar över älven, där timmerstockarna efter avslutad färd samlas upp för transport tillbaka till byggplatserna. I midsommarveckan är sommarens personalstyrka på plats. Då består företaget av 21 personer.
– Anders är den bästa organisatören av oss två, jag är den som är otålig och snabb.
– Anders är den bästa organisatören av oss två, jag är den som är otålig och snabb.
Det är nu 20 år sedan det unga friluftsälskande paret från Alingsås lät sig lockas upp till Torsby av Vildmark i Värmlands grundare Anders Wiss för att hjälpa honom att utveckla verksamheten. Genom ”learning by doing” tog de steget vidare 2000 och arrenderade verksamheten och köpte slutligen hela företaget för fem år sedan. De senaste fem åren har omsättningen sakta men säkert ökat från 5,2 miljoner 2005/06 till cirka 6,5 miljoner förra året och har generat lönsamhet varje år.
– Det som är roligast är variationen. Ena dagen möter jag gäster och får vara en del av deras semesterupplevelse som de planerat och längtat efter i månader. Nästa dag står jag på ITB-mässan i Berlin, hittar nya återförsäljare i Europa och skriver avtal.
Vi tar oss till flottbyggarplatsen på Klarälvens camping i Stöllet för fotograferingen. Efteråt är alla hungriga. IngMaries jeans är våta upp på vaderna och fotografen som stått barfota i vattnet ser lite nedkyld ut. Är det så här det känns efter en flottdag på älven när vädret trilskas?
– Det som är roligast är variationen. Ena dagen möter jag gäster och får vara en del av deras semesterupplevelse som de planerat och längtat efter i månader. Nästa dag står jag på ITB-mässan i Berlin, hittar nya återförsäljare i Europa och skriver avtal.
Vi tar oss till flottbyggarplatsen på Klarälvens camping i Stöllet för fotograferingen. Efteråt är alla hungriga. IngMaries jeans är våta upp på vaderna och fotografen som stått barfota i vattnet ser lite nedkyld ut. Är det så här det känns efter en flottdag på älven när vädret trilskas?
IngMarie slår snabbt en signal till Sahlströmsgården utanför Torsby och ber dem hålla lite lunch fastän klockan är över 14. Konstgården, som kompletterar sin restaurang med ett hotell i sommar, är en del av Vildmark i Värmlands framtidsplaner.
– Vi håller på och säljer in paket till tyska återförsäljare som inkluderar hotell och flottfärd. För det har varit dåligt med hotell i Torsby, det är mer vandrarhemsliknande boende som finns. Men vi hoppas att det här kan vara ett alternativ för par som vill ha ett lite bekvämare boende under sin vistelse.
Eftersom timmerflottfärderna inte kan exporteras till andra vattendrag handlar produktutvecklingen om att förfina och utveckla paketeringen och nå nya marknader. Samtidigt är transporten av timret, proviant och gäster ett logistiskt pussel som sätter begränsningar.
– Men en av våra kärnkompetenser är att vi är duktiga på att organisera outdooraktiviteter. Vi får grejer att funka, allt är på rätt tid och rätt plats. För mig är det grunden till ett gott värdskap. Bara om du är väl förberedd kan du ge ett gott värdskap och möta kunden på rätt sätt. Allt trixande innan ska gästerna inte märka av när de kommer. Då blir du lugn och trygg som värd och kan klara av de oförutsedda händelserna som ju alltid inträffar, förklarar IngMarie, medan vi hugger in på fiskgrytan som restaurangchefen sparat åt oss.
– Vi håller på och säljer in paket till tyska återförsäljare som inkluderar hotell och flottfärd. För det har varit dåligt med hotell i Torsby, det är mer vandrarhemsliknande boende som finns. Men vi hoppas att det här kan vara ett alternativ för par som vill ha ett lite bekvämare boende under sin vistelse.
Eftersom timmerflottfärderna inte kan exporteras till andra vattendrag handlar produktutvecklingen om att förfina och utveckla paketeringen och nå nya marknader. Samtidigt är transporten av timret, proviant och gäster ett logistiskt pussel som sätter begränsningar.
– Men en av våra kärnkompetenser är att vi är duktiga på att organisera outdooraktiviteter. Vi får grejer att funka, allt är på rätt tid och rätt plats. För mig är det grunden till ett gott värdskap. Bara om du är väl förberedd kan du ge ett gott värdskap och möta kunden på rätt sätt. Allt trixande innan ska gästerna inte märka av när de kommer. Då blir du lugn och trygg som värd och kan klara av de oförutsedda händelserna som ju alltid inträffar, förklarar IngMarie, medan vi hugger in på fiskgrytan som restaurangchefen sparat åt oss.
Britter är en ny växande kundgrupp tack vare ett nytt samarbete med researrangören Nature Travel. Till nästa sommar ska kunderna även kunna välja ett tredagarspaket. Det är möjligt tack vare att en markägare hört av sig och erbjudit Vildmark i Värmland att använda ett gammalt timmerupplag vid älven till byggplats, lite norr om starten för fyradagarsturerna.
– Utvecklingen går ju mot kortare upplevelser på kortare tid, därför är det bra att kunna erbjuda den sortens paket. Men konstigt nog verkar det mest vara den svenska marknaden som efterfrågar kortare paket, för tittar man på vårt bokningsläge inför sommaren så är det fler som bokat sjudagarstur än fyra dygn och det är första gången någonsin.
