Läget kunde knappast vara bättre. Mitt på Drottninggatan, en minut från det praktfulla stadshuset, på andra sidan vägen från det väldiga Dunkers Kulturhus och granne med Zoegas charmiga kaffebutik. Kaffeproducenten har en stolt tradition i Helsingborg, och visst står det ett paket mörk-rostat även i personalköket på Resia. Greger Israelsson häller upp två rykande koppar och slår sig ner. Tar en paus från strömmen av kunder som tittar in i den gamla banklokalen där resebyrån håller till.
– Det händer att folk bara trillar in för att de råkade gå förbi och fick lust att prata resor, säger han.
Just prata resor är han specialist på. Med 28 års erfarenhet som resesäljare och själv en hängiven resenär, har han koll både på resmål och folk. För visst är det en fördel med viss mån av personkännedom när man varje dag tar emot människor i olika åldrar, med olika bakgrund, olika tycke, smak och behov. Som alla vill göra det bästa av utlandssemestern – kanske årets enda.
Vissa vet redan vad de vill, andra inte. Och för Greger Israelsson gäller det att ställa de rätta frågorna, och fånga upp det som passar just dem. Det har han lyckats med så bra att många har blivit stamkunder genom åren. Ibland får han inte gå många meter i Helsingborg innan någon stoppar honom och vill tacka för den senaste resan, eller diskutera nästa. En gammal vän till Greger som Travel News pratat med beskriver promenaderna just så – alltid strösslade med några resesnack i farten. Omdömen som ”generös”, ”vill att alla ska ha det bra” och ”social, men med integritet” nämns också.
– En del kunder har ju följt mig i tjugo år. Man blir ju nästan som en i familjen! Nyss var det en här som skulle till Madrid, och jag sa – men jag har ju en jättebra guidebok om Madrid, ni kan låna den!
Han skrattar åt det, och säger att han numera drar en gräns efter klockan 18, när han kommit hem från jobbet. Då undanber han sig samtal från kompisar som vill prata resplaner. Men annars är det nästan svårt att låta bli. Han är ju själv en inbiten resenär.
Den första, stora och kanske avgörande resan gick till USA 1979. En månad på Greyhoundbussar från öst till väst. En resa som han la upp själv ihop med sin kompis. Och det gav mersmak. Det var ett naturligt val att vända sig mot resebranschen när han började tröttna på sitt jobb på en importfirma för franska delikatesser. 25 år gammal fick han jobb på Opalresor, och sedan den dagen har han varit företaget trogen.
Opalresor blev Bennett Privatresor, och senare Resia.
– Andra byter kanske jobb ibland. Själv har jag bara bytt brevpapper, stämpel och logotyp, säger Greger Israelsson och skrattar gott.
Skrattet är där ofta. Smittande och spontant. Men att bara ha kul och slappna av under festligheterna på Grand Travel Award i februari var inte helt lätt. Sist ut av alla var priset han nominerats till. Men när han efter en och en halv timmes nervös väntan i Vinterträdgården ropades upp, var det som vinnare i kategorin Årets resesäljare, med rungande stöd från medarbetare och branschvänner.
– När jag kom tillbaka till jobbet på måndagen hade jag sextio grattismejl i inkorgen. Klart det värmer.
Genom åren har han lärt känna många i branschen och har god kontakt med kolleger och leverantörer. När han tänker tillbaka konstaterar han att det är en makalös resa han och alla andra gjort – från en tid då man skrev bekräftelser på maskin och gjorde kopior med karbonpapper, då man hade kunden i en lur och samtidigt researrangören i en annan, då man så småningom hade en enda dator på kontoret där man turades om att kolla platstillgång – till dagens genomdatoriserade värld.
Nu när allt finns på nätet lär vissa kunder aldrig mer sätta sin fot på resebyrån, men Greger Israelsson upplever att de som fortfarande gör det, och uppskattar servicen, kan plockas ur i princip alla generationer. Att han dessutom reser mycket själv gör att han ibland får bjuda på sina alldeles egna tips. Förra årets privatresa till England, till exempel, har blivit en succé bland några kunder med liknande smak och tycke.
