Det var ingen vacker syn som mötte Per Taube kring avfarten till Arlanda för 15 år sedan: ett nedgånget Eurostop, en outlet som banken tvingats ta över efter en misslyckad satsning på att skapa en stor handelsplats och några skogsdungar. Så Taube började köpa allt han kom över:
– Jag var en av de få som trodde på Arlanda, minns han. Jag hade tittat runt på flygplatser på andra håll i världen och där växte städer fram. Det var bara en ren efterapning.
– Jag köpte av alla, NCC, Skanska, kommunen, alla var glada över att få sälja. Det är klart att priset blev därefter.
Det blev med tiden 240 hektar mark, ett kluster för fordonstestning, affärslokaler, mässlokaler och hotell.
– Swedavia och Sigtuna var med på noterna och bygget fortsätter enligt plan.
Vid årsskiftet hade bolaget ett fastighetsvärde kring 7 miljarder kronor inklusive byggrätter på 627 000 kvadratmeter och med en projektportfölj kring 30 miljarder. Nästa vecka noteras Arlandastad Group på First North Premium. Efter nyemissionen kommer Per Taubes ägarbolag Gelba att ha 45 procent av bolaget.
Rosen på tårtan är mässan Scandinavian XPO, där det ekat ganska tomt under pandemiplågan, som i fjol kostade Arlandastad 50 miljoner i förlorade intäkter.
– Covid blev en stresstest för oss, men vi har flyttat fram positionerna under pandemin. Vi hade ett bra bokningsläge före pandemin, säger Per Taube, men många sköt fram aktiviteterna. Nu ser vi att det tagit fart igen. Och det har varit full fart på företagsetableringarna i området i ett halvår.
Många företagsenkäter visar att affärsresandet kommer att minska i storleksordningen 25 procent:
– Jag tror inte att affärsresandet minskar så mycket som många andra befarar, säger Per Taube. Man vill mötas och det är på mötena affärer dyker upp. Vi jobbar med stora möten och utbildningar och de fungerar inte på nätet.
– Det är ingen hemlighet att jag skulle vilja köpa Stockholmsmässan och flytta den till Arlanda. Men det är en politisk process och jag talar med staden.
Hotellkapaciteten i Arlandastad är nu drygt 600 rum, med Scandic och Nordic Choice som operatörer. I dagarna byggs Hotel Apartments med 68 lägenheter för längre vistelser. Hela satsningen bygger förstås på att Arlanda utvecklas som flygplats:
– Arlanda har varit lite i bakvatten och danskarna har varit vassare. Men flygbolagen kommer in när det finns ett underlag, så funkar marknadsekonomin. Men då gäller det att vi kan skapa bra förutsättningar för Arlanda.
Hur då?
– Genom att flytta över inrikesflyget från Bromma. Den dagen kommer ju, jag vet inte när, det är en politisk fråga. Men senast 2034 måste Bromma börja avvecklas. För investerare är det inte särskilt lång tid. Investeringarna i Bromma kommer att bli färre och färre ju mer tiden går. Nu låser Bromma stora värden för Stockholms stad, bara marken kanske är värd 10 miljarder. Fundera på hur många skolor eller dagis staden kunde bygga för avkastningen.
– Dessutom är det ju en stor fördel att göra Arlanda till en stor hub för flyget, så att folk kan resa vidare utomlands. Alla har ju inte Stockholm som slutdestination.
– Och en annan viktig fråga är att göra kommunikationerna till Arlanda bättre och billigare. Vi behöver en ytterligare motorvägsfil från Upplands-Väsby till Arlandaavfarten och bättre förutsättningar för fler tåg att angöra Arlanda. Snabbtågen borde gå hela vägen till Uppsala. Man borde förhandla om avtalet med Arlandabanans ägare.
Leif Holmkvist