Annons:

Hasse Blomgren är managern som stjärnorna älskar

Hasse Blomgren har hyrt Liseberg åt Michael Jackson och firat midsommar med Bruce Springsteen. Men att vara turnéledare åt världsartister väger lätt mot utmaningen att få nya resebyrån Blomgren Travel framgångsrik. – Det är ett ännu större ansvar, för det handlar om  människor som jobbar för mig. Känner du inte det ansvaret ska du inte driva företag.

På väggen bakom skrivbordet på Blomgren Travel hänger en inramad tavla som består av tre svartvita foton. Gemensamt för bilderna är en mustaschprydd man med halvlångt hår och vindjacka i lumbermodell, Hasse Blomgren. Det som skiljer är personerna bredvid honom. På bild ett David Bowie, bild två Bruce Springsteen och tre Mick Jagger.
– De är tagna någon gång på 1980-talet, megakonserternas tidevarv. Jag fick tavlan av Aftonbladet, säger Hasse Blomgren.
Sedan ordar han inget mer än det. Skryt och skrävel är inte Hasse Blomgrens gren. Branschkolleger som arbetat nära honom beskriver honom som generös, genomsnäll och utrustad med ett enormt kontaktnät. ”Han känner Gud och alla”, konstaterar en av dem.
– Tja, jag gör inte så mycket väsen av mig, åtminstone inte i resebyråvärlden och det är rätt skönt. Fast som turnéledare kunde jag vara hård, för allt måste funka perfekt. Det finns faktiskt folk från nöjesvärlden som går omvägar för att slippa möta mig, skrattar han och lotsar mig upp till andra våningen på Jungfrugatan på Östermalm där Blomgren Travel funnits i snart ett och ett halvt år. Vi passerar grupp- och konferensavdelningen där Lottie Asplund och hennes tre kvinnor starka team har morgonmöte med tända ljus och släckt taklampa.
Det är hemtrevligt och intimt, långt ifrån kontorslandskapen på de globala resebyråerna.
– Alla medarbetare är handplockade och delägare. Det var förutsättningen för att starta på nytt igen. Jag vill skapa känslan av lanthandel, verkligen personlig service mot kund. Vi har flera frustrerade vd-sekreterare vars företag blivit kunder hos oss, sedan de ledsnat på de stora byråerna där de måste prata med olika säljare varje gång och repetera all information.
Det är tredje gången Hasse Blomgren öppnar resebyrå. Debut var det 1988 med HB Travel, som senare köpte Ark Travel och såldes till CWT 2007. 2002 startade han och Arkpartnern Hans-Åke Jones JB Travel, som såldes till Unlimited Travel fem år senare.

 

Första året har varit stentufft, eftersom öppningen sammanföll med finanskrisen. Planen att först satsa på grupp- och konferensmarknaden höll inte när företagen över en natt ströp sina konferensbudgetar. I stället snabbade man på uppbyggnaden av affärsresor för att få bättre cashflow. Någon lön har han själv inte plockat ut än, i stället tillför han och hans övriga med finansiärer, som tillsammans äger cirka 55 procent (kolla, Hasse) av bolaget, fortfarande kapital.
– Det var en rejäl snyting vi fick. Men vi har inte sagt upp någon, för jag vet ju att det vänder och det har börjat lossna lite på gruppsidan. Vi har jobbat stenhårt på att hitta nya kunder. Vi sitter dagligen och ringer upp nya potentiella företag. Ibland får du luren i örat men många är positiva. Vi har så roligt ihop i teamet, jag längtar efter att gå till kontoret varje dag.

