Annons:

Premium

Hotellsystemet som fick Strawberry att kasta 400 miljoner i sjön

Matthijs Welle är vd och av två grundare på Mews. Hotellsystemet i molnet som fick Petter Stordalen att lägga ner sin egen 400 miljonerssatsning och gå all in med Mews. Travel News fick en intervju med Mews vd Matthijs Welle för att förstå varför. Och vad som händer nu när bolaget nyligen fått 2 miljarder i riskkapital under ledning av Kinnevik och Goldman Sachs Asset Management. Text: Viggo Cavling

“Vår business – hospitality – är mer komplex än exempelvis TikTok och Instagram, det tar lite mer tid att nå tillväxt”

Mews vd Matthijs Welle befinner sig på Strawberrys huvudkontor i Oslo när han kopplar upp sig på Teams. Bakom honom hänger röda draperier som för tankarna till en nattklubb. 

I elva och ett halvt år har holländaren varit vd på Mews. Han kom in ett halvår efter det att Richard Valtr grundade företaget i Prag. Mews affärsidé är att utveckla ett datasystem (Property Management System) som gör att man kan lägga ner hotellreceptionen och samtidigt få mer koll på sina gäster. Från början bara för Richard Valtrs egna hotell i Prag. 

Men nu har Mews lyckats få runt två procent av världens hotell att bli kunder och använda Mews för att få mer koll på gäster och erbjuda mer sömlös service. 

Det långsiktiga målet är solklart.

– Jag är i branschen för att skapa och utveckla det främsta molnbaserade hotellsystemet i världen, säger Matt Welle ler som på ett sätt som bara en blivande startup-miljardär kan göra. 

– Varför gick Strawberry över till oss? Jag tror att Strawberry insåg att det är oerhört kostsamt att utveckla ett eget system som hela tiden behöver uppdateras. 

Namnet Mews är ett engelskt uttryck och betyder område för serveringspersonalens område och stall, alltså ungefär back office. Tanken är att systemet ska fungera som Apples operativsystem. Alltså som en ram och när man väl är inne i Mews universum kan man tanka ner 850 lösningar för att få bättre koll på sitt hotell, allt från Booking.com till Atomize till check-in-check-up-system till… 

Mews vill inte kalla tjänsterna för appar. Men systemet är utformat för att fungera utmärkt i mobilen, men självfallet går det lika bra på desktop.  

Systemet ska vara extremt lätt att lära sig och utgår inte från hotellrum utan från gästernas behov och kundresa.

Mews bästa marknad är just nu Holland. Där använder ett av fem hotell systemet. I Norden är samma siffra ett av tio, men när utrullningen av Strawberrys 230 hotell är klar om två år kommer vår del av världen att vara ikapp Matt Welles hemland. 

I Mews födelseland Tjeckien har man inte nått lika långt. Förklaringen är att i Östeuropa är arbetskraften billigare än i väst. 

– Man anställer hellre en person till receptionen än tar in vårt system. De är inte heller lika förlikade med “molnet” som en förvaringsplats för data. Norden är mer redo för oss,   förklarar Matt Welle. 

Mews har två stora konkurrenter i Norden, molntjänsten Visbok som exempelvis ESS Group använder och Opera som Scandic arbetar med. Det senare systemet är utvecklat av Larry Ellisons bolag Oracle och har varit en del av Nordens största hotellkedja sedan nittiotalet. 

Matt Welle hade möte med Scandic för några veckor sedan, men tror att det lär dröja innan de är på kundlistan.

– Det är en process som tar flera år att få in en kund som är så stor. Vi arbetar i en industri som tar tid på sig att förflyttas, säger Matt Welle.  

För små hotell under 20 rum kan Mews inte erbjuda något av värde. (“Det är för många som konkurrerar med oss där, från excel till mindre spelare.”) 

Första nivån med Mews är ett system för hotell upp till 50 rum. Nästa nivå är från 50 rum upp till 500 rum. 

– Det är nu det börjar bli spännande.

