Det hela började med att Joanna Swica och Louise Johannesson ville få en djupare kontakt med sina följare. De två var kompisar med många följare på Instagram. De gick på parmiddagar med sina respektive där någonstans föddes idén. Först körde man en frukost på kompisarnas Out Of Offices kontor mitt i stan. Femtio tjejer dök upp. Ett nytt arrangemang bokades snabbt in. Det blev en söndagseftermiddag på The Winery Hotel vid E4:an mittemot Hagaparken. Ännu fler tjejer dök upp, minglade och drack Aperol Spritz vid poolen på taket. Det blev en succé och snabbt därpå bokade man in gruppens första resa. Den gick enlig organisk logik sett till Toscana där The Winery Hotel har sin egen vingård -Terreno.
Men vad är då de två entreprenörernas drivkraft?
– Vi vill inte bara vara ett digitalt forum. Behovet av att träffas visade sig vara viktigt, säger Joanna Swica och Louise Johannesson när vi ses på en kopp kaffe på Travel News kontorshotell Convendum. Själv sitter Friendcation på Helio på Malmskillnadsgatan 29.
– Vi vill ge tillbaka till våra följare. Bygga broar och riva ner trösklar. Prestigelöst skapa fler förutsättningar för kvinnor att mötas, men också uppleva mer.
Exakt vem som är målgruppen är enkel, kvinnor mellan 18 och 65 och killar inte är välkomna i gruppen på Facebook. Du måste vara över 18 år för att bli godkänd i gruppen. Både Joanna Swica och Louise Johannesson har ett förflutet inom resenäringen.
– Jag har bland annat jobbat på Finnair, Tallink Silja och ett hotell i Marrakech. Detta tillsammans med min erfarenhet av sociala medier, kommunikation och skribentuppdrag blir en värdefull tillgång för Friendcation, säger Joanna Swica.
– Jag är utbildad projektledare inom turism och har spenderat större delen av mitt liv inom service och resor. De senaste 10 åren har jag jobbat med sociala medier, kommunikation och content och kommer nu senast från global marknadsföring på Absolut Vodka innan vi valde att satsa allt på Friendcation, säger Louise Johannesson.
Joanna Swica är en känd träningsprofil, skrivit boken ”Alla mina steg” och har varit med både i TV4-programmen Robinson och The Challenge.
Precis i början gjorde man även en resa till Tel Aviv. Detta var med researrangören Resia som skrev ett avtal med tjejerna. Tyvärr avvecklade Resia sin leisure-del när bolaget i samband med pandemin blev en del av Reed & Mackay. Men då stod Apollos sportchef Daniel Giray där med ett nytt kontrakt. Apollo har sedan dessa var Friendcations partner och operatör, men resorna har fram tills nu varit dolda på Apollos hemsida – och man har innan bara kunnat boka genom medlemskap i Facebook-gruppen och via nyhetsbrevet som går ut via Mailchimp till 4000 tjejer minst en gång i månaden, oftare på hösten när de aktuella resorna nästa säsong presenteras. Pandemin var ett stort lyft för verksamheten, då Louise och Joanna jobbade med communityt online, skapade event ute och såg till att växa i den mån det gick. Så fort vi fick börja resa igen har Friendscation gjort ett stort antal resor. Gruppernas storlek är mellan 15-40 personer beroende på destinationens förutsättningar och syftet med resan.
– Vi har precis varit på Playitas (Apollos sporthotell på Fuerteventura). Den yngsta var 22 år och den äldsta var 65. Vi kör alltid vårt eget schema och har vårt eget introduktionsmöte. Vi gör våra egna utflykter, allt är skräddarsytt! säger Joanna Swica.
– Idag har över 1500 tjejer rest med bolaget, förklarar Louise Johannesson.
Friendcations framgångsrecept i sociala medier
Posta flera gånger i veckan. Men gör inte samma sak hela tiden.
– Ena dagen blir det en reel – nästa gång kör jag dialog i kommentarerna, säger Joanna Swica som har 77 000 följare på Instagram.
Var nyfiken.
Var här och nu.
Var personlig.
Be true to yourself.
Man måste göra samarbeten för att tjäna pengar. Men inte hela tiden.
Var inte rädd för att göra misstag. Det perfekta är tråkigt.
Resorna görs ofta i samarbete med en kommersiell partner. Senast på Kanarieöarna var hudvårdsmärket Exuviance med på resan. När Joanna Swica och Louise Johannesson inte leder sina gäster på bolagets resor arbetar de med sin kommersiella partner och producerar content till deras sociala medier.
– Vi är inte på semester när vi reser. Då sitter vi med våra datorer. Vi arbetar med att göra texter, filmer och bilder. Vi gör det lika bra som en reklambyrå, lovar Louise Johannesson..
Det kallas UGC, alltså user generated content.
– Det gör vi när gruppen exempelvis spelar padel, säger Joanna Swica.
Friendcation arbetar också med destinationsmarknadsföring för bland annat Visit Dalarna, Island, Belfast, Dublin och Swedish Lapland Visitors Board. En återkommande partner i detta är Related. De är specialiserade på marknadsföring av utländska turism- och livsstilsvarumärken på den nordiska marknaden.
På resorna skapas ofta en tajt grupp. 95 procent av tjejerna reser ensamma. Att känna av gruppens krav och önskemål är en viktig faktor bakom framgången. Detta görs till exempel med gruppchatt innan resan, men också vid incheckningen. En yogaresa kan inte jämföras med en vecka på ett Greyhounds piratskepp i Azorerna eller Skottland. Man gör även resor med teman som skidor, segling, pastakurser, vin, silent retreat, cityweekend och löpning.
– Våra surfresor är ett bra exempel på hur vi lyssnar på gruppen. Det ingår tre dagars surflektioner. Men att surfa är inte för alla. De som vill kan därefter köpa fler lektioner, men för de som inte vill surfa har vi andra aktiviteter, förklarar Louise Johannesson.
Enligt Joanna Swica är löpning åter hett på träningsfronten.
– Vi är vår egen målgrupp, så tycker vi att det är intressant – gör ofta våra medlemmar också det säger Joanna Swica och Louise Johannesson.
De faller varandra in i talet och tycks överens om det mesta. Bägge har bloggat sedan tonåren, alltså innan ordet blogg fanns. Idag är Instagram basen i deras dialog med omvärlden. De spanar nya trender på Tiktok, men är inte aktiva själva. Samma sak gäller för Linkedin. Facebook är basen för gruppen som alltså består av knappt 25 000 tjejer. Det finns en hemsida. Bolaget närmar sig en miljon kronor i omsättning. Snart ska det komma ett bolag till med fokus på reseindustrin, men vad det blir vill de inte berätta i denna intervju.
– Vi har inte bråttom. Det ska finnas en balans och vi ska må bra. Men bolaget har efter 7 år blivit någorlunda lönsamt, säger Joanna Swica.
Nu har Friendcation utbildat 12 coacher som kan följa med på resorna. Bolaget kan alltså existera utan Joanna Swica och Louise Johannesson närvaro på resorna.
– Vi gör inga fanresor. Våra resor ska ha ett eget värde bortom oss, avslutar de.