 

Dubbellivet som turnéledare, som han haft under tidigare resebyråsatsningar, är dock över. Rasmus, 4 år, och Minja, 2 år, går före rockeliten.
– Jag tackade nej när jag blev erbjuden förra året att jobba med Bruce. Men vi käkade lunch i alla fall och förra gången tog vi en fika och var ute och åkte båt vid midsommar. 
Hans första turnéledarjobb var 1966, då han följde Hounds och Mascots genom Sverige. Sedan dess har hundratals artister avlöst varandra. Bill Haley i USA (där han fick hälsa på Elvis), Abba i tolv år, Madonna, U2, Rolling Stones, Michael Jackson, Rod Stewart, Återtåget med Gyllene Tider, Magnus Uggla … Name dropping av yppersta klass.
Men om Hasse Blomgren är van vid att vid begäran berätta någon rolig anekdot om stjärnorna han mött
(och naturligtvis inte yppa ett ord om eventuella skandaler) verkar han betydligt mer ovan när frågorna riktar sig mot hans egen person. Det går mycket trögt när jag ber honom förklara varför han har varit en sådan efterfrågad turnéledare.
– Det är svårt att peka på. Du måste vara lyhörd och flexibel … (tyst en lång stund)
Men det finns många som är lyhörda och flexibla …(Ny lång tystnad) Du måste ha bra människokännedom. Du ska ha fingertoppskänsla, finnas till hands, men ändå hålla distans. Artisterna vill gärna möta samma ansikten, där de inte behöver göra sig till. Bruce är väl den som jag kommit närmast. Hans amerikanske turné-ledare Terry brukade säga att enda gången han kunde koppla av under en världsturné var när de var i Skandinavien, för då brukade Bruce, jag och någon livvakt göra saker ihop, du vet shoppa eller gå till gymmet. Och det är ju ett bra betyg.

Han minns även Michael Jackson med värme, som alltid var intresserad av länderna han besökte. Hasse utrustade honom alltid med en kartbok, stannade bussen vid resor mellan de skandinaviska konsertstäderna för att titta på sevärdheter, satt bredvid honom och berättade om Sverige.
– Han var väldigt trevlig och ödmjuk och en fantastisk entertainer på scen!
Att agera reseledare för Michael Jackson är bara ett exempel på hur rese- och nöjesvärlden hela tiden gått hand i hand för Hasse Blomgren. Under Abbaåren arbetade han parallellt åt affärsresebyrån Fallenius och tog hand om popgruppens resebokningar. Det var också bland affärsmännen som skötte pengarna i Abbas nöjesimperium som han fann sina resebyråinvesterare (se artikel intill). Hans enorma kontaktnät från nöjesvärlden har givetvis resulterat i att många därifrån har blivit hans resebyråkunder.
Så är det också relationer med människor han brinner för, vd vill han helst slippa vara. Under åren efter sammanslagningen mellan HB och Ark var normaltillståndet en extern vd, trots att Hasse Blomgren var storägare. Han ägnade sig åt personal och kunder i stället. På Blomgren har han anställt Christer Sjödin som vd.
Är det inte svårt att vara både anställd och ägare – men inte ha den operativa makten?
– Du måste vara tydlig med att du inte tänker lägga dig i den dagliga driften. På Ark kom folk ibland in på rummet och beklagade sig för att de visste att jag var storägare. Men då fick jag förklara snabbt, att det klagomålet var något de måste ta med vd:n.
Hans två senaste resebyråer, JB och Blomgren, är några av få nya uppstickare inom svensk affärsresevärld de senaste åren. I stället har konsolidering och jakt på större volymer varit ledorden för att nå större lönsamhet.
CWT:s köp av Ark är ett exempel och där både varumärket och en hel del ur personal styrkan försvann snabbt.
– Det känns trist. Hade de behållit Ark som ett eget bolag och inte konsoliderat, hade det kunnat bli hur jäkla bra som helst och de skulle tjänat bra med pengar.  Men de här multijättarna ska alltid slå ihop, det är inget att göra åt.
Men finns det utrymme för nischade aktörer som ni?
– Ja, det känns så. Vår idealkund reser för 2–3 miljoner, inte mer än 10 miljoner. Vi vill inte ha storföretag som kunder och har inte ens en onlinebokning. Jag tror även i framtiden att det blir tufft för de stora resebyråerna, de har för stora overheadkostnader och kan inte vända på en femöring som vi. Det blir fler nischade byråer.