Varför är det så?
– Jag har ingen aning. Men kanske är det ett sätt att köpa sig tid med din familj eller din partner, en chans att lämna dina vanliga rutiner. För på en flotte är det är ju inte säkert att mobilen har täckning jämt och du tar inte gärna din laptop med dig ombord.
– Utvecklingen går ju mot kortare upplevelser på kortare tid, därför är det bra att kunna erbjuda den sortens paket. Men konstigt nog verkar det mest vara den svenska marknaden som efterfrågar kortare paket, för tittar man på vårt bokningsläge inför sommaren så är det fler som bokat sjudagarstur än fyra dygn och det är första gången någonsin.
Varför är det så?
– Jag har ingen aning. Men kanske är det ett sätt att köpa sig tid med din familj eller din partner, en chans att lämna dina vanliga rutiner. För på en flotte är det är ju inte säkert att mobilen har täckning jämt och du tar inte gärna din laptop med dig ombord.
Pionjär inom ekoturism
Vildmark i Värmland var en av första ekoturismmärkta arrangörerna i Naturens Bästa. IngMarie Junler sitter dessutom med i Ekoturismföreningens styrelse.
– Vi kan inte flytta vår verksamhet och är beroende av vår närmiljö. Då är Naturens Bästa ett bra sätt att visa att du ger högkvalitativa turistupplevelser som tar hänsyn till detta.
Som exempel köper de proviantpaketen från lokala lanthandlare, i första hand ekologiska och närproducerade varor.
Vildmark i Värmland var en av föregångarna i Sverige inom naturturism – och som lärt sig att ta betalt för paketerade naturupplevelser.
– I dag vimlar det av naturturismföretag, men många har fortfarande inte lärt sig läxan. De sätter inte de priser som krävs för att verksamheten ska fungera året runt och då är risken stor att man bränner ut sig. Ska produkten bli bra måste det finnas struktur, tid för återhämtning och kompetensutveckling.
Vildmark i Värmland var en av första ekoturismmärkta arrangörerna i Naturens Bästa. IngMarie Junler sitter dessutom med i Ekoturismföreningens styrelse.
– Vi kan inte flytta vår verksamhet och är beroende av vår närmiljö. Då är Naturens Bästa ett bra sätt att visa att du ger högkvalitativa turistupplevelser som tar hänsyn till detta.
Som exempel köper de proviantpaketen från lokala lanthandlare, i första hand ekologiska och närproducerade varor.
Vildmark i Värmland var en av föregångarna i Sverige inom naturturism – och som lärt sig att ta betalt för paketerade naturupplevelser.
– I dag vimlar det av naturturismföretag, men många har fortfarande inte lärt sig läxan. De sätter inte de priser som krävs för att verksamheten ska fungera året runt och då är risken stor att man bränner ut sig. Ska produkten bli bra måste det finnas struktur, tid för återhämtning och kompetensutveckling.
Så går timmerflottfärden till:
Timmerstockarna återanvänds under hela säsongen. De fraktas med lastbil till de tre byggplatserna. Gäster som väljer sjudygns-turen körs med bussar till Branäs där de under ledning av en instruktör bygger sin timmerflotte. Det är i praktiken två flottar som fogas ihop, och där den ena har ett vindskydd med presenning i fall det regnar. fyradagarsturen utgår från Stöllet.
Gästerna förses med proviant från närbelägna lanthandlar och tält (om de inte har allt med själva) och flyter sedan på flotten nerför Klarälven. En kanot kan hyras – om man behöver ta sig i land snabbt. Vid matpauser och övernattningar går man i land längs stranden, då man får staka sig ur strömmen eller använda kanoten som draghjälp.
Vid Gunnerud, norr om Hagfors, avslutas flerdagarsfärderna. Timmerstockarna, som lösgjorts vid landstigningen, lämnas kvar i vattnet och fångas upp av de länsar som lagts ut över älven.
Timmerstockarna återanvänds under hela säsongen. De fraktas med lastbil till de tre byggplatserna. Gäster som väljer sjudygns-turen körs med bussar till Branäs där de under ledning av en instruktör bygger sin timmerflotte. Det är i praktiken två flottar som fogas ihop, och där den ena har ett vindskydd med presenning i fall det regnar. fyradagarsturen utgår från Stöllet.
Gästerna förses med proviant från närbelägna lanthandlar och tält (om de inte har allt med själva) och flyter sedan på flotten nerför Klarälven. En kanot kan hyras – om man behöver ta sig i land snabbt. Vid matpauser och övernattningar går man i land längs stranden, då man får staka sig ur strömmen eller använda kanoten som draghjälp.
Vid Gunnerud, norr om Hagfors, avslutas flerdagarsfärderna. Timmerstockarna, som lösgjorts vid landstigningen, lämnas kvar i vattnet och fångas upp av de länsar som lagts ut över älven.
Prisexempel
En vuxen sjudagars: grundpris 2 580 kronor. Tillkommer proviant, sov- och köksutrustning 1 400 kronor.
En vuxen sjudagars: grundpris 2 580 kronor. Tillkommer proviant, sov- och köksutrustning 1 400 kronor.
En dagstur: 790 kronor/vuxen