Den sista nivån är business och vänder sig till kedjor av typen Scandic eller Matt Welle gamla arbetsgivare Hilton. Antalet rum är kärnan i Mews betalningsmodell. Ett normalt hotell med 50 rum betalar 500 euro i månaden för systemet. 

Mews vill alltså vara en ram, men man utvecklar också egna produkter och tjänster. 

– Det är förstås lite känsligt, men vi vill ha en bra produkt när det kommer till check-in-check-ut och bokningar. Vi har kiosk-funktion när du handlar i receptionen och en restaurang-app. Du kan beställa en öl i poolen genom att scanna en QR-kod, säger Matt Welle. 

Men Mews vill inte bli ett system för restauranger. 

– Vi kan inte hjälpa Starbucks, vi arbetar uteslutande med hotellrestauranger.    

Precis som många andra storsatsande SaaS-bolag går Mews med förlust. Men det är inget stort problem just nu eftersom förra året fick man in riskkapital från svenska Kinnevik och Goldman Sachs. Knappt 2 miljarder hällde de två investerarna in.  

Matt Welle beskriver relationen med Kinnevik som god, förra veckan träffade han investeringschefen Akhil Chainwala som sitter i Mews styrelse. Han har alltså lagt en halv miljard i Mews och nu äger Kinnevik 5 procent.

 Den senaste investeringen på två miljarder ska räcka i 2,5 år. Nästa höst överväger man att ta in mer kapital.

– Vår business – hospitality – är mer komplex än exempelvis TikTok och Instagram, det tar lite mer tid att nå tillväxt, säger Matt Welle. 

Just nu växer Mews med 50-70 procent om året. Om bolaget slutade satsa allt på tillväxt, utveckling, försäljning och marknadsföring skulle man gå med vinst enligt Welle. Om sju till tio år ska Kinnevik få utdelning på sin investering. 

Då ser Matt Welle helst att Mews noteras. 

– Jag brinner för att arbeta med bolaget. Jag är “bara” 41 år och har mycket tid kvar i min pipeline.

Ett annat alternativ är att Mews köps upp av en större spelare. Exempelvis Booking, ett bolag grundat i Holland, men Matt Welle tror inte alls på denna uppköpskandidat när det kommer till B2B.

– Det är inte alla som tycker att de gör ett bra jobb för hospitality. De och Expedia har närmast ett monopol. De tar 18-25 procent av intäkterna på varje bokning. Om ett hotellrum kostar 200 euro så går 50 till OTA:erna och för det får hotellet inte ens en mejladress till kunden. Men samtidigt måste man säga att de har varit innovativa och skapat många affärer för hotellen, säger Matt Welle. 

Idag har Mews 2 procent av den globala marknaden. Målet är självfallet att bli den största spelare i världen. I Europa har man kommit längst. 80 procent av kunderna finns här. 15 procent är i USA. Resterande procent återfinns i Australien och Nya Zeeland. 

– USA är vårt största fokus just nu. Det är därför som Richard Valtr har flyttat till New York. De största spelarnas huvudkontor finns i USA. 

Mews har öppnat ett kontor på Manhattan, i hela USA arbetar ett sjuttiotal personer. Totalt arbetar 850 personer på Mews. Den största gruppen, 300 personer, arbetar i Prag med utveckling och finanser. Resten är utspridda, men inte alla har en arbetsplats att gå till. 30 procent av de anställda arbetar hemifrån.

– Vårt Londonkontor är ett av de mest tomma, trots att det jobbar 150 personer där. Det är så dyrt att bo i London att de flesta flyttar ut från stan istället för att hyra ett litet rum jättedyrt. Bor man mer än två timmar resväg från ett kontor får man arbeta hemma, säger Matt Welle.  

Några problem att bygga företagskultur på detta sätt verkar Matt Welle inte se. 

– De personer vi anställer är så smarta och ambitiösa att de klarar av att ta eget ansvar. Vi litar på dem och vill vara flexibla. 

Med stöd av all data som kommer in i systemet gör Mews fyra gånger om årets rapport om hur det går för hotellindustrin i världen. Här är ett exempel på data från Mews.