Förkärleken för det lilla går igenom även utanför jobbet, åtminstone sedan fyra år tillbaka. Då blev Hasse Blomgren pappa för första gången tillsammans med hustrun Åsa.
Barnen har förändrat hans syn på tillvaron och miljonförtjänsterna från försäljningarna av Ark och JB gjorde att han valde att ta tre år ledigt för att vara med dem. Den forne turnéledaren som flängt världen över tycker nu att det är jättejobbigt att vara borta från familjen, om så bara några dagar.  Plötsligt har han förstått dilemmat som Agnetha Fältskog, som han förutom Abbatiden även jobbat med privat i tre år, brottades med. 
– Hon var väldigt mån om sina barn och ville inte vara ifrån dem och helst inte turnera, något som jag inte riktigt förstod då. Det gör jag nu fullt ut och jag har bett henne om ursäkt minst fem gånger för det.

Jackson, Hasse – och en gräddtårta i Göteborg
Hasse Blomgrens första möte med Michael Jackson 1988 blev lite kladdigt – popkungen kastade av misstag en gräddtårta i huvudet på sin svenske turnéledare på Sheraton i Göteborg. Tårtkastningen var egentligen ett skämt mellan Jackson och hans livvakt, men livvakten duckade och tårtan träffade Hasse som just kom in i rummet.
– Han var ju rätt ung och fick panik och sprang in i sin svit. Sedan kom han tillbaka, vi skrattade och han bad om ursäkt. Efter det var det givet att jag fick vara i hans närhet, jag var en av få som tilläts det.
Det var under samma besök med världsturnén Bad Tour som Hasse Blomgren fixade det klassiska besöket på Liseberg.
– Michael älskade nöjesparker och när vi körde in i Göteborg passerade vi Liseberg och jag såg hur hans manager liksom sjönk ihop och fruktade det värsta. När Michael frågade om det gick att hyra Liseberg skakade alla på huvudet, men jag beslöt mig för att ändå fråga Lisebergs ledning trots att min chef Thomas Johansson på EMA Telstar tyckte att jag var galen.
Han fick ja. Michael och alla som jobbade med turnén fick ha Liseberg för sig själva ett par timmar på förmiddagen. Själv är han mycket nöjd med bedriften.
– Jag är en problemlösare, det är mitt jobb! Fast när vi kom till Köpenhamn såg vi till att inte åka förbi Tivoli.

Blomgren Travel
Startades september 2008 av Hasse Blomgren, som äger cirka 15 procent. De externa finansiärerna Arctos Holding/Bertil Karlsson, Bertil Nylén (bankkonsult) och Hans Westberg (före detta ägare Aroma) står för cirka 40 procent. Alla medarbetare är också delägare.
Omsättning 2009:
25–30 miljoner kronor
Åtta anställda, samt representation i Sundsvall.

Rik på resebyråer
Hasse Blomgren har aldrig startat resebyrå ensam. Han har alltid haft kapitalstarka affärsmän som medfinansiärer – och som även kunnat casha hem sina investeringar.
Vid HB Travels start 1988 lockade han med några av affärsmännen ur sitt kontaktnät, bland andra Staffan Persson, Jörgen Tillander, Bertil Nylén och Bertil Karlsson. När Ark Travel köptes 1998 efter tio år blev Hans-Åke Jones ny delägare.
2007 såldes Ark Travel till CWT för 273 miljoner, ett riktigt klipp för ägarkretsen. Hasse Blomgren, som slutat på Ark 2002 för att starta JB Travel med Hans-Åke Jones och några investerare, hade då sålt av det mesta av sitt innehav, men kunde räkna hem 6–7 miljoner enligt Travel New:s beräkningar.
– Visst hade jag kunnat tjäna tre gånger mer, men man får inte vara girig. Jag tycker att jag kom ut bra ur affären, säger Blomgren.
JB Travel blev också en lyckad investering. 2007 köpte Unlimited Travel bolaget för 20 miljoner.
Tre av investerarvännerna är med på den nya ”Blomgrenresan”.
– Jag har ju gett dem en bra exit två gånger tidigare, så de litar väl på mig, säger han.

 

Kommentarer är stängda.