– Jag älskar brittiska tv-serier, både deckare och kostymdramer. Så jag satte ihop en resa i spåren av bland annat Kommissarie Morse, Morden i Midsomer och Downton Abbey.
Bilresan gick till landsbygden i och i närheten av Oxford, där både Kommissarie Morse och Morden i Midsomer spelats in. Där fanns pubarna, husen, och inte minst – det bländande vackra, lantliga landskap som nästan kan sägas spela en av huvudrollerna i serierna. En av höjdpunkterna var att besöka slottet i Downton Abbey. Dit vallfärdar nu tv-turister, inte minst grupper från USA, som älskar den brittiska succéserien.
– En del av mina kunder vill ibland göra en repris på de resor jag gjort. Men vill man till exempel inte köra bil själv kan jag tipsa om bussresor som går i ungefär samma spår.
Den levande brittiska landsbygden är en favorit, men att ligga på en strand och slappa är inte Greger Israelssons grej eftersom han ”får panik efter en kvart”. Då väljer han betydligt hellre en storstad. Med mat, dryck, sightseeing och folklivsspaning på schemat.
– Just nu är jag inne i en period då jag avverkar spanska städer. I år blir det Madrid, San Sebastian och Bilbao. Guggenheimmuseet vill man ju inte missa. Och maten i San Sebastian …
Den där passionen för resor blir påtaglig när resplanerna kommer upp. Greger Israelsson går liksom upp i varv för varje tanke på resan som hägrar i september, och jag med, känner jag. Jag vill också dit. Och dit. Och dit. Att bjuda på inspiration och syssla med förberedelsestadiet inför en resa är ju en del av jobbet som resesäljare, och för honom kommer det alldeles naturligt.
– Man reser ju tre gånger. Först när man planerar och förbereder, sedan under själva resan, och sedan igen – när man kommer hem med minnen och bilder.
Själv fördjupar han sig gärna i både reseskildringar och kartor, och låter fantasin resa iväg långt innan kroppen får haka på. Och när inte kunderna inspireras av hans resor är förhållandet ibland det motsatta – att han själv får idéer, tips och inspiration av sina kunder. Det är förstås ofta på jobbet hans egna drömmar föds.
– Jag reser över hela världen på en enda dag! Kanske börjar i London och slutar i Peru. Det är verkligen ett levande jobb och det är det som är så häftigt!
Viktigast för en resesäljare är att vara sig själv, menar Greger Israelsson. Det är en fördel att ha rest så mycket att man kan känna sig trygg och säker i det man föreslår.
– Många säger att de tycker att det känns tryggt att komma hit och få tips och råd. Och som resesäljare måste man förstås hela tiden ladda om. Det finns dagar med orkanen Sven eller flygledarstrejker i Spanien och Frankrike. Då får man veta att man lever. Men har man haft ett jobbigt samtal är det bara att släppa det när nästa kund kommer in.
Ena stunden är det en rundresa i USA och andra stunden en pensionärsresa till Gardasjön. Det är variationen som gör jobbet levande. Sina egna resor lägger han gärna i maj eller september. Mitt under sommar och högsäsong håller han sig hellre på hemma-plan. När Helsingborg lever upp. När turerna till Köpenhamn blir tätare.
– Jag har startat en rörelse som jag kallar VVS: Våga Vägra Ströget. Det finns så mycket annat. Härliga gränder och fik och loppisar. Men bara att åka över sundet till Helsingör är en njutning. Cykla från fiskeläge till fiskeläge och avsluta med konstmuseet Louisiana, säger Greger Israelsson med drömsk blick.
Så får han mig att bli sittande så där igen, fånigt leende. Med reslust som föds och skuttar iväg som idéer, planer, tankar. Helsingborg alltså? Och Helsingör? Innan man vet ordet av är man såld.
Namn: Greger Israelsson
Ålder: 53 år.
Familj: Ja.
Yrke: Resesäljare på Resia i Helsingborg.
Aktuell: Vinnare i kategorin ”Årets resesäljare” på Grand Travel Awards 2014.
Favoritmatland: Frankrike eller Italien.
Favoritstad: Det finns så många. New York, London, Berlin, Barcelona. Hamburg är underskattat också.
En kommentar