Annons:

Premium

Inga fler stora hotelletableringar i Stockholm

Travel News intervjuar Nordic Choice vd Torgeir Silseth. Han är mest nöjd med Clarion Sign i Stockholm, men spår att de stora hotelletableringarna i Stockholm dröjer. Nästa orosmarknad blir Köpenhamn.

Idag redovisar Nordic Choice sitt resultat för 2017.

Travel News fick en telefonintervju med vd Torgeir Silseth.

Petter Stordalens kedja ökade både intäkterna och förbättrade driftsresultatet 2017. Driftsintäkterna 2017 ökade med 9,1 procent och summerades till 9 924 miljoner NOK 2017 mot 9 096 miljoner NOK under 2016. Tillsammans med franchisehotellen uppgick omsättningen till 12,263 MNOK. Vinsten blev 756 MNOK, en förbättring med 7,7 procent. Bolaget har gjort en snygg hemsida där resultatet redovisas enligt tre parametrar: planeten, personal och profit. I denna intervju har vi fokus på pengarna.

Hej Torgeir Silseth. Vad är du mest nöjd med?

– Det var stora uppstartskostnader vid Brukebergstorg i Stockholm. Vi öppnade två nya hotell och TAK och den stora uteserveringen. Vi startade på en utmanande marknaden och tog kostnaderna direkt. Det blev en lyckad etablering.

Hur mycket satsade ni?

– Den samlade investeringen var 200 miljoner. De direkta kostnader var 50 miljoner. Till skillnad från Scandic och andra börsnoterade bolag justerar vi inte resultatet utan tar kostnaden direkt. Etableringen på Brunkebergstorg är jag mest nöjd med. Men vi har också öppnat två enheter i Finland. De öppnade 2016 och går redan 2017 med vinst. De är två stora Clarion hotell.

Hur stora?

– Clarion i stan i Helsingfors är 427 rum och på flygplatsen har vi 260 rum.

Stora hotell tycks vägen framåt för er, ni har många stora enheter?

– Ja. Det är många höga engångskostnader som IT-system, ICO-certifiering etc som gör det svårt att få lönsamhet i hotell som är mindre än 100 rum. Men stora enheter på centrala platser där det är en växande marknad går bra. Samtidigt har vi mindre hotell som The Thief i Oslo med 116 rum och Copperhill med 112 rum i Åre.

Vilket är ert mest lönsamma hotell?

– Rent ekonomiskt tjänar vi mest på Clarion Hotel Sign i Stockholm. Det har varit på topplistan länge. Det är etablerat och drivs effektivt. Det är ett stort hotell på en bra marknad. Det ger reda pengar. Men i procent är budgethotell mer lönsamma. Vårt Comfort Hotel Xpress i Oslo med 180 rum vid stationen som inte ens serverar frukost är mycket lönsamt.

Det minst lönsamma hotellet?

– Det är vårt Clarionhotell i Stavanger. Vi är på en överetablerad marknad, vi har själva hjälpt till och sen kommer det låga oljepriset. Vi tappar pengar på verksamheten. Rent generellt är det lättare att driva budgethotell än lyxhotell. Vårt lyxhotell The Thief har varit en stor succé, men lönsamheten har varit en utmaning.

Har ni en flygpolicy?

– Nej, vi tror mer på sunt förnuft och vill att medarbetarna ska tänka själv. Vi har sett till att ha bra videoutrustning i både Oslo och Stockholm. Vi är för telefon- och videokonferenser.

Medarbetarna får alltså flyga hur mycket de vill?

– Ja. Vi klimatkompenserar. Men vi är inte ett policy bolag.

Vad händer mer?

– Jag tror att At Six och Hobo är de sista stora hotell etableringarna i Stockholms innerstad. Vi förde samtal med Vasakronan om Sergelhuset och SEB:s gamla kontor, men kontorshyrorna är idag så höga att det inte lönar sig att bygga nya hotell, speciellt nu när RevPar sjunker något och många har etablerat sig. Det kommer bli tufft i Köpenhamn framöver där många nya hotell just byggs och kapaciteten ökar.

Den senaste siffran är viktig när prispressen på rum blir för stor.